Stel dat je een ander kleurtje wil...

24 apr 2017 19:30 #1 door Trigger
Stel dat je een ander kleurtje wil... werd gestart door Trigger
Kwestie van de plastic bekapping loshalen, schuren en spuiten, toch?

Maar hoe met de tank? Is het lastig om die op een goede manier te schuren, spuiten en behandelen?

Iemand ervaringen om te delen? Ik ben tevreden met de andere onderdelen op de motor, ik wil gewoon een ander kleurtje dan wit.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 20:44 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...
Een andere mogelijkheid is nog om te wrappen. Kwa prijs niet duurder dan (professioneel) spuitwerk en het voordeel is dat je áltijd weer eenvoudig terug kunt naar origineel! Bij evt verkoop is dat wel een pré denk ik, de meeste kopers hebben toch het liefst een originele 'onversleutelde' motorfiets.

En anders evt alles ruilen met iemand die wél graag wit wil  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 21:30 #3 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...
Ik kreeg nu de tip om eens naar plastidip te kijken. Goedkoop, verwijderbaar en simpel aan te brengen :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 23:21 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...

Jaaa die tank..

De mijne is al een poosje bezig rond de tankdop te bladderen. De transparante laag komt er af. Lijkt wel plastic. De witte onderlaag is heel poeierig, mat. Ik weet niet wat ze ermee gedaan hebben in de fabrique.

Honda spuit de tanks ook over de stickers heen, dus ik denk dat stralen en opnieuw beginnen de beste aanpak is.

Ik overweeg simpel camel-kleur voor tank en kappen. Ik plan een tripje en camel is wat gedekter in van die hokkie-landjes.


Beyond proportion duur ook, je tank láten spuiten  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 07:49 #5 door Reier
Beantwoord door Reier in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...
Bij mijn TA kunnen de kappen ook wel een opknapbeurt gebruiken.
Plasti dip is wel een optie maar vraag me af of het een beetje hufterproof is.

Bij de tank is het weer de vraag of het tegen wrijving van de knieën kan... :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 08:06 #6 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...

Bij mijn TA kunnen de kappen ook wel een opknapbeurt gebruiken.
Plasti dip is wel een optie maar vraag me af of het een beetje hufterproof is.

Bij de tank is het weer de vraag of het tegen wrijving van de knieën kan... :-X


Lees ik wisselende ervaringen over. De ene zegt dat het zo afwrijft bij de knieen, de ander dat het de ultieme bescherming voor je lak is. Het zou niet tegen benzine kunnen, maar ook van iemand gelezen dat hij extra lagen heeft gebruikt en nog geen aantasting door benzine heeft gemerkt.

Een beschermlaagje erover zou misschien geen kwaad kunnen. 3 busjes plastidip zijn de kosten niet in ieder geval, enige voorbereiding die je nodig hebt is goed schoonmaken. Dat kan ik wel!

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 09:54 #7 door Derofun
Beantwoord door Derofun in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...
Ik heb ervaring met spuiten, plasti-dip en wrappen.
Wrappen is het lastigste. Een flap voor je tank kost bij kwaliteitsfolie ca €75,-. En als het resultaat niet bevredigend is, wordt het (te) duur - want dan moet je nogmaals. Wat mij betreft alleen aan te raden, als je een speciaal motief/kleur wilt.
Plasti-dip is eenvoudig aan te brengen. Maar je zult met blanke plasti-dip moeten afwerken om het benzinebestendig te maken. En dan nog is er volgens mij maar één merk dat aangeeft benzinebestendig te zijn. Gaat je minstens hetzelfde kosten als spuiten. En is niet hufterproof. Eenmaal een stukje los, trek je alles er zo weer af.
Tank láten spuiten zal € 200 - € 300 kosten. En de helft, als je het schuurwerk zelf doet.

Ik zou je aanraden: zelf spuiten. Spuitlak van de DHZ is tegenwoordig prima en gaat zomaar niet zakken. Spuiten bij een temperatuur van ca 20C voorkomt zakkers. Een aanrader is wel, om er minstens 2, liever 3-4 lagen blanke lak over te spuiten.


Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2017 10:24 #8 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...
Een spuitbus Plastidip Aerosol vind ik voor een tientje. Hoeveel oppervlak haal je daar uit?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2017 17:09 #9 door Janoe
Beantwoord door Janoe in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...

Ik heb ervaring met spuiten, plasti-dip en wrappen.


Even inhaken op dit onderwerp: ben nu in de weer geweest voor offertes voor een ander kleurtje. Ik zit nu te kijken naar wrappen; komt zo tussen de €400 en €500 euro om het te laten doen. Voor wrappen heb ik begrepen dat zelf doen een onmogelijk moeilijke klus is die heel veel tijd en geduld kost. Kortom vakwerk is het wel waard. Maar voor de meeste shops komt het er min of meer op neer dat ik het beste zelf de voorbereidingen van de oppervlakken kan doen.

