Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.

24 apr 2017 06:55 #1 door alain
Ik maak dit najaar met mijn TA600 een reis door het hooggebergte (tot 5000m). We rijden niet continu op grote hoogte: er zijn dagen dat we erg van hoogte wisselen, en dagen dat we boven de 4000m blijven.

Heeft iemand eenvoudige tips om de motor beter te doen draaien op zulk grote hoogte?
Ik reed zelf reeds op 2500m en dat is geen enkel probleem voor de TA.

Nieuwe sproeiers plaatsen is geen optie. Dit neemt teveel tijd in beslag.

Ik denk eerder aan aanpassingen aan luchtinlaat, of gebruik van choke, of iets dergelijks. Of toevoegingen aan de benzine?
Of blijven rijden in een bepaald toerentalgebied?

Wie heeft ervaring?



XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 09:57 - 24 apr 2017 10:00 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
Boven de 3000m kreeg mijn motor het zwaarder. Ik heb een haarspeldbocht drie keer moeten proberen omdat de motor de hoogte en grote losse stenen niet aan kon icm een behoorlijk steile helling. Dat wil zeggen ik kn niet genoeg gang maken en vooral houden...

Op asfalt valt het mi wel mee. De luchtinlaat vergroten hielp bij mij in ieder geval niet.

Waar ga je rijden, wat zijn de omstandigheden/ondergrond en hoe zwaar beladen ga je op pad?

Denk ook aan hoogteziekte, misschien ben jij wel het probleem straks ipv de motor.

Maar, omkeerbare oplossingen kunnen zijn extra gaten met dopjes in de luchtfilterkast maken, misschien een ander filter monteren met meer doorlaat ??
Wat ik denk dat belangrijker is, is te zorgen dat de motor hier eens goed afgesteld word en zorg dat de choke goed werkt. Als de motor hier namelijk al te rijk staat word dat later alleen maar erger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 11:27 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
Ik denk dat de motor goed afgesteld staat want mijn verbruik is nooit onder de 1 op 20; zelfs vaker naar 1 op 25 toe.
Ik zal mijn chokeplunjers nog eens controleren.

Gewicht is geen probleem: Ik rij alleen, kampeer niet (niet teveel bagage) en weeg maar 70kg.
Ik rij vooral op asfalt en nu en dan op goede onverharde ondergrond.

Ik heb een KNfilter.
Maak je die gaten dan in het deksel van de filter?, of in het huis zelf? Dan bypass je wel de filter...?

Op welk toerental draaide de motor het best? Ik kan mij wel voorstellen dat de koppelcurve er heel anders uitziet op grote hoogte.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 11:39 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
Ik heb die rubber slurf uit het huis getrokken en uiteindelijk een stukje zonder filter gereden maar dat hielp niet veel.

Als je gaten maakt dan zou ik dat doen in het huis buiten het filter. Een KN is al meer open dan een normaal papieren filter.

De motor heeft over de gehele curve minder power, maar onderin was het een drama.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 17:52 #5 door kevinvw
Beantwoord door kevinvw in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
Dag Alain,
Ik ben momenteel in Bolivië en heb nu wel enige ervaring met in de hoogte te rijden. Ik denk echt niet dat het zal lukken zonder kleinere sproeiers (is toch maar een paar uurtjes werk?). Ik heb 127 sproeiers gestoken en het ging al beter maar vanaf 4000m had de moto het dan toch alweer moeilijk. Ik heb dan een groot gat gemaakt in het deksel van het luchtfilterhuis en nu lukt het ook op +4000m.
Het is wel een serieuze karwei, die sproeiers steken, maar echt wel de moeite hoor. Iedereen die hier in Bolivië rijdt lijkt dat in ieder geval te doen. Ik zou wel voor nog kleiner gaan indien ik het opnieuw zou doen, misschien 120 of zo...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 18:11 - 24 apr 2017 18:18 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
sproeier grootte  was afh van welk bouwjaar maar de PD 10  2000 heeft 118 en 120 sproeiers dus waar die 127 vandaan komt is mij even een vraag

ik heb zelf al eens 118 en 116 geplaatst en ook dat werkt goed

daarnaast heeft men voor de modellen in de alpen landen een groter achtertandwiel gemonteerd (49 tands)

je zult het gaan ervaren en ja... die slurf eruit.. schilt toch al veel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 19:55 - 24 apr 2017 19:58 #7 door alain
Beantwoord door alain in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
Ad,

ik heb een PD06 van 1994

Kevin is, geloof ik, met een TA650 op pad in Bolivië


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 07:38 #8 door alain
Beantwoord door alain in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
Ondertussen toch nog wat theoretische kennis opgezocht:

www.iwt.com.au/mikunicarb.htm

Er zijn dus heel wat meer variabelen in het spel dan de hoogte boven zeeniveau.

Sommigen zijn beïnvloedbaar zonder technisch-chirurgische ingrepen, andere minder.

- Temperatuur en luchtvochtigheid: 's morgens rijden is beter: kouder en minder vocht in de lucht

- Gashendel nooit verder dan halfweg openen, want dan krijgt de te grote hoofdsproeier overwicht; beter is halfweg, want dan zal het gasmengsel eerder door de positie van de gasnaald bepaald worden.

- Minder performante benzine gebruiken?


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 07:47 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
tja

je kunt ook de compressie verlagen mede door de vervroeging eerder te laten komen

ik zou er maar niet teveel over nadenken en gaan voor het avontuur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 08:21 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
Maar hier op zeeniveau spelen de temp en luchtvochtigheid ook al mee, uiteraard is het een complex geheel maar wat jij praktisch gezien kunt beinvloeden is erg beperkt.
Als je hier eens let op de stand van de gashendel zul je vermoedelijk vinden dat je maar weinig met volgas rijd (nooit). Maar je kunt het met je meedragen, ik denk dat je op die berg wel voelt wat je motor wel of niet wil.

Blijf je langer aangesloten op hoogte is een aanpassing aan de carburateurs denk ik een goede optie, 4km is behoorlijk hoog.

Als je alle onzekerheid de deur uit wilt gewoon injectie monteren voor vertrek :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 09:01 #11 door alain
Beantwoord door alain in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.

tja

ik zou er maar niet teveel over nadenken en gaan voor het avontuur


Ik zal zo een tiental dagen zwalpen tussen 3000 en 5000m.

Je mag dan slim of dom geboren zijn, je wordt in elk geval slimmer als je nadenkt en vooral luistert naar mensen die meer weten dan jezelf.

Ik zal er dus toch wel over nadenken, mij er zeker geen zorgen over maken, en zeker gaan voor het avontuur.
Misschien neem ik voor alle zekerheid een paar kleinere sproeiers mee. 'Die eten geen brood' zeggen ze bij ons.




XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 10:27 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.

Je motert gaat inderdaad te rijk lopen.

Bedenk wel, als je de sproeiermaat downsized wordt het mengsel wel weer idealer, maar het beschikbaar volume neemt af naarmate je hoger komt. Hoe ideaal je het mengsel ook aanpast, hoe hoger, hoe minder pk's want minder beschikbaar volume. Je motor zal wel dat volume optimaler kunnen gebruiken. Nadeel is dat je het effect van een sproeierwissel pas op hoogte zal kunnen 'meten'.

Sproeiers vervangen -als je eenmaal weet hoe je motor in elkaar steekt- is zeg 2 uurtjes werk en verder een eenvoudig klusje. Je zult waarschijnlijk ook de mengselschroeven iets moeten bijstellen maar dat merk je wel aan hoe die daarna stationair draait.


Het kan echt wel de moeite waard zijn voor een langere periode.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 13:31 - 25 apr 2017 13:33 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
Ik wil er maar mee zeggen dat  er veel variabele zijn  en die alle tackelen  zodat onder iedere omstandigheid het beste resultaat wordt verkregen is een Utopia,
Je vermogen kakt gewoon in hoe hoger dat je komt.

Ik zou de kleinere sproeiers plaatsen 112/116 en een groter achtertandwiel om het beschikbare vermogen beter te benutten .

je hebt zuurstof nog om de verbranding in stand te houden en hoe hoger hoe minder.
nogmaals, nu kun je daar flink over gaan filosoferen (Kennis is nog geen wijsheid)
maar constant onderdelen uitwisselen is niet gezellig voor je mede reis genoten
vraag eens hoe zij dat oplossen of wat de gedachte  van de organisator is
locals zullen ook vast wel dit probleem herkennen en passende maatregelen kennen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2017 17:09 #14 door kevinvw
Beantwoord door kevinvw in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
Inderdaad met een 650 op pad. Maar je snapt het wel hè :-D
Gewoon een stuk kleiner gaan. Bij mij was de 127 ipv 132 eigenlijk net nog teveel. Zou eerder begin de 120 gaan indien ik het opnieuw zou doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2017 21:03 #15 door alain
Beantwoord door alain in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.


Ik zou de kleinere sproeiers plaatsen 112/116 en een groter achtertandwiel om het beschikbare vermogen beter te benutten .


Ad, van welke originele maat ga jij dan uit? Want de PD06 en PD10 kenden nogal wat aanpassingen doorheen de jaren.

Main jet
XL600V-H to R (1987 to 1995) models
  • Front cylinder 128
    Rear cylinder 130
XL600V-T( 1996) models
  • Front cylinder 118
    Rear cylinder 120
XL600V-V to X (1997 to 1999) models
  • Front cylinder 115
    Rear cylinder 118
XL650V models
  • Front cylinder 132
    Rear cylinder 132

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2017 00:04 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
ik  geef je een advies op basis van mijn ervaringen en daarbij werkt een 112 en een 116 prima,

meer koppel onderin  maar iets minder top vermogen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2017 11:47 #17 door Muug
Beantwoord door Muug in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
@TS: Op die hoogte is de lucht een pak ijler en  heb je inderdaad een pak minder zuurstof ter beschikking. Dus het mengsel staat dan te rijk (lees: veel te veel benzine voor de zuurstof die er maar is) . Dus moet je je mengsel armer krijgen. Kan inderdaad enkel door de sproeiers aan te passen. Bij injectie-motoren wordt dit automatisch geregeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2017 12:03 #18 door alain
Beantwoord door alain in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
Update: Ik heb nu wekenlang op grote hoogte (meer dan 3000m) gereden zonder enige aanpassing aan de carburators. Het hoogste punt was net geen 4900m. De transalp deed het goed (100km/u geen probleem) zolang je de gashendel niet meer dan half open draait en niet onder 4000toeren komt.


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2017 12:15 #19 door PimW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2017 12:34 #20 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.

zolang je de gashendel niet meer dan half open draait en niet onder 4000toeren komt.


???

Hoe moet je de motor op toeren houden zonder het gas open te mogen draaien?  >:D

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.660 seconden