blok eruit, en weer erin. transalp 600

12 apr 2017 22:12 #21 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
hoi,

bedankt voor de tips.

Ik ga voor die optie van die doek ertussen frutten,  :)

Morgen dan eerst de koppelingskorf eraf, en dat aan die andere kant beginnen..

Bedankt !  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2017 22:27 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Doe eerst de moer van de koppeling los (ook met die doek), maar houdt hem handvast nog erop.

Want je hebt de korf nog nodig voor de vliegwielbout. En ook voor de moer van het primaire tandwiel op de krukas.


Ik zie nu dat je een Alp hebt, maar vlgs mij is dat dezelfde draad/diameter voor de vliegwielafneemtool als van een AT.


Waffie/Oldtimer/Rob?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2017 23:23 #23 door PimW
Beantwoord door PimW in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Een Tomos vliegwieltrekker past ook, is iets van m22x1 oid. Zou ik morgen ff moeten kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 09:18 #24 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
M22x1,5 moet je hebben. Ik ben gewoon langs een vrachtwagen dealer gereden en ik kreeg er gewoon 1 mee, moet je nagaan. En haal er ook 2 moeren bij dan kun je er een sleutel op zetten. Ik heb 'm overigens al op meerdere merken motoren gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 09:27 #25 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Vliegwielbout van een alp gaat er met de klok mee af. ;) Die van de koppeling korf tegen de klok in. Logisch toch  8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 20:21 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600

Bij een AT niet. Beide links los rechts vast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 20:55 #27 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
denk dat ik ook maar eens ga shoppen voor zo'n bout, want ik krijg hem anders niet van de as af..

Goed dat ik nu ook de diameter en de spoed weet.. :)

Kanje trouwens de koppelings bout waar die korf mee vastzit ook "gemakkelijk" lossen? De boel blijft meedraaien.

Een oud tandwiel heb ik helaas niet om die as te kunnen blokken.

bedankt voor alle input voor zover  :) dat scheelt een hoop ge-emmer..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2017 23:15 - 13 apr 2017 23:38 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Arctros bout bij de Mercedes truck garage. Dat ding heeft een ronde kop met een vlak stuk. Met een bahco (of Engelse sleutel) gaat dat desondanks perfect. Anders een andere truckbout scoren waar jouw gereedschap wel wat mee kan.

Zonodig de sleutel met een end pijp o.i.d. verlengen. Ik pak wel es de neuswielzwengel van me aanhangert  ;D

En oh ja, ja, die korf slipt mee inderdaad. Ik heb toen een stuk platstaal op een oud voortandwiel gelast die onder of op de achterbrug of zo bleef steken. Via de versnellingsbak blokkeer je zo die as.


Let wel, het zijn niet de meest verfijnde methodes en je past ze dan ook toe op eigen risico  :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2017 21:34 #29 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
hoi,

het vliegwiel is eraf  :)

een trekker van een brommer bleek te passen en toen was het zo gebeurd.

Nu nog ergens een voortandwiel vandaan halen en dan kan de koppelingskorf eraf..

Langzaam maar zeker gaat het lukken met jullie hulp  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2017 21:50 - 16 apr 2017 01:11 #30 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
met die dikke doek tussen de tandwielen van de koppeling en de secundaire as gaat het anders ook prima,

kleine aanvulling

Als je de drukplaat van de koppeling  verwijderd maar vervolgens de veren laat zitten en deze weer  opspant met een mbv een  sluitring en  dus de boutjes weer aandraait  druk je de koppelings platen  aan waardoor de boel vast staat
daarna kun je nog steeds de centrale moer bereiken en draai je die  met het juiste gereedschap  los

bijv een kruis sleutel die  met een flinke hamer aangespoort wordt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2017 22:08 #31 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
bedankt voor de tip , ga dit morgen gelijk proberen  :) 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2017 23:35 - 15 apr 2017 23:38 #32 door kees
Beantwoord door kees in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Nee, dat is een mindfuck.

Het koppelingshuis (met het tandwiel achterop) zit met een glijlager op de secundaire as. Hij draait daardoor vrij over die as. De koppelingskorf (dat binnenste deel waar de moer op zit) zit daadwerkelijk daarmee vast op de secundaire as.

Je moet dus de secundaire as zelf blokkeren. Dat kan met een speciaal gereedschap, of op één of andere ándere DIY-manier. Ik heb bijvoorbeeld de versnellingsbak gebruikt, door de secundaire as te blokkeren via de uitgaande as en het voortandwiel met DIY-blokkering. Je moet dan wel de motor in versnelling zetten, liefst in 5e.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2017 00:11 #33 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
heb dit maar aan gekocht EBC Koppeling Blokkeer tool CT013SP

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2017 00:26 #34 door kees
Beantwoord door kees in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Altijd zo spot-on en to-the-point, die Jeroen :)

Mooie tip, ik ga zo'n ding ook even regelen, want al een poosje ram ik ook geen schroevendraaier meer door het oliefilter maar heb ik daar een keurig tooltje voor. De eerder geposte pic met DIY tool heet TIA, "This Is Africa"  ;D


Wat dat tooltje dan doet, die verbind de korf (ofwel de secundaire as) met het huis en daarmee een geblokkeerde verbinding via het tandwiel achterop en het tandwiel op de krukas.

Je gaat je blok splitsen, dus als de moer op de koppeling los is, voor je de koppeling afneemt, ook de moer van het primaire tandwiel op de krukas lossen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2017 17:46 #35 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
jullie hebben gelijk, dat blokkeren met een doek ging idd niet.

Ganu voor de optie om die uitgaande as te blokkeren  :)

Ik Ben nu  bijna klaar met het inslijpen van de kleppen.

Morgen weer verder . :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 16:48 #36 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Even een vraagje tussendoor: is het overzetten van de pick-up spoelen een kwestie van omruilen als ik een zwart ( van een eerder bouwjaar dus ) blok zou gebruiken ipv de mijne ( een zilverkleurig uit '99 )

Hierna zou ik deze dan kunnen gebruiken?

groetjes..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 17:24 #37 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Behalve de spoel moet je ook de "vinger "overzetten.

Hier kun je het ook vinden..  maar dan omgekeerd.
www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi....msg147373#msg147373

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 17:38 #38 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Hoi,

bedankt voor de "link"  :)

Helemaal duidelijk.  :D

Zou ik dat zwarte blok met gewone verf kunnen spuiten of zou dat er al snel afliggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 17:44 #39 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Vraag me af waarom je een zwart blok in een 99ér alp wilt lepelen.
Maar goed.
Als je de boel goed vetvrij kunt krijgen en je spuit met VHT lak, is het lang houdbaar.
Gewone verf heeft niet de juiste eigenschappen zoals benzine bestendig.
Zou het zeker niet doen. Zal ook snel verbranden..


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 18:15 #40 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
het huidige blok heeft practisch zonder olie gelopen,dat ratelde zo akelig.( zo heb ik hem gekocht)

de reden om te weten of dat zou kunnen is meer om mijn zoeltocht te kunnen verbreden als blijkt dat dat blok echt overleden is.

vandaag hoop ik dat gare blok  te kunnen delen, en weten we het zeker. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden