Bereik/inhoud tank XL600V

20 feb 2017 10:38 #21 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Bereik/inhoud tank XL600V
Half serieus zoals altijd ;D

Maar staat jouw motor niet ook wat achterover met die XR vork? Ik zal niet zeggen dat ik er last van heb maar ik voel het verschil wel.

Ik denk dat het allemaal wel kan maar de vraag is of het de investering van tijd (en geld) waard is als er vervolgens een redelijk hoge kostprijs aan zit. Niet alleen de tank maar vooral ook hardware die erbij komt is duur (tankdop en vulhals, brandstof kranen etc).
Dan is het opeens een vrij duur luxe product, want uiteindelijk kom je met 17l bijna nergens in de knoop met brandstof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2017 10:46 #22 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Bereik/inhoud tank XL600V

want uiteindelijk kom je met 17l bijna nergens in de knoop met brandstof.

Eh, maak daar in de praktijk dan 13 liter van, zonder reserve en zonder die bult aan de rechterzijde waarvoor je de motor blijkbaar schuin moet leggen. Ik neem mijn bochten nog niet schuin genoeg om zonder stil te staan dat beetje benzine naar de linkerzijde over de hevelen :D.

Ik kan dus ruwweg 250km rijden als ik zo rond de 95/100km/u blijf hangen, en een beetje meer zou ik toch wel handig vinden, temeer omdat er voor mij nog wel een aantal langere ritten op de planning staan dit jaar waarvan ik een deel toch wel met hogere snelheden zal gaan afleggen. Het is voor mij deels plezier en deels gewoon vervoer, en als ik met mijn vrouw meerijd (zij in de auto met de kinders, en ik op 2 wielen) gaat zij voor mij toch echt geen 100 aanhouden waar we 130 mogen :)).

Sommige van onze familie wonen 250 kilometer weg en ik zou het toch wel prettig vinden om daar in één rit naartoe te kunnen.
Ik zal er geen honderden euro's op stuk slaan maar als ik voor weinig een grotere tank tegenkom overweeg ik het serieus.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

20 feb 2017 11:09 #23 door PimW

Ik zal er geen honderden euro's op stuk slaan maar als ik voor weinig een grotere tank tegenkom overweeg ik het serieus.

Dat bedoel ik nou precies.  ;D

Zonder een heel verhaal te schrijven, kosten voor het bouwen van 1 tank uit 5 delen begint bij 100 euro vooor het opstarten van de lasersnijd machine (ik ga niet met de figuurzaag aan de gang)  ;)
Dat zijn de instelkosten: meer tanks drukt die prijs en daar zit hem nou de bottleneck. Heveel tanks denk je te kunnen slijten?

Zelfde voor de vulhals en andere hardware. Dan zit er nog geen stuk plaat in elkaar :o

20 feb 2017 11:12 #24 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Bereik/inhoud tank XL600V
is op ADV rider forum ook allerlei discussie over geweest, voor die enkele keer dat je denkt benzine tekort te komen kun je veeeeel goedkoper en makkelijker een 5 liter jerrycannetje mee nemen. enne heee, je bent een motorrijder he, dus met 130 op de snelweg achter je vrouw d'r auto blijven hangen is natuurlijk weinig fun, dus gewoon binnendoor en je tank een keertje vullen ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

20 feb 2017 11:31 #25 door Trigger
Punt, en dat heb ik nu ook inderdaad, de rechter koffer heeft wat zaken voor onderweg zoals een jerrycan, spanbandje, fluorescerend hestje, olie etc. Maar dan moet je nog steeds stoppen om bij te vullen ;). En de ritten achter/voor de vrouw uit zijn niet de meest spannende, het zal nou ook weer niet zo vaak voorkomen, maar naar Duitsland b.v. is het wel handig als iemand navi bij heeft, en ik heb nog even geen geld om stuk te slaan op zo'n mooi waterdicht ding voor op de motor (nog los van het feit dat ik nog geen 12v aansluiting heb ingebouwd, moet ik nog doen).

20 feb 2017 12:28 #26 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bereik/inhoud tank XL600V

Half serieus zoals altijd ;D

Maar staat jouw motor niet ook wat achterover met die XR vork? Ik zal niet zeggen dat ik er last van heb maar ik voel het verschil wel.

Ik denk dat het allemaal wel kan maar de vraag is of het de investering van tijd (en geld) waard is als er vervolgens een redelijk hoge kostprijs aan zit. Niet alleen de tank maar vooral ook hardware die erbij komt is duur (tankdop en vulhals, brandstof kranen etc).
Dan is het opeens een vrij duur luxe product, want uiteindelijk kom je met 17l bijna nergens in de knoop met brandstof.

De mijne hangt idd ook wel iets achterover ja, zélfs met de vorkpoten ietsje door de kroonplaat / ander hoefijzer aan de link / langere achterbrug / '18 achterwiel  :-\ Maar idd, ik merk er ook niet zoveel van nee  :)

Verder met jullie eens ja, met een goede afstelling kom je met de standaard tank van 18ltr dik 300km weg en da's meestal voldoende. Voor die enkele x dat je méér nodig hebt zijn er genoeg alternatieven in de vorm van een jerrycan, rotopax of zelf flexibele brandstofzakken.
Ik heb de AT tank er eigenlijk ook alleen maar op zitten omdat het kán en omdat ik er 1 tegen kwam voor weinig  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

20 feb 2017 12:33 #27 door Trigger

(...) Ik heb de AT tank er eigenlijk ook alleen maar op zitten omdat het kán (...)

Is dat niet reden genoeg? :))

20 feb 2017 13:55 #28 door PimW
Uiteraard, niemand die je tegenhoud.

Maar om even terug te komen op jouw beginpost: Je hebt een rit van 230km gemaakt en 13 liter brandstof getankt: dan heb je ongeveer 1:17.7 gereden. Je schrijft dat je verwachting is 250 km te kunnen rijden op 15l?

Rekensommetje geeft aan dat dit dus correct is.

Laat er 17l maximaal in de tank gaan, had je dus nog 4liter over = pakembeet 70km.

Als je toch een jerrycan in de koffer hebt: gooi daar een paar liter in en rijd tot je motor ermee stopt? Dan weet je precies hoe/wat.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden