blok eruit, en weer erin. transalp 600

22 mrt 2017 20:27 #1 door frits barends
blok eruit, en weer erin. transalp 600 werd gestart door frits barends
hoi,

Ik heb zojuist mijn blok eruit gekregen na veeeeel ge-emmer en gedoe. >:(

Het lijkt wel of  het rechtstandig niet kan, want toen het blok er half uit was, moest ik het kantelen en eruit trekken.

Is hier een handigheidje voor om deze actie wat gemakkelijk te laten verlopen?

Straks gaat het andere blok erin , en het zou fijn zijn als dat wat " makkelijker" gaat ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 21:31 #2 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Makkelijkst met z'n twee en inderdaad kantelen en draaien vanaf de linkerkant.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 21:33 #3 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
linkerkant?  ik heb het blok er aan de rechterkant eruit gekregen.

Ging wellicht daarom zo moeilijk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 23:03 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Kwartslag draaien en links naar boven eruit

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 00:37 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Ieder zijn voorkeur

ik doe het soms vanaf de rechterzijde.
maar alles hangt een beetje af van hoeveel handjes je in de buurt hebt

mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 05:33 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
ik weet niet hoever je motor uit elkaar ligt maar ik heb de klepdeksels eraf gehaald, blok op de rechter zijkant gelegd en dan het frame er over heen gelegd.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 12:25 #7 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
de motor is in zoverre intact dat alleen het blok er nu uit is.

Ga het andere blok terugplaatsen zoals nu wordt aangegeven, ik denk dat het nu wel sneller moet gaan.

De frame buizen wat beschermen, en dan blok dus al kwartslag gedraaid in het frame schuiven en dan in positive draaien. Toch?

.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 15:57 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Ik leg het blok er dwars in en draai vanaf de linkerkant de boel omhoog en dan erin.
Zoveel mogelijk deksels eraf halen behalve de achterste klepdeksel.\
Die krijg je er nooit meer op als het blok er stijf in ligt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 22:03 #9 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
begin je met het blok in de dwars stand gewoon rechtop?

steek je dan als eerst de achterkant erin( waar dus tandwiel zit) en draait hem dan in positie ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 22:43 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Yep.
Links omhoog draaien

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 23:48 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600

(..) De frame buizen wat beschermen (..)


Ook je blok inpakken. Alles krast als de ziekte. Frame gaat daarna op die plekken roesten, blok gaat daarna op die plekken oxideren.

Als je moederziel alleen bent, beide motordeksels afnemen (koppelingskant en dynamokant) en voorste klepdeksel, til je hem er zo in. Nadeel is wel dat je dan superschoon moet werken (bijv. alle omliggende delen van frame schoonmaken en/of inpakken in plastic of schone doeken). En je zult die verbroken motordekselpakkingen moeten vervangen.


Hoe luier je bent, hoe lastiger het is  ;)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2017 09:04 #12 door downunder
Beantwoord door downunder in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Op zich jammer dat de framebuizen onderlangs niet (deels) te demonteren zijn. Ik vond het ook een k* klus. Uiteindelijk blok op de kant gelegd en met 2 man het frame eromheen bewogen. Ik vond dat makkelijker dan het blok met 2 man erin tillen. Werkt uiteraard alleen makkelijker als het frame kaal is ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2017 11:46 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Ik ga binnenkort maar eens oefenen op een 650 .....  :angel:

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 22:13 #14 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
het blok zit erin, maar dat ging niet zo gemakkelijk in je eentje..

, en ja, het frame lekker gekrast door de uitgaande as van de versnellingsbak, dat wordt weer bijwerken allemaal..

Straks alles weer aansluiten en opbouwen, en dan hopelijk weer gaan.. :)

nog bedankt voor de reacties  :) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 23:02 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600

Ik ga binnenkort maar eens oefenen op een 650 .....  :angel:


Oh jaaa..? De jouwe..?  ;D

het blok zit erin, maar dat ging niet zo gemakkelijk in je eentje..

, en ja, het frame lekker gekrast door de uitgaande as van de versnellingsbak, dat wordt weer bijwerken allemaal..


Ja nee het blijft een boudklusje.

Je kunt het goed bijspuiten allemaal, lokaal afplakken met schilderstape en kranten, de rest helemaal afdekken in plastiek of kranten i.v.m. spuitnevel.

De kleuren van blok en frame zijn in de meeste paletten van de gangbare merken wel ongeveer te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2017 19:33 #16 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
ik rijd inmiddels lekker rond op de transalp.

Het begin was even wennen, maar ik ga het steeds leuker vinden .. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2017 10:38 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600

Oh jaaa..? De jouwe..?  ;D

Inmiddels wel ja.... , het meeste werk zit in het strippen en weer opbouwen van de motor.
Het in/uitbouwen van het blok viel mij reuze mee. Ik gebruikte een klein bokje onder het blok zodat je deze iets kunt liften in het frame zodat de draaiing wat makkelijker wordt. Is alleen lastig foto's maken in je uppie....

Haynes riep dat het blok er aan de rechterkant uit zou moeten, maar toen ik bezig was 'floepte' hij er eigenlijk gewoon links het makkelijkste uit.
Nadat het blok los zat en op het bokje rustte heb ik het iets omhoog gekrikt, en de voorkant naar boven gekanteld. Vervolgs het hele blok iets naar de zijkant laten kantelen en met een draai beweging eruit gehaald. (Was natuurlijk relatief makkelijk omdat ook de zijpannen van het blok er al af waren.
Formeel wordt ook het oliefilter verwijderd, maar dat was ik met het terug te zetten blok even vergeten, maar had er geen last van. Alleen het versnellingspookje zat me eigenlijk in de weg.
Wel heb ik die kleine blokjes boven op het blok even verwijderd, dat zorgde er voor dat het net niet wringen was.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2017 11:53 #18 door GSXRed
Beantwoord door GSXRed in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Ik vond dit de makkelijkste manier, frame op zijn kant, blok op zijn kant. Kan je het makkelijk in je uppie!  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2017 21:18 #19 door frits barends
Beantwoord door frits barends in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bedankt voor de duidelijke plaatjes, dat maakt gelijk een boel duidelijk.

dat met die deksels eraf lijkt me de makkelijkste optie :-) :)

Ik heb nu het oude blok open, cilinders inmiddels gehoond, en ga nu de kleppen inslijpen.

Ik zit alleen te dubben hoe ik dat "wiel" waar de dynamo ingaat eraf moet krijgen, om het blok te kunnen delen.

Het blijft meedraaien. Kan ik een zuiger schuinzetten om dat draaien tegen te gaan of is dat niet slim..??

Groetjes,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2017 21:56 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic blok eruit, en weer erin. transalp 600


Neenee geen zuiger!  ???


Daar is natuurlijk een officiele blokkeertool voor. Misschien kun je hem even lenen bij je dealert..?

Ik heb het zelf altijd gedaan met een doek aan de andere kant tussen koppelingstandwiel en primaire tandwiel.

De bout v/h vliegwiel gaat er gewoon linksom uit, kracht geleidelijk opvoeren tot hij meegeeft.

Om het vliegwiel er af te drukken heb je ook weer speciale tooltjes, ik gebruikte een wielbout van een Arctros truck. Gewoon in dat gat draaien en opbouwend doorgaan, komt er vanzelf vanaf.

Verlies het spietje (zgn. 'halfmaantje') niet, tussen krukas en vliegwiel.

Achter op het vliegwiel zit een deel van de startkoppeling, de rest ervan op de krukas. Meestal valt het in stukken op je voeten eraf omdat het kleeft. Dat je hem niet in het vuil laat kletteren als dat vliegwiel eraf komt. Dat soort interne delen doe ik altijd een tierap doorheen, dan blijft alles op volgorde bijeen. Daarna in een ruime diepvrieszak o.i.d. om het vuilvrij op te slaan.


Zo heee, en dat allemaal voor een vliegwieleke  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden