Vast wel mensen hier die weten hoe je dat met die koplamp op kan lossen.
Wat betreft die regelaar, dat is -strikt genomen- een fabel. Dingen gaan doorgaans kapot òf om dat de levensduur ten einde is (dus ja na 10 jaar kun je wel eens een regelaar moeten vervangen) òf er een ongewenste invloed van buitenaf in het spel.
De stekkerverbinding tussen de dynamo en regelaar is een veel gehoorde veroorzaker van elektrische problemen: na verloop van jaren gaat de klemverbinding achteruit en door overgangsweerstand (warm worden) gaat het ineens heel hard achteruit en dat heeft direct verregaande schadelijke gevolgen voor alle gevoelige onderdelen op die lijn.
Er loopt toevallig een draadje hierover onder Honda Africa Twin, van Mr. Blue. Lees maar mee.
Maar je hoeft zeker niet direkt spoken te gaan zien. Zoals je regelmatig olie zou moeten peilen, zou je ook net zo regelmatig preventief die stekker kunnen inspecteren. Maar, hij zit verborgen en de meeste rijders zijn lui (net als ik, overigens). Voor die rijders kan een oplossing zijn om de zwakke schakel (stekker) achterwege te laten en de draden te solderen om een redelijk gevoel van rust te garanderen.
Want, je motor moet het gewoon probleemloos doen