Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650

13 feb 2017 13:03 #1 door somersmaarten
Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650 werd gestart door somersmaarten
Hallo iedereen,

Ik heb vorige week mijn nieuwe crashbars van het merk HEED geïnstalleerd op mijn transalp.

Nu heb ik gemerkt dat als ik door een put rij (voornamelijk offroad) dat ik het voorste gedeelte van de crashbars het spatbord raakt met nogal wat beschadiging tot gevolg.

De laatst tijd heb ik ook het idee dat de motor telkens ik rem nogal  hard naar voor duikt in de schokdemper. Met dus nu met de crashbars de schade tot gevolg.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat HEED crashbars verkoopt die het spatbord vooraan beschadigen.

Zijn mijn schokdempers/ vering aan vervanging toe?

Neem ik den besten progressieve spring?

Bedankt.

Maarten Somers

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2017 13:14 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650
Ik zou de leverancier in gebreke stellen, tenzij de gebruiksaanwijzing aanraadt om aanpassingen aan de vering uit te voeren.

En ja, aanpassingen aan het veersysteem kunnen helpen: bvb aangepaste veren en eventueel bussen.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2017 14:12 - 13 feb 2017 14:16 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650
Zitten jouw vorkpoten gelijk met de bovenste kroonplaat of heb je ze doorgestoken?

Heb je een idee hoeveel je aan veerweg tekort komt nu? Het vergt nogal wat om de voorvering volledig door te laten staan, gebeurd natuurlijk niet op dagelijkse basis maar een goed ontwerp valbeugel loopt in elk geval vrij.

Wanneer heeft de vering voor het laatst een service gehad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2017 21:21 #4 door somersmaarten
Beantwoord door somersmaarten in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650
Ik heb contact opgenomen met de fabrikant. Hij raadde me aan de crash bars hoger te plaatsen (1cm) en dan nog eens te kijken. Nu veel lost dit niet op blijkbaar.

De vorkpoten zitten gelijk met de kroonplaat.


De vering heeft sinds ik met de TA rij nog geen onderhoud gehad. +-20.000km in mijn bezit en totaal 61.000km. Nu was ik wel aan het bekijken om er progressieve veren in te (laten) plaatsen.

Ik ben nu aan het bekijken om deze http://www.mlmparts.com/nl/hyperpro-progressieve-veren-set-991937-voor-honda-xl-650-v-transalp-2000.html?p=2 zelf te plaatsen.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van andere veren? Op andere fora lees ik dat dit niet zo moeilijk is basis van de meegeleverde instructies en mijn Haynes handboek.

Tenzij er hier nu mensen zijn die me dit ABSOLUUT afraden om zelf te doen.

Ik ontbreek enkel een momentsleutel... Een reden om er een te kopen :-)

Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2017 23:49 - 13 feb 2017 23:51 #5 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650

Het kan voorkomen dat de voorveren iets zijn doorgezakt en maar in jouw geval schrijf je dat je zeker 20.000km geen onderhoud aan de vork hebt gepleegd daarom denk ik eerder dat de voorvorkolie "op" is.
Deze olie heeft niet het eeuwige leven.
Je kunt controleren of veren vervangen noodzakelijk is door de veren op te meten.

Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat progressieve veren fijner aanspreken, en ze de wegligging ten goede komen.

Een set veren van Hagon incl olie komt op 105 euro voor de XL650V ( locatie Elburg)

Het is zeker goed te doen en het vervangen van de veren is niet meer werk dan het onderhouden van de voorvork.

Er zijn wat aandachtspunten de meeste staan in Haynes vermeld.

Een momentsleutel is aan te raden, het zullen er 2 of 3 zijn.
Dit heeft te maken met de uiteenlopende momenten van b.v. de remklauwen, vooras, stroppen van de kroonplaten.

Je kunt altijd bij 1 van de zelfsleutelgarages terecht. ( Elburg, Sprundel, Alphen a/d Rijn)
Hier vind je naast begeleiding ook al het speciale gereedschap.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2017 01:22 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650
beste somersmaarten,

Ik wil je graag eerst uit je droom brengen,

In iedere handleiding van welk type honda motorfiets , staat een hoofd stuk aangaande het monteren van onderdelen die niet door Honda  worden aanbevolen
Deze  kunnen schade en onstabiliteit veroorzaken..
Zover dat  gezegd....
En dat geld ook voor ieder respecterend fabrikant van after market spul,


Ik begrijp je ongenoegen maar het is niet anders.
Probeer te begrijpen dat je veerweg een vast gegeven is echter de wijze waarop deze wordt aangesproken is een variabele.
Met andere woorden.. je zult nooit in staat zijn om de vering zo aan te passen dat deze nooit en te nimmer aan zijn maximale veerweg kan komen.
Er valt dan gewoonweg niet meer fatsoenlijk mee te rijden.
En omdat je valbeugels voor een deel de vrije veerweg kunnen belemmeren zul je dus een aanpassing moeten doen waardoor de veiligheidsmarge toeneemt.
Maar dan nog zul je er rekening mee moeten houden dat onder extreme omstandigheden er iets minder ruimte is .

optie,s zijn al genoemd maar feitelijk komt het erop neer dat je de veerweg korter wilt hebben zodat er niet klem kan komen te zitten


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2017 05:35 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650
Ik zie dat je linkervorkhoes kapot is, ik weet niet hoe lang dit al is maar hier komt rommel door naar binnen en zou je kering kunnen doen lekken, minder olie in de vork, minder demping, blabla

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2017 08:12 #8 door Derofun
Beantwoord door Derofun in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650
Ik heb een donkerbruin vermoeden, dat je het in je vering cq. vorkolie moet zoeken. Op m'n ene Varadero heb ik ook 'n Heed-crashbar. Vorken 1cm doorgestoken, maar krijg onder geen beding schade aan m'n spatbord. Heb wel verse vorkolie en Hyperpro-vering.

Op m'n TA 650 heb ik geen crashbar. Maar het viel me wel op, dat hij een enorme negatieve veerweg had (gekregen). Dus in rust zakte hij al ver in de vering. En bij hard remmen werd het een soort duikboot.
Verse vorkolie hielp 'm al een eind omhoog. White Power maakte het helemaal af.

Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2017 22:05 #9 door somersmaarten
Beantwoord door somersmaarten in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650
Wow, wat een snelle reacties. TOP forum ! Even iedereen een antwoord geven ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2017 22:09 #10 door somersmaarten
Beantwoord door somersmaarten in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650

Het kan voorkomen dat de voorveren iets zijn doorgezakt en maar in jouw geval schrijf je dat je zeker 20.000km geen onderhoud aan de vork hebt gepleegd daarom denk ik eerder dat de voorvorkolie "op" is.
Deze olie heeft niet het eeuwige leven.
Je kunt controleren of veren vervangen noodzakelijk is door de veren op te meten.

Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat progressieve veren fijner aanspreken, en ze de wegligging ten goede komen.

Een set veren van Hagon incl olie komt op 105 euro voor de XL650V ( locatie Elburg)

Het is zeker goed te doen en het vervangen van de veren is niet meer werk dan het onderhouden van de voorvork.

Er zijn wat aandachtspunten de meeste staan in Haynes vermeld.

Een momentsleutel is aan te raden, het zullen er 2 of 3 zijn.
Dit heeft te maken met de uiteenlopende momenten van b.v. de remklauwen, vooras, stroppen van de kroonplaten.

Je kunt altijd bij 1 van de zelfsleutelgarages terecht. ( Elburg, Sprundel, Alphen a/d Rijn)
Hier vind je naast begeleiding ook al het speciale gereedschap.

Groet Hans


Bedankt Hans, ook voor je mailtje.

Ik heb al gehoord van de zelfsleutel garages in Nederland Jammer genoeg woon ik in België en zijn ze allemaal nogal ver van bij mij thuis.

Momentsleutels kan ik ondertussen bij iemand lenen dus dat zal geen probleem zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2017 22:11 #11 door somersmaarten
Beantwoord door somersmaarten in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650

Ik zie dat je linkervorkhoes kapot is, ik weet niet hoe lang dit al is maar hier komt rommel door naar binnen en zou je kering kunnen doen lekken, minder olie in de vork, minder demping, blabla


Bedankt XRVTuur Inderdaad, de hoes zal mee worden vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2017 22:13 #12 door somersmaarten
Beantwoord door somersmaarten in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650

Ik heb een donkerbruin vermoeden, dat je het in je vering cq. vorkolie moet zoeken. Op m'n ene Varadero heb ik ook 'n Heed-crashbar. Vorken 1cm doorgestoken, maar krijg onder geen beding schade aan m'n spatbord. Heb wel verse vorkolie en Hyperpro-vering.

Op m'n TA 650 heb ik geen crashbar. Maar het viel me wel op, dat hij een enorme negatieve veerweg had (gekregen). Dus in rust zakte hij al ver in de vering. En bij hard remmen werd het een soort duikboot.
Verse vorkolie hielp 'm al een eind omhoog. White Power maakte het helemaal af.


Ik was al aan het overwegen om hyperpro veren te installeren, dus ik heb net de kit besteld. Hopelijk wordt het snel geleverd.

Bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2017 23:46 #13 door somersmaarten
Beantwoord door somersmaarten in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650
Nu ben ik nog op zoek naar:

olie keerringen
o ring voor bovenkant van de vork.

Heeft er iemand een idee of dit te koop is bij dealers?

Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2017 01:50 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650
beste,

als je keerringen lek zijn heeft iedere dealer deze wel op stock (54x41x11)
echter als de poot droog heeft geveerd zou ik de teflon glijbussen ook vervangen en die hebben ze meestal niet op stock.


De o ring onder de dop geeft zelden een probleem,

Maar voor de vervanging van de keerringen heb je wel een drijver nodig.

bij twijvel kun je jezelf ook de moeite nemen o langs te komen (sprundel is zover niet van je vandaan)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2017 23:13 #15 door somersmaarten
Beantwoord door somersmaarten in topic Voorvork schokdemper VS. HEED crashbars TA 650
Done! Nieuwe veren steken in de vork. Morgen de vork nog opkuisen en terug monteren.

Bedankt voor de hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden