CONTINENTAL TKC70 130/80 -17

27 feb 2017 09:46 #1 door d.francis
CONTINENTAL TKC70 130/80 -17 werd gestart door d.francis
Graag ervaringen met de CONTINENTAL TKC70 130/80 -17 onder een transalp 600.
Ik kan hem niet in de juiste maat vinden, is dat een probleem?
Groet Dick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2017 10:55 #2 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
Ik rijd nu bijna een jaar op de TKC70. Ik vind het prima banden voor op de weg. Lekker veel grip in alle weersomstandigheden. Voor het gebruik off-road zijn mijn ervaringen wat minder, zeker als het om modderige paden gaat. Deels zou dit ook liggen aan het feit dat ik nog een beginnende off-road rijder ben.

De banden zijn overigens gewoon beschikbaar in 130/80 - 17 en 90/90 - 21 [1]. Ik heb de mijne toen bij Motorbandenzaak in Alphen a/d Rijn (Rob) gekocht [2].

[1] www.conti.nl/motor/motorbanden/tkc70/
[2] motorbandenzaak.nl/index.php

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2017 11:48 #3 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
En hoe hard slijten ze?

Of anders gevraagd: hoeveel km heb je ermee gereden en hoeveel mm zit er nog op?

(ze staan op mijn kortlijst, maar met 15.000 km per jaar wil ik ook een beetje slijtvaste band)


2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2017 12:55 #4 door d.francis
Beantwoord door d.francis in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
Beste Knalerwt, (what's in a name)
En je heb ze ook onder een transalp 600 zitten? Ik was van mening dat hier 120-70-17 onder moest.
Maar goed, je ervaring is dus prima en aangezien ik meestal op de weg blijft ben ik ook erg geïnteresseerd in hoe lang je ze er onder heb zitten.
Alvast dank voor je inbreng
Groet Dick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2017 14:32 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
Als je meestal op de weg blijft is een metzeler tourance een betere band dan een tkc70. Die doet het op gravel ook nog goed maar gaat langer mee en meer grip op asfalt. Maar dat zijn mijn ervaringen met beide banden op een varadero.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2017 14:59 #6 door d.francis
Beantwoord door d.francis in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
Beste xrvtuur,
Dan neem ik deze ook mee in overweging want het lijkt me dat de veranderd er nog meer aan sleurt dan mijn lichtere transalp.
Dank voor je inbreng
Groet Dick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2017 15:12 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17

Ik was van mening dat hier 120-70-17 onder moest.

Dat is de officiele maatvoering. Echter kan een 130/80-17 gewoon zonder problemen gemonteerd worden.

Verder is de keuze aan banden enorm en heel persoonlijk.
Zoals xrvtuur ook al aan geeft zijn er, als je meestal op de weg rijdt, betere banden. Wil je echt de blubber in, dan houdt bij vrijwel elke allroad band de grip snel op vanwege het vol lopen, al zal de bij TKC iets langer duren voordat dit gebeurd dan bij de tourance.

Je zou de Tourance kunnen scharen onder een 90-10 band (weg-onverhard) net als bijvoorbeeld een Trail Attack (als je bij continental zou willen blijven), en de TKC70 op een 80-20, ga je naar een Heidenau K60 ga je alweer een stapje verder (70-30), en zo verder.. (En dan heeft bijna elk merk wel een type voor elk segment)


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2017 09:42 #8 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17

En hoe hard slijten ze?

Of anders gevraagd: hoeveel km heb je ermee gereden en hoeveel mm zit er nog op?


Ik heb er nu ca. 15.000 km mee gereden en er zit nog 6 mm op (achter). Toen ik net de profieldiepte mat, voelde ik dat de achterband licht begint te cuppen. Ik heb er onder het rijden echter totaal geen last van. Dus wat mij betreft kom ik er het komende seizoen nog mee door. In de reeds gereden kilometers zit ook een vakantie met lichte duo en bagage van ca. 2.000 km.

En je heb ze ook onder een transalp 600 zitten? Ik was van mening dat hier 120-70-17 onder moest.
Maar goed, je ervaring is dus prima en aangezien ik meestal op de weg blijft ben ik ook erg geïnteresseerd in hoe lang je ze er onder heb zitten.


Ja, ik heb de banden onder een Transalp 600 zitten en wel in de maat 130/80.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2017 11:12 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17

Ik heb er nu ca. 15.000 km mee gereden en er zit nog 6 mm op (achter).


:o Mijn rij instructeur zou zeggen, het is een motor he, ga eens een beetje gas geven

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2017 13:09 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
gas geven.... 8)

heeft hij er ook bijgezegd op welk moment dat je dat moet doen.
want bij de meeste resulteert dat in heftig cuppen en  daarmee een flink verkorte levensduur.
Het is namelijk niet eenvoudig om door de  last wisselingen tussen de voorzijde en achterzijde totale controle te houden .
en zowel dat doe je gewoon erg lang met je banden, kettingset, remblokken

ik persoonlijk doe ca 22.000  met een voorband en ca 18.000 met de achterband.

Van de meeste A merken all road banden  kom je het verst in het zand(geen blubber) met een Dunlop Trailsmart.
De tourance gaat eerder zoeken maar met de Continental trail attack 2  moet je geen los zand willen zien
Al zullen enkele gaan roepen dat dit  meer afhangt van hoe ver wil je gaan (snelheid houden).

Echter all road banden zien we tegenwoordig steeds meer als een grovere (van profiel uitgaand) straatband.
Voor het zwaardere werk is er niet echt veel keus .
De oudgedienden zoals T 63, TKC 80. Mitas E 09 etc zijn dan de keuzes die voorbij kunnen komen.
Echter de inzetbaarheid op de verharde weg is daarmee beperkt alsmede de levensduur.

het is dus altijd een compromie





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2017 13:53 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
Maar 15000km met een TKC70 en dan nog 6 mm erop hebben, als dat echt zou moeten dan zou ik stoppen  met motorrijden.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2017 14:50 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
Er zit ook aanzienlijk op
Dacht iets van bijna 12 mm

op een beetje sportieve band zit slecht 6,5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2017 17:06 - 01 mrt 2017 17:11 #13 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17

En je heb ze ook onder een transalp 600 zitten? Ik was van mening dat hier 120-70-17 onder moest.


Kweetnie hoor, maar de officiele maat voor de achterband, "volgens het boekje", is 120-90 17.

www.manualslib.com/manual/789742/Honda-T....html?page=35#manual

Een 120-70 17 band is niet alleen een stukje lager, maar heeft ook een kleinere omloopmaat. 130-80 17 en 120-90 17 scheelt 1,2% qua omloop maat, dus dat is geen geen probleem.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2017 20:17 #14 door alain
Beantwoord door alain in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17

Kweetnie hoor, maar de officiele maat voor de achterband, "volgens het boekje", is 120-90 17.

www.manualslib.com/manual/789742/Honda-T....html?page=35#manual

Een 120-70 17 band is niet alleen een stukje lager, maar heeft ook een kleinere omloopmaat. 130-80 17 en 120-90 17 scheelt 1,2% qua omloop maat, dus dat is geen geen probleem.


Inderdaad, de gebruiksaanwijzing geleverd bij de Transalp vermeldt 120/90-17, maar beide werkplaatshandboeken die ik heb vermelden enkel 130/80-17. (Dus iets breder en minder hoog?)

Die 1,2% verschil voor de 130/80 is die bandomtrek dan groter of kleiner? Hoe bereken je dat?


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2017 20:37 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
bij 120-90-17 is de hoogte van de band 90% van 120. bij een 130-80-17 is de hoogte van de band 80% van 130.  de hoogte van deze twee banden schilt dus niet veel van elkaar,je merkt dit niet met rijden

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2017 20:52 - 02 mrt 2017 10:47 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
Bij de eerste modeljaren van de Transalp werd er de 130/80-17 gemonteerd en dat is later terug gebracht  naar de 120/90-17

de juiste bandenmaat hangt vooral af van de gebruikte velg breedte.
deze bepaald namelijk de juiste hoek waarin de hiel  aan moet sluiten op de velg rand
(Deze richtlijn is volledig beschreven in het handboek ETRTO)
zie foto's
Voor een 130/80-17 zou volgens deze richtlijn een velgbreedte van 3.00 inch wenselijk zijn.
De velg breedte is echter 2,5 inch
Over het algemeen gebruikt Honda vaak te smalle velgen voor de banden keuzes die ze voorschrijven
En dit heeft alles te maken met kosten.
Een bredere band geeft meer ronding als je deze monteert op een smallere velg (staat stoer maar de krachten komen dan meer op de wangen te staan.
Ook is het afrolgedrag anders en het contactvlak in het midden smaller
de band is dus eerder vierkant
Een juiste banden spanning wordt dan nog belangrijker om daarmee stabiliteit te geven.
In deze vraag stelling is  de 120/90-17 de eerste keur en de 130/80-17 een goede 2e keus.
Raad ik het af... nee
de ervaringen zijn voldoende positief
Er zijn  ook leden die zelfs een 150/70-17 hebben gemonteerd en dit vind ik ronduit gevaarlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2017 23:08 #17 door d.francis
Beantwoord door d.francis in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
Allen weer dank voor de inhoud.
En 15000 km met een band vind ik echt wel het proberen waard.
Dus ik ga maar eens op pad voor de conti.
Groet Dick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2017 10:02 #18 door alain
Beantwoord door alain in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
@ad,

de foto's zijn leeg ? 0kb


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2017 11:07 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17

gas geven.... 8)


Gas geven.... 8)


Wat is cuppen..?  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2017 15:04 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic CONTINENTAL TKC70 130/80 -17
:D
brombeer is uit op een klantenkaart.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden