XL600V valt soms stil bij stationair

27 jan 2017 12:38 #1 door Trigger
XL600V valt soms stil bij stationair werd gestart door Trigger
Ik heb mijn '90 XL600V net opgehaald bij de dealer en even een flinke rit gemaakt.

De motor rijd voorbeeldig en precies zoals ik denk dat ervan verwacht mag worden, ik heb één klein puntje waar ik nog geen ervaring mee heb en dus een vraag over wil stellen:

Als ik bij het stoplicht sta met ingeknepen koppeling (en dus stationair draai) wil er heel soms een dipje in het toerental komen, waarbij de motor stilvalt. Ik weet dat de transalp een v-twin is en dus een wat onrustig klinkende stationair heeft, maar er zit dus af en toe een dipje in. Ik kan hem dan prima opnieuw starten, maar moet daar wel een klein beetje gas bij gebruiken, daarna blijft hij weer gewoon (zonder gas) stationair draaien.

Ik heb ook die 'plofjes' in de uitlaat maar heb in een ander topic gelezen dat dit in principe prima is (klinkt ook wel leuk!).


Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2017 12:55 - 27 jan 2017 12:58 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Wat hebben ze bij de dealer gedaan?

Als ze hem hebben afgesteld kan t zijn dat de stationair nog niet helemaal top staat. Welk toerentaltoerentaldraait ie stationair koud, en als hij warm is?
Gebeurt het bij warm en/of koude motor?
Wat is het verbruikt?
Hoe doet de choke het? Trekt ie beide plunjers in en komen ze ook weer terug na 'ontspannen'?

Zo.. n beginnetje ;-)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2017 16:56 #3 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Poeh, dat zijn een hoop dingen die ik moet gaan nalopen!

Ik wil onder andere het verbruik in de gaten gaan houden, dat kan een indicatie zijn. Stationair doet hij (geloof ik, zal er nog eens extra op letten) 1000 of 2000 toeren, dat ligt eraan hoe warm het blok is. Het is overigens op de 2e rit niet meer gebeurd, wellicht dat hij nog even wakker moest worden van het lange stilstaan bij de dealer?

Ik merk dat het blok bij stationair toerental niet op de koppeling weg kan rijden in ieder geval, ook niet als je heel voorzichtig bent. De eerste paar millimeter koppeling hoor je het toerental naar beneden vallen, ook al begint hij pas op te pakken als je hem meer dan half los hebt. Ondanks dat is er zodra hij op toeren is meer dan voldoende koppel en vermogen beschikbaar, hij rijdt echt helemaal prima!

Die plofjes uit de uitlaat zijn er niet alleen bij op de motor afremmen, ze zijn er eigenlijk altijd bij stationair draaien of wanneer de belasting op het blok laag/afwezig is.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2017 19:33 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic XL600V valt soms stil bij stationair

Poeh, dat zijn een hoop dingen die ik moet gaan nalopen!

Dit is nog niets... Wacht toch je echt iets hebt  ;)

Ik wil onder andere het verbruik in de gaten gaan houden, dat kan een indicatie zijn. Stationair doet hij (geloof ik, zal er nog eens extra op letten) 1000 of 2000 toeren, dat ligt eraan hoe warm het blok is. Het is overigens op de 2e rit niet meer gebeurd, wellicht dat hij nog even wakker moest worden van het lange stilstaan bij de dealer?

Stationair moet ik (warm!) 1300rpm (+/-100rpm) lopen volgens het WPH. Koud is dat dus later, zonder de choke aan..

Die plofjes uit de uitlaat zijn er niet alleen bij op de motor afremmen, ze zijn er eigenlijk altijd bij stationair draaien of wanneer de belasting op het blok laag/afwezig is.

Klinkt gewoon als het Transalp karakter.

Eerst maar 'ns lekker rijden met dat ding dan!  8)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2017 19:44 #5 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Ok, ik heb even wat checks gedaan vandaag:

- Olieverbruik is inderdaad aan de stevige kant, uitgaande van de aanname dat hij bij de afleverbeurt goed is bijgevuld was ik nu 200-300ml 'kwijt' na een stevige rit van 150km (snelheden tot 135km/h)
- Stationair toerental hangt bij een warme motor rond de 1300rpm (en dat klopt inderdaad met wat ik ook in het onderhoudshandboek van Haynes lees)
- Stilvallen is niet meer gebeurd
- Plofjes bij deel/nullast blijven, maar ik ga nog geen conclusies trekken over arm of rijk lopen tot ik meer weet over het verbruik

Vandaag een paar keer flink gas open gegooid en ik heb geen wensen, het ding gaat ervandoor als de duivel zelf.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2017 21:57 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic XL600V valt soms stil bij stationair

Bij stationairloop horen ze niet te ploffen (hooguit bij uitrollen op de koppeling met gas dicht).

Begrijp ik nou goed dat hij bij wegrijden (oppakken vanaf stationair) dat beetje beroerd doet?


Beiden hebben te maken met verkeerde afstelling van de stationair mengselschroeven. Of een lichte verstopping in de stationair sproeier(s).


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 09:46 #7 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair

Bij stationairloop horen ze niet te ploffen (hooguit bij uitrollen op de koppeling met gas dicht).

Begrijp ik nou goed dat hij bij wegrijden (oppakken vanaf stationair) dat beetje beroerd doet?


Beiden hebben te maken met verkeerde afstelling van de stationair mengselschroeven. Of een lichte verstopping in de stationair sproeier(s).


Brom


Het wil af en toe (!) voorkomen dat de eerste 1 a 2 millimeter van het gas het toerental licht doen 'dippen', daarna pakt het als normaal op. Uiteraard zal ze met een koude motor nog niet vloeiend 'opentrekken' (dus ik rij eerst rustig warm) maar zodra de motor warm is gaat ze als de brandweer, zonder stotteren. Het ploffen blijft, warm of koud.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 10:02 #8 door Timy
Beantwoord door Timy in topic XL600V valt soms stil bij stationair

- Olieverbruik is inderdaad aan de stevige kant, uitgaande van de aanname dat hij bij de afleverbeurt goed is bijgevuld was ik nu 200-300ml 'kwijt' na een stevige rit van 150km (snelheden tot 135km/h)

Nu willen alpjes best wat gebruiken bij die snelheid maar dit is echt veel.
Goed in de gaten houden hoor!  ???

Is het evt. mogelijk om een filmpje te maken van dat ploffen? Of anders bij één van de clubdealers langs rijden. Dan ben weet je sowieso meer.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 10:16 #9 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair

Nu willen alpjes best wat gebruiken bij die snelheid maar dit is echt veel.
Goed in de gaten houden hoor!  ???

Is het evt. mogelijk om een filmpje te maken van dat ploffen? Of anders bij één van de clubdealers langs rijden. Dan ben weet je sowieso meer.


Ik blijf het peilen voor elke rit. Er bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat de dealer hem niet correct heeft bijgevuld, dus ik moet even wat vaker meten voor ik hier definitief wat over kan zeggen.

Filmpje van het ploffen zal ik binnenkort eens proberen te maken.

TCN lidmaatschap is aangevraagd, zodra dat geregeld en betaald is zal ik eens gaan zoeken naar de clubdealers, ik ben o.a benieuwd naar of er adhv het verbruik dat ik nu bij ga houden nog verdere afstelling nodig is, en of ze me een indruk van de algehele onderhoudsstaat kunnen geven, dan weet ik wat me te doen staat.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 12:03 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic XL600V valt soms stil bij stationair

Waarschijnlijk staat hij dan te arm, maar te rijk kan ook  :)

Is in ieder geval brandstof gerelateerd.

Zoals gezegd misschien de statio mengselschroeven, maar je zegt er bij koud meer last van te hebben, dus een haperende choke werking kan ook nog. Valse lucht aan het inlaatspruitstuk ook nog wel.

Je zult alle mogelijkheden na moeten gaan, en dat zijn er nogal wat.

Het beste wat denk ik wat je eerst kan doen is een CO-meting bij een (club)dealer.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 13:09 #11 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Duidelijk, zodra het lidmaatschap geregeld is zoek ik gewoon een clubdealer op voor een bezoekje :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 13:45 #12 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Ik heb net weer volgegooid, en volgens de app heb ik nu 1 op 18 gereden, dat is met stadsritten en af en toe het gas opentrekken bij groen licht.

De olie... Na het bijvullen tot "max" 100km gereden, dat was zondag. Vandaag peil ik opnieuw: starten, even warmlopen, uitzetten, op de middenbok en een minuutje wachten. Ik peil op de "min", dus ik gooi er een slokje bij tot ik midden tussen min en max peil, en rij daarna weg.

Na de rit terug op de middenbok, paar minuten wachten, en opnieuw gepeild: vol, op de Max streep.

Wat mis ik hier? Doe ik iets verkeerd?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 14:03 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Tussen de laatste twee peil-momenten zit vermoedelijke nog wat warmte verschil. Ik ga er wel vanuit dat de motor op een vlak stuk weg staat.

Zou de komende paar ritten proberen structureel op 'hetzelfde' moment te peilen, na een ritje naar de benzinepomp bijvoorbeeld. Ik peil meestal als ik naar mijn werkplaats gereden ben.
Of als het je puur gaat om verbruik te meten: als de motor nog helemaal koud is.

Als je er maar voor zorgt dat je zeker weet dat er voldoende olie in het carter zit.
Vooralsnog is plots teveel olie meten minder erg dan plots te weinig :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 14:14 #14 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Nou ja, dat dus... ik ben meerdere keren gewaarschuwd dat dit blok veel olie kan verbruiken, en ik zit niet op een vastloper te wachten.
Ik moet dus een betrouwbaar beeld krijgen van hoeveel olie er nou doorheen gaat.

Ik heb berichten gelezen van mensen die aangeven dat vermits ze niet boven 'min' vullen, er weinig bij hoeft, maar dat alles tussen 'min' en 'max' rap verbrand word - ik vind het alleen tricky om weg te rijden als het peil zo laag is.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 14:59 #15 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic XL600V valt soms stil bij stationair
niet  op de middenbok  peilen

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 15:05 #16 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair

niet  op de middenbok  peilen


Ik begrijp het niet - waarom zou ik dat niet met een middenbok doen? Daar is dat ding toch voor?


Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 15:21 #17 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic XL600V valt soms stil bij stationair
de motor staat niet vlak
maar iets  voor over
en je heb een verschil van 300/400ml te veel

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 15:49 #18 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Ik heb hier voor mij het Haynes manual voor onderhoud aan de Transalp 600, en daarin lees ik:



Dus warm laten lopen, rechtopzetten, met centre stand als je die hebt (check) op een vlakke ondergrond.
Wel, dat heb ik allemaal gedaan.

Je zult begrijpen dat ik in de war raak als ik van verschillende kanten tegenstrijdig (maar ongetwijfeld goedbedoeld) advies krijg :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 16:11 #19 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic XL600V valt soms stil bij stationair
peil maar eens op de midden bok en met de beiden wielen op de grond en zie het verschil  :)
de foto kom uit de handleiding van Honda zelf

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2017 16:39 #20 door Yank
Beantwoord door Yank in topic XL600V valt soms stil bij stationair
Ik wil hier toch even op reageren, ik heb hier twee TA PD 06 die altijd op de midden bok gepeild worden en dat er een enkele keer na +/- 2000 km een paar milimeterjtes olie verbruikt is weer tot max gevuld worden. Ook na een hele week in de Dolomieten pittig te hebben gereden geen verbruik. Dus het kan wel schelen t.o.v.  met beide wielen op de grond maar of dat het olie verbruik zoals dat bij Trigger plaats vind kan verklaren, daar geloof ik niet in. Hij zal wel steeds moeten peilen op een vlakke ondergrond die waterpas is. Het zou best kunnen dat ik er iets te veel in doe en dat onze Alpjes daarom een beetje olie verbruiken op die km. Zal het eens uitproberen om niet meer tot max te vullen op de midden bok en dan eens kijken of het dan zo blijft staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden