De juiste bandenspanning

03 feb 2017 12:17 - 03 feb 2017 12:26 #1 door Trigger
De juiste bandenspanning werd gestart door Trigger
Ik krijg verschillende adviezen, maar het komt grofweg neer op twee mogelijkheden:

2,2 voor en 2,5 achter
2,5 voor en 2,9 achter

de eerste zou voor v-twins beter zijn, zegt de ene, omdat die meer tijd krijgen om af te koelen
de tweede zou een algemeen advies zijn voor allroad motoren met ditto banden

Iemand zegt ook dat de spanning voor 10% mag oplopen (wanneer warm) en achter 20%, dus vermits je teveel stijging meet (na het rijden) is de spanning te laag, en vice versa.

Wat is wijsheid voor mij om aan te houden? Ik heb Dunlop on/offroad banden en koffers, maar die zijn zelden vol (hoogstens een keer boodschappen).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2017 12:45 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic De juiste bandenspanning
In principe de eerste (2,2 voor en 2,5 achter)

Je zou er altijd nog mee kunnen spelen voor jezelf.

Heel kort gezegd :
Hogere spanning geeft strakker rijgedrag, minder verbruik, maar ook minder grip en langere opwarmtijd.
Lagere spanning geeft meer grip, snellere opwarming, maar ook meer verbruik en onregelmatige slijtage.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2017 12:53 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic De juiste bandenspanning
Aanvullend... en laat de discussie maar los barsten ...

Volgens Haynes:
Alleen rijder : voor 2.00, en achter 2.00
Met passagier : voor 2.00 en achter 2.25

En zo hebben fabrikanten ook nog vaak een 'voorkeur' :D

Persoonlijk...
Bij controle wil ik dat ze tussen 2.0/2.2 voor zitten, en 2.2/2.5 achter. Als ze lager dan 2.0 voor en 2.2 achter zijn, dan gaat er lucht bij.
Sterker nog, als ze daaronder komen dan merk ik dat met rijden.... vaak de reden om te controleren.... (so far for daily ride checks  :-X )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2017 12:54 #4 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic De juiste bandenspanning
Die 1 op 20 of beter die mensen met een goed afgestelde TA halen, is dat ook op die spanning? Ik reed (zo bleek) dealer-af met 2.6 rond en dat gaf 1 op 18 in de stad.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2017 13:03 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic De juiste bandenspanning
Gebruik alleen kun je zo niet vergelijken. Bandenspanning, rechter handje, onderhoud, weersomstandigheden, gereden traject, en nog veel meer factoren spelen gewoon een rol....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2017 14:20 #6 door Yank
Beantwoord door Yank in topic De juiste bandenspanning

Aanvullend... en laat de discussie maar los barsten ...

Volgens Haynes:
Alleen rijder : voor 2.00, en achter 2.00
Met passagier : voor 2.00 en achter 2.25

En zo hebben fabrikanten ook nog vaak een 'voorkeur' :D

Persoonlijk...
Bij controle wil ik dat ze tussen 2.0/2.2 voor zitten, en 2.2/2.5 achter. Als ze lager dan 2.0 voor en 2.2 achter zijn, dan gaat er lucht bij.
Sterker nog, als ze daaronder komen dan merk ik dat met rijden.... vaak de reden om te controleren.... (so far for daily ride checks  :-X )


Hier wordt gereden op de BT45 met voor 2,1 en achter 2,3 Rijder alleen.
De nieuwe AT CRF wordt geadviseerd voor: 2  achter 2,5  Rijder alleen. en ik moet zeggen dat bevalt prima.
Op de AT heb ik voor ook de BT45 en achter de BT54

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2017 15:50 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De juiste bandenspanning
We moeten rekening houden met 2 verschillende zaken,
het banden spanning advies van de fabrikant van de band en het advies van de motorfiets fabrikant
beiden hebben een andere invalshoek

De fabrikant van de band  doet testen waarbij er rekening wordt gehouden met de draagkracht van de band .

lucht druk is namelijk het enige wat de band deze draagkracht geeft
dus constructief is het bandenspanningsadvies van de bandenfabrikant de belangrijkste om de intergriteit van de band te waarborgen.
immers minder lucht(druk) geeft proportioneel  minder draagkracht waardoor de band gaat flexen op zijn wangen en dit geeft overmatige slijtage en zorg dat de band heet word tot het moment dat ze letterlijk uit elkaar valt.

neem een transalp
90/90-21 54 S en 120/90-17 65 S betekend een max draagkracht 212 kg +290 kg= 502 kg bij  bj v een bandenspanning van 2,5 voor en 2.9 bar achter

een transalp weegt ca 210 kg met een max belading van 180 kg = 390 KG

en omdat dus de belasting  lager is dan de max draagkracht van de banden kun je de banden spanning  wat lager zetten.
Dit bevordert dan het rijcomfort

bij solo geeft honda dus 2 bar voor  en 2 bar achter  maar met duo moet de achterband al naar ca 2,25-2,5 bar
dat klein beetje minder bandendruk heeft al wel fors effect op de draagkracht.
en als het  niet juist is laat dit zich zien in cupvorming, slijtage, brandstof verbruik etc

maar wie weegt zijn fiets op de weegschaal .. inderdaad niemand en het is mijn ervaring dat je met duo en volle bepakking best wel snel over de max belading gaat en dan hoort de bandenspanning daarop dus  aangepast te zijn.
De banden fabrikant gaat dus liever op safe zitten en geeft de max waardes op Maar honda heeft daar geen last van immers zij werkt met  het max beladingsgewicht van de motorfiets

het is zoiets als welk gewicht mag er max in de topkoffer en wat laat de praktijk zien





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden