XL600V valt soms stil bij stationair

01 feb 2017 16:48 #21 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair

Ik wil hier toch even op reageren, ik heb hier twee TA PD 06 die altijd op de midden bok gepeild worden en dat er een enkele keer na +/- 2000 km een paar milimeterjtes olie verbruikt is weer tot max gevuld worden. Ook na een hele week in de Dolomieten pittig te hebben gereden geen verbruik. Dus het kan wel schelen t.o.v.  met beide wielen op de grond maar of dat het olie verbruik zoals dat bij Trigger plaats vind kan verklaren, daar geloof ik niet in. Hij zal wel steeds moeten peilen op een vlakke ondergrond die waterpas is. Het zou best kunnen dat ik er iets te veel in doe en dat onze Alpjes daarom een beetje olie verbruiken op die km. Zal het eens uitproberen om niet meer tot max te vullen op de midden bok en dan eens kijken of het dan zo blijft staan.


Hoe worden ze belast? Ik ga er wel eens mee over de snelweg en rij dan prima 135/140 op de teller.
Ik zal eens een rit op de rechterbaan testen (+- 95km/h) en kijken wat er dan gebeurt.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 19:54 #22 door Yank
Beantwoord door Yank in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Rij ook wel eens 150km/uur maar 120 - 130 op de autobaan vaak uren aan een stuk als ik naar Luxemburg of Eifel ga om daar vaak een hele dag te toeren en dan weer terug zonder dat er dan olie bijgevuld hoeft te worden.
Het is in ieder geval niet goed als je na 150 km  autobaan met 130 - 140 km al olie bij moet vullen. Maar zolang je het maar in de gaten houd en op tijd bijvult kan het geen kwaad. Er zijn er wel meer die zo rijden, je moet overwegen of je er een probleem van maakt. Anders moet je uitzoeken waardoor hij zoveel olie verbruikt en het repareren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 20:36 #23 door alain
Beantwoord door alain in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Is er iemand onder de techneuten die kan vertellen waar de overtollige olie naar toe gaat bij het overvullen?

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 21:45 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Behalve het deel dat circuleert als de motor loopt, zit het teveel gewoon in het carter.

Je kunt discussieren over wel of niet op de bok of peilstok los of ingedraaid of weet ik wat,

De enige manier om een betrouwbaar beeld te krijgen is dat je a.) bijhoudt de rijomstandigheden en b.) altijd op de zelfde manier peilen.


Ikzelf bijvoorbeeld, peil koud. Mijn motor staat altijd geparkeerd op de zijstandaard. Ik draai eerste de peilstok los en laat hem op het gat liggen. Dan motor van de standaard overeind trekken en rechtop houden, even wachten tot de (nog dikke) olie is verspreid. Terug op de standaard en peilstok aflezen.

Na eventueel bijvullen, peilstok afvegen en handeling herhalen.

Het is een manier. Maar ik doe het altijd zó.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2017 10:22 #25 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Ik wil de theorie testen dat sommige alpjes het 'teveel' aan olie vrij rap verbranden, dus ik peil voortaan na de rit, warm, op de middenbok, na een paar minuten afkoelen/rust. Als hij dan op 'max' staat (of in ieder geval ruim genoeg boven de 'min') geloof ik het wel. Rijstijl is sowieso nog vrij rustig aangezien ik een newbie ben, ik concentreer me nu vooral op mijn bochten, en af en toe een paar AVB oefeningen. Enige plek waar ik gas geef is bij groen licht en op de oprit naar de snelweg ;D.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2017 11:03 #26 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Gooit ie het overschot er niet via de carterontluchting uit? Vandaar dat het nogal snel lijkt te gaan?

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2017 11:33 #27 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair

Gooit ie het overschot er niet via de carterontluchting uit? Vandaar dat het nogal snel lijkt te gaan?


Ik zie geen olie op de grond in ieder geval. Er is wat witte rook bij het koud starten, en ze meurt als een bootwerker wanneer je er achter rijd, maar ik heb nog geen blauwe of grijze rook gezien in mijn spiegels.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2017 11:40 #28 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Overschot belandt ook niet op de grond. Er hangt een stukje slang aan een carterontluchtingsnippel, met een dopje op het uiteinde. Je ziet hem hangen onder de blok. Die kun je eens in de zoveel tijd 'legen'.