Nu ben ik benieuwd naar advies; hoe prepareer je de plastic/metalen delden (cq. kapdelen en tank)? Van grof naar fijn schuren? Hoe krijg je een spiegelglad resultaat? Iemand een idee?

Honda Transalp XL650V6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2017 20:27 #10 door paso
Beantwoord door paso in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...
Moet gewoon blinkende lak zijn wil de folie blijven hangen, mijn maat heeft een beletteringsbedrijf, ik had het hem laatst ook gevraagd of heel fijn -glad opschuren goed was, nee dus, zelfs matte lak is niet goed genoeg.

XL 600V 03/87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2017 21:56 #11 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...
Ik zou twee keer nadenken m.b.t. zelf prepareren. Als de wrap los laat dan zullen zij wijzen naar een matige voorbereiding. Schoonmaken is natuurlijk nooit overbodig!

En ik zou drie of vier keer nadenken voordat je je lak iets aan doet wat je niet meer ongedaan kunt maken. Duurzaam spuiten is lastig. Zeker brandstoftanks, zeker in Europa met de hier legale middelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2017 22:21 #12 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...
Wrappen doe ik wel als ik nog een keer een nieuwe auto koop. Heb ik een leuke kleur of patroon voor de prijs van metallic lak, en hopelijk behoud ik de originele lak zo ook nog een beetje (fijn voor de restwaarde).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2017 23:54 #13 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...
De mijn was goud, ik heb gewrapt ... de plastic kappen welteverstaan. De tank is me te ingewikkeld  ;D

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2017 10:58 #14 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Stel dat je een ander kleurtje wil...

Even inhaken op dit onderwerp: ben nu in de weer geweest voor offertes voor een ander kleurtje. Ik zit nu te kijken naar wrappen; komt zo tussen de €400 en €500 euro om het te laten doen. Voor wrappen heb ik begrepen dat zelf doen een onmogelijk moeilijke klus is die heel veel tijd en geduld kost. Kortom vakwerk is het wel waard. Maar voor de meeste shops komt het er min of meer op neer dat ik het beste zelf de voorbereidingen van de oppervlakken kan doen.

Nu ben ik benieuwd naar advies; hoe prepareer je de plastic/metalen delden (cq. kapdelen en tank)? Van grof naar fijn schuren? Hoe krijg je een spiegelglad resultaat? Iemand een idee?


Om je delen spuitklaar te krijgen zul je flink moeten schuren.
Kleine beschadigingen nat uitschuren met waterproof 280 dan 320 en dan 400
Je zal vrij snel door de grondlaag heen gaan dus dan moet je opnieuw een grondlaag aan moeten brengen.
Mooiste is dan om b.v  je hele tank in vullende primer te spuiten.
Dit dan nat schuren met wp 600 dan 800 en indien je voor een metallic kleur gaat naschuren met wp 1000 of 1200
Mocht je droog willen schuren let dan op dat je nooit hoger gaat in korrel stappen als 100
Dus stel je begint te schuren met 240 dan neem je daarna 320 en eindig je met 400.
400 droog staat dan ongeveer gelijk aan 800 nat.
Let op met de kunststof delen dat als je door de grondlaag heen gaat, hier eerst een kunststof primer op moet voor je vullende primer gaat op brengen.
Het voordeel van je delen in de vullende primer zetten is dat dit spul een spiegeltje van het oppervlak maakt als je het op de juiste manier schuurt. Liefst nat. Spuit met een spuitbusje zwart een lichte waas er over en dit geeft je tijdens het schuren een mooie indicatie of alles klaar is.
Tevens zijn je delen dan egaal van kleur en zul je niet snel vlekken in de afgespoten delen zien na het spuiten.
Stel je hebt een witte tank met een deukje dat je weg werkt met plamuur.
Hier moet dan wat grondverf over en stel je gebruikt grijs.
Bij het spuiten in een cabine of schuur bij kunstlicht lijkt na twee lagen verf de tank mooi egaal en als nieuw.
Eenmaal afgemonteerd op je motor staat ie buiten en zie je bij daglicht een vlek door de verf waar de grijze grondverf zit.
Spuiten en of verven is beschermen conserveren van een ondrrgrond. Leuke bijkomstigheid van dit proces is dat het ook nog eens leuk porremd.
Echter het spuiten of verven van een ondrrgrond is nog geen 10% van het werkproces
De rest is voorbereiding.  Schoonmaken Schuren schuren opnieuw schoonmaken ontvetten afplakken opnieuw ontvetten stofvrij maken en dan spuiten.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden