Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998

10 jan 2017 23:26 #1 door NVO1984
Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998 werd gestart door NVO1984
Hallo Allemaal,

Mijn naam is Niels en ik heb sinds kort een transalp uit 1998. Het is een opknapper, maar ben nu al bijzonder goed te spreken over deze fijne fiets. Ik zit alleen met het volgende probleem:

Als ik wil schakelen, dan gaat dit moeizaam. Neutraal gaat prima, 1 ook, 2 ook, maar vanaf 3 en hoger moet ik het schakelpookje een klein tikje aan de zijkant geven en dan schakelen (met de binnenkant van mijn voet dus). Niet echt praktisch allemaal dus...

Dit was bekend bij de aanschaf en kom vermoedelijk doordat de motor een keer is gevallen en daardoor heeft het pookje een tik gehad. Deze is vervangen, maar sindsdien dit probleem. Is dit vermoedelijk een intern mankement of zou het anders op te lossen zijn?

Wat ik als alternatief zou kunnen doen is een schroefdraad tappen in het huidige pookje en daar een plaatje omhoog op draaien en hier een 2e pookje aan maken. Niet zo mooi, maar hierdoor kan ik wel makkelijker schakelen en iets kracht naar binnen uitoefenen.

Graag hoor ik of iemand tips of advies heeft!

Alvast bedankt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2017 10:06 #2 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998
Ik zou je adviseren om langs te gaan bij één van onze clubdealers. Elburg, Alphen a/d Rijn, Sprundel. In de buurt van Arnhem ken ik ook nog wel iemand ;)

Het lijkt me verstandig om het schakelmechanisme achter het deksel te inspecteren. Mogelijk is dit niet eens een heel ingewikkeld klusje, wellicht hoef je niet eens de olie eruit te laten lopen als je hem netjes op zijn kant legt.

Die inwendige inspectie lijkt me belangrijk. Als daar iets "afbreekt" of "loskomt" en vervolgens je blok in vliegt kan je ineens veel ernstiger problemen tegenkomen.

Ik zou er niet mee wachten en zo snel mogelijk laten inspecteren.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2017 12:48 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998
Volgens mij kijk je niet zo snel op de schakelwals. Het blok moet gesplitst worden.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2017 17:06 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998
Als het agv een valpartij is denk ik eerder aan een probleem met de as waar het pookje op geschoven zit. Wellicht is deze wat krom. Dat asje loopt nog buiten het carter langs naar de rechterkant van het blok, dus voor inspectie daarvan hoeft het blok niet gesplitst te worden  :)

Pookje er af, tandwielkapje er af, rechter carterdeksel verwijderen (wél eerst de bochten er af  :-\) en je kunt de as er uit halen en bekijken  :)

Maar zoals Arjen al meld, 1 van de clubdealers zal er graag bij willen helpen mocht je dit zelf niet aandurven.
Ad (waffie) bijv heeft vást nog wel een goede gebruikte as liggen indien nodig  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2017 18:49 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998
Waarschijnlijk is de "vinger "van het asje wat krom geraakt. Daar kun je bij als je het deksel er even af haalt.
Hierdoor valt hij niet mooi meer op de geleider.
Kwestie van beetje recht drukken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2017 22:02 - 11 jan 2017 22:08 #6 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998

Waarschijnlijk is de "vinger "van het asje wat krom geraakt. Daar kun je bij als je het deksel er even af haalt.

Um het deksel aan de linkerkant is het dynamo/vliegwiel/starterkrans deksel. Je kijkt dan volgens mij niet op de 'vinger', die zit echt in de twee helften. As er uittrekken is ook tricky omdat de vinger er dan afvalt, het blok in  :o

Kiek mar es: http://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1987-h-england_model6518/partslist/E__1300.html#results
nr 22 is de keerring van de schakelas...

http://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1987-h-england_model6518/partslist/E__0900.html#results

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2017 22:21 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998
Volgens mij gaat het hier over:

www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1994...E__1600.html#results

nummer 10, dat haakje-dingetje. Volgens mij kun je daar bij vanaf de koppelingskant en is dat ook waar Oldtimer op doelt.

edit: ik heb er zelfs nog een foto van  :D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2017 22:24 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998
Hier zie je hem ook zitten als je goed kijkt.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2017 23:08 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998
8)
De schakel as + haak bestaat uit 1 geheel en kan er ook als 1 geheel uitgenomen worden vanaf de rechterzijde door de koppeling te verwijderen.
Daar hoeft het blok  niet  voor gesplitst te worden.

Feit is wel dat de schakel as door 2 geleide bussen gaat en dat het verbuigen van de schakel as altijd plaatsvindt op dat plekje waar hij in de geleide bus ondersteund word.
Als deze as dus beschadigd is(krom) geeft dit altijd weerstand met het schakelen omdat de onbelaste positie van iedere versnelling exact het zelfde blijft(1-0-2-3-4-5)

Ik persoonlijk zou het probleem eerst zoeken in ruimte op de schakelpook (zit los of staat in de verkeerde stand), versleten ketting en dan pas  gaan zoeken in een beschadigde schakel as(tenzij dit al direct zichtbaar is)

De haak die de schakelwals verplaatst heeft voldoende vrijheid dat verbuigen daar geen echt probleem vormt.
Wel kan de haak verspringen waardoor je gewoon versnellingen kwijt kunt zijn.
bij twijfel laat je een specialist dit beoordelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2017 23:20 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998
My bad maar het verhaal wordt wel duidelijker  ::)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2017 23:53 #11 door NVO1984
Beantwoord door NVO1984 in topic Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998
Bedankt voor de vele reacties!

Leuk om te zien hoeveel mensen willen helpen!

Misschien een goede toevoeging, als ik wil schakelen van 2 naar 3 dan voelt het alsof er geen versnelling is.. Een loos vrij stuk waarbinnen de schakelpook bewogen kan worden. Enkel door forceren vanaf de zijkant komt hij dus in de versnelling.

De ketting is prima en de spanning ervan ook. De stand van de schakelpook lijkt me ook in orde, al kan ik het mis hebben. Hoe kan ik dit het beste testen?

Ik heb al contact gehad met de forumdealer in Elburg en die wil graag helpen, maar ik ben ook wel weer een type die graag wat zelf doet.. Wat is nu het beste om te doen...? Is het goed te doen om het zelf open te halen en in elk geval te inspecteren of ik rare dingen zie?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2017 00:47 #12 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Schakelprobleem Transalp 600 uit 1998
even naar hans in Elburg samen kijken
en je kunt daar ook zelf sleutelen
weet je zeker dat het goed gaat
en het bakkie koffie  is perfekt
;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden