Koppeling testen / vervangen?

03 apr 2017 17:54 #1 door Trigger
Koppeling testen / vervangen? werd gestart door Trigger
Ik heb een mooi zilver ruilblok gekregen op mijn Alpje, waarvan alles in orde lijkt te zijn, behalve misschien de koppeling.
Dat denk ik te merken aan het feit dat er twee momenten zijn waarop hij doorslipt:

Bij volgas optrekken in zijn 2 (net na het schakelmoment)
Bij volgas rijden en doortrekken boven de 120 (en dan vooral als het heuvelop is)

Nu zou het bij moment #1 ook nog slecht schakelen aan mijn kant kunnen zijn, dus is er een manier om dit betrouwbaar te testen?

Indien versleten, wat kost een koppelingsplaat/platenset en hoeveel werk/moeite is het om deze erin te zetten?
Met een offroad cursus en een vakantie in het verschiet de komende maanden, wil ik dat de motor tiptop in orde is.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2017 18:37 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppeling testen / vervangen?
Controleer de kabel op soepel lopen, check de afstelling van de kabel. Lage toeren hoge versnelling en dan optrekken is een goede test maar als je bij 120 het gas open draait en hij gaat slippen zonder dat je aan de koppelingshevel komt kun je er wel vanuit gaan dattie op is.

Voor prijzen even kijken op webshops als japparts ed. je kunt ook een clubdealer een mailtje sturen. Bestel en vervang ook meteen de keerring onder het heveltje aan je deksel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2017 18:47 #3 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Koppeling testen / vervangen?

Controleer de kabel op soepel lopen, check de afstelling van de kabel. Lage toeren hoge versnelling en dan optrekken is een goede test maar als je bij 120 het gas open draait en hij gaat slippen zonder dat je aan de koppelingshevel komt kun je er wel vanuit gaan dattie op is.

Voor prijzen even kijken op webshops als japparts ed. je kunt ook een clubdealer een mailtje sturen. Bestel en vervang ook meteen de keerring onder het heveltje aan je deksel.


Gaat slippen is een groot woord, het enige dat ik bij die snelheden merk is af-en-toe een kort nukje. Bij lage snelheid flink optrekken, dan kan hij wel overduidelijk slippen, maar als dat gebeurt is het wel altijd net wanneer ik de koppeling loslaat.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2017 20:16 #4 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Koppeling testen / vervangen?
Slip op de koppeling kan je vrij eenvoudig testen, door 50 te gaan rijden, zo hoog mogelijk op te schakelen (zeg 4) en dan gewoon het gas helemaal open.

Een goede koppeling zorgt voor een licht bokkend en morrend knorrend vooronder. Bij een gare koppeling gaat het toerental omhoog, zonder dat de snelheid (naar rato) meegaat.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2017 20:28 #5 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Koppeling testen / vervangen?
Dat ga ik proberen :). Ik zie dat ik het voor de kosten van de onderdelen niet hoeft te laten in ieder geval, 4 tientjes voor de set en ik zag ook al een balhoofdslager voorbij komen voor 36 euro, waarvan ik weet dat die er ook een keer aan zit te komen. Koppelingskabel voor een tientje ook maar meenemen me dunkt.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2017 20:48 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Koppeling testen / vervangen?

4 tientjes voor de set


Tel daarbij op de deksel pakking en de afdicht ring koppeling hevel.
Waarschijnlijk ook de borgmoer en eventueel verbrande metalen platen.
Als je het echt goed wilt doen moet je ook de veren vervangen wanneer deze boven de tolerantie zitten.
Meestal vervang je dan ook de uitlaatpakking ( die moet er ook af )
Zou ook meteen de koppelingskabel vervangen.

Met 4 tientjes ga je dat niet redden dus.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2017 22:56 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppeling testen / vervangen?
Je gaat het daarmee zeker niet redden,
koppeling vervangen is echt de gehele set vervangen dus gevoerde en stalen platen incl veren ca € 115,-

dan de inderdaad de speciale honda moer (bestellen)pakkingen,olie keerring  druklager en motorolie ca 50 euri

en als tip, het slippen zijn zelden de platen maar vaak de veren.. echter het kost bijna net zoveel tijd om enkel de veren te vervangen als de complete koppeling

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 09:54 #8 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Koppeling testen / vervangen?

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=401082146406&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 16:40 - 07 apr 2017 16:46 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppeling testen / vervangen?
je info is niet geheel juist

Het verzenden vindt plaats onder standaard mail  voorwaarden dus zonder track en trace  en dat kan vervelend uitpakken

je bet geen enkel inzicht wanneer het aankomt (heb het zelf ook al eens gehad dat het 5 weken duurde)
persoonlijk altijd onder track and trace voorwaarden laten versturen echter dat kost ca 15-20 euri)



De DRC kit van EBC ken ik ,

en die hoef je echt niet op ebay te bestellen.

een beetje EBC dealer heeft dit op voorraad of zeer snel in huis... MOI

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 17:13 #10 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Koppeling testen / vervangen?
Wel, ik heb vandaag de besproken tests uitgevoerd, en heb mezelf er niet van kunnen overtuigen dat de koppeling versleten is.

In zijn vier 50km/h uur rijden en volgas geven geeft inderdaad behoorlijk 'bokken'.
~2500 toeren en koppeling langzaam laten opkomen met achterwiel 'vast' laat de motor stilvallen.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 19:29 - 07 apr 2017 20:34 #11 door alain
Beantwoord door alain in topic Koppeling testen / vervangen?


In zijn vier 50km/h uur rijden en volgas geven geeft inderdaad behoorlijk 'bokken'.
~2500 toeren en koppeling langzaam laten opkomen met achterwiel 'vast' laat de motor stilvallen.


Je moet de test uitvoeren terwijl de motor aan in maximum koppelgebied draait, en dat is alvast niet onder de 3000 3500 toeren. Ook best met maximale belasting, dus in vijfde.

Zie curve:

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 19:32 #12 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Koppeling testen / vervangen?
Koppeling laten slippen bij 6000 toeren @stilstand ?? Voor mijn gevoel rook je dan ook een gezonde koppeling op  :o.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 19:45 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppeling testen / vervangen?
Waar haal je die stilstand vandaan.

Heb je de werking van de koppelingskabel al gecontroleerd en zo ja met welk resultaat. Als je op de snelweg rijd en vanaf 100/110 op wilt trekken naar 120/130 en de koppeling begint te slippen ben je er toch ook wel uit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 20:03 #14 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Koppeling testen / vervangen?

Waar haal je die stilstand vandaan.


Nou, ik heb de test gedaan bij stilstand en 2500 toeren en hij reageert daarop met aangeven dat ik 6000 toeren moet gebruiken. Hij geeft verder geen nieuwe parameters op :P.

Heb je de werking van de koppelingskabel al gecontroleerd en zo ja met welk resultaat. Als je op de snelweg rijd en vanaf 100/110 op wilt trekken naar 120/130 en de koppeling begint te slippen ben je er toch ook wel uit?


Jazeker, ik had gelezen dat die ook kan blijven 'plakken' maar deze loopt soepel. Ik heb het in principe niet meegemaakt op de snelweg, zeker niet met optrekken bij inhalen. Ik heb tot twee maal bij een optrek-actie "iets" gevoeld wat ik niet thuis kon brengen. Omdat hij ook wel eens heeft geslipt in zijn twee, deed ik de aanname dat het wel eens gerelateerd kon zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Als ik mijn koppeling nog 'los aan het laten ben' terwijl ik het gas er alweer op gooi (en dus effectief niet goed opschakel) wil hij slippen in de 2e of 3e versnelling. Het gebeurt me sowieso niet/nooit als ik 'gewoon' in een willekeurige versnelling aan het rijden ben en dan gas bij geef. Dat heb ik vandaag uitgebreid getest in alle versnellingen.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 20:21 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppeling testen / vervangen?
Dan denk ik dat er nog niets aan de hand is. Ik zou de koppeling niet testen in stilstand, daar doelde ik op.

Er zitten nog een setje drukveren achter in de koppelingskorf, volgens mij om schokken op te vangen. Bij fors doortrekken kun je die misschien voelen, volgens mij geeft dat eenzelfde gevoel maar kun je weinig aan doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 20:25 - 07 apr 2017 20:27 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppeling testen / vervangen?
Hij slipt of slipt niet en daar hoef je echt  geen allerlei toeren voor uit te halen,
zoals Pim al zei,
Tijdens normale rij omstandigheden op hogere snelheid wordt vrij snel duidelijk wanneer een koppeling mogelijk slipt of niet  en daarmee aan vervanging toe is.
Als het doel .. de koppeling beslist  te laten slippen , moet je het doen zoals alain voor stelt..... smoked it baby.
Je kunt ook  beginnen met het  maken van wheelies.. uit ervaring hooguit 15.000 km en je trekt hem er door.

Maar als je  blijft twijfelen moet je ophouden met allerlei testen maar gewoon vervangen (incl koppelingskabel) dan alleen kun je zeker zijn dat je een nul situatie hebt gecreëerd.
Dan wordt ook direct duidelijk of het rijders fouten zijn aangaande de juiste bediening van de koppeling.
Zeg maar , het juiste gevoel op het juiste moment

mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 20:29 #17 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Koppeling testen / vervangen?
Nou, tot die conclusie kwam ik vandaag ook, dus ik rij gewoon lekker (kalmpjes) door en zie het wel gebeuren :).

Maarre... Waffie? Wheelies? Daar kan ik me nou niks bij voorstellen :D.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 20:32 #18 door alain
Beantwoord door alain in topic Koppeling testen / vervangen?

Koppeling laten slippen bij 6000 toeren @stilstand ?? Voor mijn gevoel rook je dan ook een gezonde koppeling op  :o.


Ik had inderdaad beter aangegeven: het maximum koppelgebied. Bij de Transalp is dat gebied heel breed en in vijfde volop beschikbaar vanaf 70km/u met inderdaad de piek bij 120km/u zoals Pim aangeeft.

In vijfde is er onder de 60km/u geen koppel beschikbaar, dus weinig kans op doorslippen.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 20:45 #19 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Koppeling testen / vervangen?
Juist :). Ik ben gerustgesteld en als hij echt gaat slippen merk ik het vanzelf wel. Op de snelweg rijd ik eigenlijk altijd in zijn 5, er is inderdaad voldoende trekkracht beschikbaar dus ik hoef nooit terug te schakelen om in te halen.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 21:08 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Koppeling testen / vervangen?
..in een notedop dan,

Als je plm. 70 rijdt in 4 (of 100 in 5) en je geeft plompverloren een dot gas bij om flink sneller te gaan en de toerentellernaald gaat snel omhoog maar de snelheid niet, dan slipt je koppeling.

Een Alp heeft overigens voldoende koppel om, bij vol gas geven na overschakelen terwijl de koppeling er nog niet helemaal op staat, even te slippen. Doe dat dan ook niet  :)


Test: bij het stoplicht opgassen en uit stilstand de koppeling erop kwakken. Komt je voorwiel al weg gierend ongewild omhoog, is je koppeling prrrrima  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.436 seconden