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2017 12:25 - 02 feb 2017 14:47 #29 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic XL600V valt soms stil bij stationair
we moeten wel onderscheid maken tussen de transalp onderling,

maar voorop gesteld
Iedere motor verbruikt olie, alleen de ene wat meer als de andere.
Rij omstandigheden bepalen voor een groot deel de effecten maar olieverbruik hangt  beslist samen met de interne vervuiling van een motorblok (bijv vastzittende olieschraapveren)
en met respect, snelheden van + 135 vind ik persoonlijk niet passen bij een XL 600V
Daar zijn andere motoren beter geschikt voor.
Ik heb al aardig wat ervaring met de transalp en kan wel bevestigen dat de transalp beduidend meer olie nodig heeft bij snelheden van boven de 120km/h
En waar blijft olie ?
lekken, verbranden of verdampen zijn de enige redenen
En waarom juist een transalp gevoeliger is hangt ook samen met de constructie van een V motor in combinatie met hoge toeren tallen
het zijn relatief grotere zuigers die een korte slag maken en hoge zuigersnelheden zijn niet constructief goed mogelijk
vandaar dat v twins goed zijn voor koppel en lijn motors beter voor hogere toeren tallen.
Overigens speelt de kwaliteit olie ook een belangrijke rol.
zaken als  verdampings factor (noak waarde) hot spot temperatuur bestendigheid (> 300°) hebben ook hun invloed
Synth olie presteert dus bijv al beter
Maar nogmaals.
De transalp is een  motorfiets die  in het alg gebruik zeer betrouwbaar is.
Ze zijn zeker underpowered  maar wat hun betrouwbaarheid bevordert
De enige reden dat ze echt stuk gaan is .. inderdaad GEEN OLIE
en ieder mag er van vinden  wat hij wil
olieverbuik hoeft geen echt probleem te zijn.. het is overal goed verkrijgbaar en laat zich net zo makkelijk bijvullen als bijv stoppen om te tanken
zelfs bij een verbruik van 1 ltr/1000 km praten we over een kostprijs van 1 ct/km
bijna te verwaarlozen
Het ongemak is voor vele doorslaggevend om er iets aan te veranderen
Het is dus een keuze van wat je belangrijk vind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2017 12:56 #30 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Ik snap je standpunt Waffie :).

De Alp is door de dealer afgevuld met voor mij onbekende olie, maar de olie die ik heb gekocht voor bijvullen is synthetisch, 10w40.
Op dit moment is er nog de mogelijkheid dat ik niet goed gepeild heb, en daarom grotere verschillen denk te meten dan er daadwerkelijk zijn. Vandaar nu een standaardisatie in het meetprotocol en een rustige, langere rit om te kijken of het echt allemaal wel zo erg is (2x75km bij ~95km/h).

Wat betreft de snelheid... ik vond hem niet oncomfortabel bij 135 (op de teller, wel te verstaan). Er was nog meer dan voldoende vermogen 'over' en ik kreeg niet het gevoel dat de motor het zwaar had. Desalniettemin is de winddruk/turbulentie bij die snelheden erg onprettig (waait precies over mijn schermpje, langs mijn helm) dus alleen dat is al een reden om die hogere snelheden alleen af-en-toe te rijden (b.v. bij een inhaalactie).

Enne - underpowered? Ik ben natuurlijk nog niet zoveel gewend als beginner, maar mijn lesmotor had 100pk (CB650f) en ik mis dat ding totaal _niet_. De TA heeft meer dan voldoende power om mij helemaal happy te maken, en zit nog 3x beter ook.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2017 00:28 #31 door kees
Beantwoord door kees in topic XL600V valt soms stil bij stationair

..zelfs bij een verbruik van 1 ltr/1000 km praten we over een kostprijs van 1 ct/km
bijna te verwaarlozen.
Het ongemak is voor vele doorslaggevend om er iets aan te veranderen..


+1

Mijn AT had op gegeven moment een liter op 500 km nodig. Dat was wel erg storend. Daarmee nog anderhalf jaar of zo doorgeknald. Toen wel een ander blok onder gesleuteld.

..De TA heeft meer dan voldoende power om mij helemaal happy te maken..


Another +1.

Ik rij mijn AT met maar 64 pk al 21 jaar nu en het blijft een genot!  :)

..en zit nog 3x beter ook..


Nou dat dan met een AT weer helemaal niet. Pijn in je achterste tot bijna jankens toe  ;D


Mocht je motor olie verbruiken, gewoon regelmatig peilen en bijhouden. Het is geen nieuwe motor, jeweetzz.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2017 19:33 #32 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Naar aanleiding van een meer rustige rit vandaag (75km heen: constant ~95 met af en toe inhalen, terugweg 75km ~100 met af en toe opentrekken/inhalen tot 130) kan ik melden dat het verbruik aan de pomp gemeten nu 1 op 20.5 was. Best netjes :). Nog even een mooie bocht meegepakt (A27 -> A16, 3/4 rond) met een hele strakke lijn.

Olieverbruik was nu nihil, dat wil zeggen, de peilstok liet nog 'max' zien, dus verwaarloosbaar. Blijkbaar was de inconsistentie in mijn meetgedrag de oorzaak van mijn zorgen, maar ik blijf het in de gaten houden natuurlijk :). Voortaan meet ik na de rit, op de middenbok, na een paar minuten afkoelen.

En dat ondanks toch af en toe gezond optrekken! Stationair toerental was vandaag wat hoger: ongeveer 1500, maar blijkbaar heeft dat geen negatieve invloed op het verbruik gehad.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden