Transalp 600 uit 1998 houdt sterk in

24 apr 2017 19:36 #1 door BaronVanLunteren
Transalp 600 uit 1998 houdt sterk in werd gestart door BaronVanLunteren
Ik kamp al een tijdje met het volgende probleem:
- Bij een toerental rond de 3500 houdt motor sterk in, zodanig dat het lijkt alsof de benzine op is.
- Het treedt niet altijd op, soms gaat het een paar ritten van 25 km goed, maar meestal houdt ie in.
- Bij extra gas geven trekt ie over het dode punt heen en accelereert tot hoge toeren
- Als ik de choke half aanzet is het inhouden grotendeels over, maar dan loopt ie stationair ruim 2500 toeren.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- Een paar keer bij de motorzaak geweest. Proef laten rijden en toen was er natuurlijk niets aan de hand. Ze hadden wel wat suggesties mbt synchronisatie, maar verder trad het bij hun niet duidelijk op.
- Een benzine additief in de tank gedaan bij de laatste 6 tankbeurten
- Benzinefilter bij tank kraantje losgehad, was niet vuil

Wat denk ik zelf:
- Iets van vuil in de carburateur, dat een van de sproeiers af en toe verstopt. Maar ook soms een tijdje niet.

Wie heeft er een werkbare suggestie ? Ik heb in elk geval nul ervaring met het loshalen van de motoronderdelen.

Alvast dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2017 19:41 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 600 uit 1998 houdt sterk in
Ik zou inderdaad ook denken aan een plakkende vlotternaald (dit staat los van toerental) of vuil in de stationair sproeier (meestal zijn je problemen dan continue, maar effect treed op tot ~3000toeren).

De motor heeft tevens een vaccuum klep in de benzinekraan die door onderdruk via een slangetje vanaf de cilinderkop geopend word. Die slang gaat nog wel eens stuk naarmate het rubber ouder word en ook het membraan in de kraan zelf kan stuk.

Maar als je nul sleutelervaring hebt zou ik je aanraden langs te gaan bij je dealer of een van de clubgarages.

24 apr 2017 19:59 #3 door BaronVanLunteren
Beantwoord door BaronVanLunteren in topic Transalp 600 uit 1998 houdt sterk in
Pim, bedankt voor je snelle antwoord.

- Ik kan wel wat simpele dingen checken, heb vroeger wel gesleuteld aan brommers en paar keer een koppakking van een auto vervangen, maar mbt de Transalp specifiek dus niet.
- Het inhouden gebeurt niet op lage toeren. Stationair loopt ie prima. Pas tussen de 3000 en 4000 toeren en dan het sterkst merkbaar in de vier.
- Je suggestie van het slangetje is aardig. Zou het over moeten zijn als ik de tankdop losdraai ?

24 apr 2017 20:18 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 600 uit 1998 houdt sterk in

- Je suggestie van het slangetje is aardig. Zou het over moeten zijn als ik de tankdop losdraai ?

Nee, de tank heeft er niets mee te maken, er zit een klep achter de brandstofkraan die de toevoer moet smoren zodra de motor uit staat.

Je kunt opzich controleren of de tandop goed om zit trouwens, wie weet. Pijltje moet naar voren wijzen.

25 apr 2017 09:56 #5 door BaronVanLunteren
Even terug dan naar het volgende:
- Het inhouden gebeurt niet op lage toeren. Stationair loopt ie prima. Pas tussen de 3000 en 4000 toeren en dan het sterkst merkbaar in de vier.

Nog suggesties hieromtrent Pim ?

25 apr 2017 10:19 #6 door malp
Beantwoord door malp in topic Transalp 600 uit 1998 houdt sterk in
Bij mij hielp na lang zoeken het vervangen van het luchtfilter. Deze was zo vies nog niet maar
is toch wat onderbemeten bij dit model.
Stond er van te kijken wat een effect dit had.

25 apr 2017 10:31 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Transalp 600 uit 1998 houdt sterk in

Wat gebeurt er voorbij 4000 toeren..?  ::)

25 apr 2017 11:01 #8 door BaronVanLunteren
Boven de 4000 toeren trekt ie gewoon door naar de 7000

25 apr 2017 11:09 #9 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp 600 uit 1998 houdt sterk in
Het punt met vlotternaalden en sproeiers is dat je pas kan zien of ze vuil zijn, als je het uit elkaar hebt liggen.

Alles wat jij omschrijft wijst mogelijk op dit probleem (meest voor de hand liggend). De snelste oplossing is om de carb ultrasoon te (laten) reinigen. Je kunt oneindig veel tijd besteden aan het analyseren op het forum, maar dat lost je probleem niet op :)

De carb ultrasoon reinigen hoeft niet heel duur te zijn, zeker niet als je hem er zelf even af haalt. Als je ooit aan brommers hebt gesleuteld lukt dit je wel, zeker met een werkplaatshandboek.

“Never Stop Exploring”

25 apr 2017 11:23 #10 door BaronVanLunteren
Arjen, ik ga dan een poging wagen.
- ultrasoon reinigen kan bij elke motorzaak ?
- ik heb wel een werkplaatshandboek, moet ik nog een pakking/revisie setje kopen om de carburateur(s) weer terug te plaatsen ?
- heb je nog speciaal gereedschap nodig ?
- en is er nog iets waar je speciaal op moet letten (wegspringende veren of onderdelen ?)
- waar moet ik aan denken bij een ultrasoon reiniging qua kosten ? Paar tientjes ?

25 apr 2017 14:28 #11 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp 600 uit 1998 houdt sterk in

- ultrasoon reinigen kan bij elke motorzaak ?

Als ze een werkplaats hebben, is de kans 99%. Even bellen geeft uitsluitsel.

- ik heb wel een werkplaatshandboek, moet ik nog een pakking/revisie setje kopen om de carburateur(s) weer terug te plaatsen ?

Dat is een gok, ik heb er al drie uit elkaar gehaald, nooit een pakking hoeven te vervangen, maar dat is echt afhankelijk van de staat en die van jou heb ik niet in mijn handen :)

- heb je nog speciaal gereedschap nodig ?

Nee.

- en is er nog iets waar je speciaal op moet letten (wegspringende veren of onderdelen ?)

Als je hem van de motor hebt, werken op een schone opgeruimde plaats. Als je twijfelt, maak dan bij iedere stap foto's zodat je later terug kan kijken hoe het ook alweer zat.

De vlotternaaldjes 'hangen' erin en her en der zit een veertje, maar niets bijzonders wat zomaar om je oren vliegt. Gewoon rustig aan werken, dan komt alles goed.

Na het openschroeven kan je eventueel een foto maken en hier posten. De sproeiers kan je er ook eenvoudig uitdraaien, even tegen het licht houden en dan zie je zo of de gaatjes open zijn of niet. Als er alleen prut in je sproeiers zit kan je proberen om die een nachtje in benzine te leggen en de volgende dag door te spuiten met perslucht.

- waar moet ik aan denken bij een ultrasoon reiniging qua kosten ? Paar tientjes ?

Maximaal. Je kunt een clubdealer overwegen (Sprundel, Alphen ad Rijn, Elburg)

“Never Stop Exploring”

25 apr 2017 15:55 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp 600 uit 1998 houdt sterk in
Ik heb nog een prima carburateur liggen die zowel ultrasoon is gereinigd en van een goed lopende motor is afgekomen.
Ook de membramen zijn 100% in orde.
Je mag hem eerst proberen voor je hem overneemt.

Misschien wel de kortste klap.

www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=15209.0

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

25 apr 2017 22:29 #13 door BaronVanLunteren
@Arjen, hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.

@Oldtimer, ik stuur je even een PB

30 apr 2017 21:51 #14 door BaronVanLunteren
Met dank aan Oldtimer is het zaterdag gefixed. Bij hem in de werkplaats een paar uurtjes samen gesleuteld (nou ja, hij deed het meeste werk) en een hoop geleerd.
De ruilcarburateur deed het prima op de terugweg naar huis.
Vanwege het zeer sympathieke gebaar van Oldtimer om samen het sleutelwerk te doen, ben ik ook lid geworden van TCN (ik ben niet echt een clubmens, maar vind het wel leuk TCN te steunen)

Oldtimer gaat de oude carburateur nog ontleden om een oorzaak te vinden.

Allen bedankt voor de suggesties en bijdragen

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden