Voorband profiel richting

13 dec 2016 00:39 #1 door janvanvliet
Voorband profiel richting werd gestart door janvanvliet
Vraag: ik heb een nieuwe Heidenau Scout voorband gemonteerd 90x90x21, het profiel "logisch" vooruit geplaatst, gelijk aan de achterband. Eenmaal gebalanceerd en gemonteerd ontdek ik de draairichtingspijl. Tot mijn schrik wijst de pijl de verkeerde kant op. Conclusie: ik heb de band verkeerd gemonteerd, dom zou je zeggen, maar gevoelsmatig zou dan het banden profiel de verkeerde richting op staan. Is er iemand die daar iets over weet, en of de band beslist omgedraaid moet worden wat wel tegen mijn gevoel ingaat. Graag een reactie. Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2016 08:22 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic Voorband profiel richting
Instructies van fabrikant volgen ! Band dus omdraaien.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2016 09:59 #3 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Voorband profiel richting
De ene kant op grijpt het profiel zich 'vast' aan de weg bij remmen (voor) en de andere kant op bij accelereren (achter). Gewoon de pijl van de fabrikant volgen. Optisch staat het profiel dan dus aan de voorkant de andere kant op als achter...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2016 11:13 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Voorband profiel richting
Ik leg het regelmatig uit als :
Achter wil je grip voor een wheelie
Voor wil je grip voor een stoppie

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2016 13:58 #5 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Voorband profiel richting
Denk ook eens aan je afwatering ;D in de regen .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2016 15:24 - 13 dec 2016 15:26 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorband profiel richting
De uitleg  waarom een bepaalde band richtinggebonden gemonteerd dient te worden is gaat wat verder dan enkel  te spreken over rem en acceleratie krachten.
Maar de verdere technische uitleg  over het hoe en waarom geeft geen enkele meerwaarde voor de consument .

Een aangegeven montage draairichting is aangegeven op de band en heeft weinig van doen met de verwachte logica maar eerder van doen op de wijze waarop dit hoogstaand product gemaakt was.

ruim 115  jaar technologische evolutie op bandengebied laat zich niet uitleggen in enkele regels.
Maar voor optimale veiligheid is ze wel belangrijk
overigens heeft rijrichting en waterafvoer slechts in zeer beperkte gevallen en onder specifieke omstandigheden invloed op elkaar

het spijt me,






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2016 18:58 #7 door janvanvliet
Beantwoord door janvanvliet in topic Voorband profiel richting
Van harte bedankt voor de reacties. Het blijkt dat ik niet handig heb gehandeld, zeg maar dom. Ik heb eigenlijk helemaal niet naar de draairichting gekeken. Gewoon op vanzelfsprekendheid gehandeld, niet goed dus. Op advies van jullie allemaal ga ik uiteraard de band omdraaien. Nogmaals dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2016 21:13 #8 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Voorband profiel richting
Ondergetekende heeft ook een Scoutset onder zijn Transalp (overigens erg tevreden mee). Keurig erop gelegd door Ad.

Toen ik vervolgens thuis kwam viel de voorband me ook op en twijfelde ik ook even op hij er wel goed op lag. De pijl erop bevestigde dat ie goed zat, dus was ik daarmee gerustgesteld. Kort daarna liep mijn buurman voorbij: 'ligt je voorband er wel goed op?'  :)) 'ja, dat ligt ie'  :P

Is de tegengestelde profielrichting op de voorband van de Scout ook de reden waarom het wiel wat begint te hobbelen bij lagere snelheden (tot ong. 50 km/u)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2016 22:16 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorband profiel richting

Ik dacht dat de pijl heeft te maken met verplichte draairichting a.g.v. constructie-methode (zgn. karkas). Meestal heeft dit te maken met de snelheidsindex die de band heeft (ik dacht 'H' in jouw geval, max. 210km/u).

Enduro- en crossbanden hebben in het algemeen géén voorgeschreven draairichting omdat ze een andere (soepelere) constructie hebben. Maar, ze hebben daarmee ook een veel lagere snelheidsindex.


Zoiets dan toch..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2016 08:19 #10 door PimW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2016 09:28 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Voorband profiel richting
En dan zijn er nog banden die zowel voor als achter te monteren zijn, en dus ook een dubbele pijl hebben :


Zoals Ad al zegt..... vele jaren onderzoek en ervaring van de banden fabrikanten ....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2016 10:13 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorband profiel richting
Wel harstikke interessant allemaal, best wel grappig om te zien hoeveel componenten er in zo'n stukkie rubber gaat en hoe dat tot stand komt.

Naast de mechanische eigenschappen van het karkas en het profiel van de band zit je met de compounding van het rubber zelf en combinatie van verschillende lagen rubber om tot bepaalde eigenschappen te komen. Dan speelt het vulcanisatie process nog weer een grote rol op de uiteindelijke eigenschappen...

Bijna kunst  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2016 15:56 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorband profiel richting
Maar dat is het ook

vulkanisatie van rubber en staal is op zich al een kunst
gemiddeld doen zich 250 kwaliteits vraagstukken voor alvorens met een nieuw produkt op de markt te komen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden