Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.

14 nov 2017 12:36 #21 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
In een lagere versnelling rijden dan "normaal".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2017 12:48 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.

Ik heb indertijd met een passagiere over de Karakoram Highway naar de Chinese grens tot bijna 4800m zonder aanpassing gereden. En dat was boven de 4000m echt wel te merken. Maar het is allemaal prima gelukt.

Als je nou maanden op dat soort hoogtes verblijft kan het zeker de moeite waard zijn naar je sproeiers te kijken. En zo niet pas je je vanzelf wel aan. Op die plekken gaat alles sowieso al minder hard dus echt nodig heb je het ook niet, toch?

14 nov 2017 12:59 #23 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
Ik kwam een bepaalde haarspeldbocht op 3500m met allemaal losse keien pas na drie keer proberen op. Probleem was om de motor op toeren te houden zonder de afgrond in te ketsen ;D

Maar wel gelukt uiteindelijk.

Camperen op die hoogte en voornamelijk omhoog en omlaag klauteren was beduidend minder fun.
Maargoed een beetje spugen en drank van de locale wegenbouwer doet wonderen

26 nov 2017 21:20 #24 door alain
Beantwoord door alain in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.

En hoe houd jij het vol?

Wij zijn zelf vanuit Colombia heel geleidelijk aan naar grotere hoogten gegaan, waardoor het lichaam zich vanzelf aanpast.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

26 nov 2017 21:25 #25 door alain

In een lagere versnelling rijden dan "normaal".

Inderdaad. Het wijst zichzelf uit. Ik had wel twee fijnere hoofdsproeiers mee op advies van Ad voor het geval het niet goed zou gaan( ze kosten bijna niets), maar heb ze uiteindelijk niet gebruikt, omdat de echt hoge delen beperkt waren in afstand, en nogal meevielen wat betreft de hellingsgraad van de wegen. En natuurlijk omdat het een heel karwei is om ze te plaatsen... en daarna weer te verwijderen...

26 nov 2017 21:28 #26 door alain

Ik kwam een bepaalde haarspeldbocht op 3500m met allemaal losse keien pas na drie keer proberen op. Probleem was om de motor op toeren te houden zonder de afgrond in te ketsen ;D

Maar wel gelukt uiteindelijk.

Camperen op die hoogte en voornamelijk omhoog en omlaag klauteren was beduidend minder fun.
Maargoed een beetje spugen en drank van de locale wegenbouwer doet wonderen

Ja ! Dat was duidelijk lastig. Zolang ik reed voelde ik niets op de ademhaling, maar van zodra ik afstapte en enkele stappen zette moest ik naar adem trekken en voelde mijn hart sneller gaan.

27 nov 2017 00:02 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.

Vooral slapen op dat soort hoogtes, vreselijk wat kan een nacht lang duren  :-X

Ik heb in India van die passen boven 5000m gereden en dat gaat zoals je zegt prima zolang je op je motor zit. Maar simpel 30 meter lopen van je motor naar het theehuis op de col, HAPPEN naar lucht ;D

We sliepen dan in de 4000's, maar nee, wat een ramp was dat. Ging wel na verloop van tijd beter.

06 dec 2017 16:05 #28 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Aanpassingen voor het rijden op grote hoogte.
en dan lig je inderdaad in je bed, en dan ineens schrik je wakker met het gevoel dat je geen adem kan halen... Voordat je je realiseert dat er niks aan de hand is en je gewoon op hoogte zit!

Ik vond het heel bizar, maar wel heel mooi! zulke hoogtes! En ook vooral dat alles ook anders smaakt (en alcohol sneller inslaat met mega katers tot gevolg)

de transalp wordt steeds mooier

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden