Witte rook na vervangen van Klepdeksel.

22 jan 2017 15:35 #1 door wiermar
Witte rook na vervangen van Klepdeksel. werd gestart door wiermar
Goeiedag :)

Ik heb bij mijn Transalp uit 1989 de Klepdekspakking (zwetende deksel) en het spruitstuk (scheurtje, valse lucht) vervangen. Alles leuk en aardig maar nu ik hem weer laat lopen blijft hij maar roken. De rook is overduidelijk wit en nat. Volgens mij zit er water bij, en dat deed 'ie anders nooit. Nu is de grote vraag, wat heb ik gemist? De enige fout die ik naar mijn eigen weten heb gemaakt is de koelvloeistof via de radiator bij te willen vullen, toen ik me dit realiseerde ben ik via het reservoir verder gegaan. Geen idee of dit relevant is maar zeg t er maar even bij.

Bij voorbaad dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2017 15:39 #2 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Witte rook na vervangen van Klepdeksel.
Waar komt de rook vandaan? Uitlaat of ergens anders?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2017 16:50 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Witte rook na vervangen van Klepdeksel.
Het klepdeksel staat volledig los van het koelsysteem dus dat heeft geen oorzaak en gevolg voor de witte rook.
Koelvloeistof bijvullen via de radiateur is op zich de juiste route idem ontluchten met opendop totdat de thermosstaat opengaat. Op dat moment zal je het vloeistofniveau iets zien dalen. Bijvullen tot aan de rand, dop er op af laten koelen en bij afgekoelde motor de koelvloeistof via het reservoir op het juiste niveau brengen.

Ook het inlaatspruitstuk staat los van het koelsysteem.
Zoals downunder ook al vraagt, waar komt de witte rook vandaan en hoe ruikt die.
Het zou zomaar kunnen dat het overtollige/gemorste koelvloeistof is die ergens staat te verdampen.
Kortom je bent te summier met je informatie om je een afdoend antwoord te kunnen geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2017 19:29 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Witte rook na vervangen van Klepdeksel.
Tis koud het,  is gewoon damp. Rij hem eens even warm. Is het dan nog kijk dan eens of je bubbels in je radiateur hebt, ja is waarschijnlijk lekke koppakking.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2017 20:23 #5 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Witte rook na vervangen van Klepdeksel.
"Witte rook betekent nieuwe paus "    Klopt wel we hebben een nieuw bestuurslid bij TCN. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2017 22:41 #6 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Witte rook na vervangen van Klepdeksel.
Het vullen van het koelsysteem gaat idd via de dop op de radiateur.
Je vult tot de onderkant van de vulopening.
Met de dop eraf start je de motor en laat hem 2 tot 3 minuten stationair draaien.
Dan geef je een 3 tot 4 keer gas tot ongeveer 4000 a 5000 toeren en stopt de motor.
Eventuele lucht is nu uit het systeem verdreven, je kunt indien nodig bijvullen en de dop plaatsen.

Vervang de koelvloeistof in je voorraadvat en vul deze tot het maximaal merkteken.

Je hoeft de motor niet heet te draaien zodat de thermostaatklep opengaat.

De oorzaak van de witte rook zul je vermoedelijk moeten zoeken in gemorste koelvloeistof.
Mogelijk is de dop op de radiateur niet goed geplaatst en gooit de motor hierlangs koelvloeistof uit het systeem wanneer de motor heet wordt, dan houdt de witte rook iets langer aan.
Zoals al eerder is gezegd is er wel iets meer informatie nodig.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden