De juiste olie kiezen

28 apr 2017 19:18 #1 door Trigger
De juiste olie kiezen werd gestart door Trigger
Gisteren een wijze les geleerd van Waffie, en dat is dat de "gewone" 10w40 die ik in mijn Alpje gooide funest is voor een natte koppeling ivm een toevoeging die alles zo glad mogelijk maakt.

Een Google zoektocht leert mij dat dit inderdaad een dingetje is, maar welke koop dan voortaan? Ik heb een kieshulp gevonden op de site van Castrol, het merk dat ik ook in mijn Skoda RS gebruik en die komen met:

CASTROL POWER RS RACING 4T 10W-50

Als specifieke olie voor de transalp van 1987 tot 1999.

Maar, dat is 50! Niet 40! Maakt het uit? Als ik voortaan wat duurdere olie moet gebruiken vind ik dat niet erg, maar het zou zonde zijn onnodig veel te betalen, dus dat word online bestellen want dit spul verkopen ze hij ons alleen bij BP stations.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2017 19:27 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De juiste olie kiezen
Roukama/Japparts verkoopt ook 10w40, merkloos dus ideaal voor de Transalp. Motul heeft ook prima olie.
Louis.de heeft ook wel eens aanbiedingen met prima motorolie.

Gewoon kijken of het een halfsyntheet is geschikt voor de motorfiets. Ik heb ook wel eens op een volsyntheet gereden, maar dat was meer omdat ik geen keus had, ik blijf liever bij de halfsyntheet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2017 19:36 #3 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic De juiste olie kiezen
Vanwaar liever geen volsyntheet?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2017 20:07 #4 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic De juiste olie kiezen
het verhaal gaat dat omdat volsyntheet zo 'goed' is, dat het vastgekoekte vervuiling los zou kunnen weken en die dan in je blok gaat zwerven en misschien wel een oliekanaaltje kan verstoppen bijvoorbeeld. Bovendien wordt halfsyntheet voorgeschreven, dus waarom zou je dat niet doen?
ik koop castrol 10w40, niet goedkoop maar mijn olie-expert-mannetje zweert erbij.

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2017 20:11 - 28 apr 2017 20:15 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De juiste olie kiezen
De keuze voor smeermiddel is erg divers en hangt samen met wat je moet hebben volgens de fabrikant (minimale eis ) en die plaatst dat nog steeds volgens API SE SF SG en beslist niet hoger.
Nergens in de handleiding wordt een advies gegeven over de kwaliteit hooguit de eis
Daarnaast is er ook een tabel mbt de dikte van de olie in samenhang met de buiten temperatuur
en zodoende mag je onder die omstandigheden ook een 10 w 30, 10 w 40 en zelfs een 10 w 50 of 20 w 50 gebruiken
echter als gangbaar onder alle omstandigheden is de 10 w 40 het meest gebruikt

Of dit nu mineraal, half synth of full synt is.
Kijkend naar de smeereigenschappen is een full synth olie superieur in kwaliteit.
echter voor onze club motoren niet beslist nodig wat niet wil zeggen dat het slecht voor de clubmotoren zijn.
Zo gebruik ik zelf wel een full synth ( 10 w 60)
Maar ik heb dan ook een smetteloze binnenkant van een motorblok :))

De vraag is nu dus wat te kiezen
mijn advies: een half synth van een gerenomeerde leverancier ( A merk of huismerk  is dan een andere vraag)
De a merken staan voor  het produkt terwijl de huismerken dit op eigen titel doen,
Dit is vaak terug te vinden in de prijs

olie heeft meerdere functies en onderzoek zou kunnen aantonen welk smeermiddel nu werkelijk het beste je motor beschermd.
tja... en dat is aan ons gebruikers niet besteed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2017 23:35 - 29 apr 2017 10:12 #6 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic De juiste olie kiezen
Castrol Motorolie 10W40 4Takt Power1 HC-Synthetisch 4 Liter

maar deze is moeilijk te vinden. Hier kwam ik ooit op uit. laat de wijze mannen hun  mening maar even horen  ;)

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2017 23:40 - 29 apr 2017 10:11 #7 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic De juiste olie kiezen
:en volgens mij is het zo dat op de castrol site stond dat de RS versie voor hoogtoerige motoren was kan ik me herinneren

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2017 23:56 - 29 apr 2017 00:05 #8 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic De juiste olie kiezen
Ik heb prima ervaring met Castrol Power RS 4T 10W40 en ook met Motul 5000 hupsieflupsie die bij Waffie vandaan komt.

Wel even een serieuze noot: ik heb ook weleens olie van Shell (10W40 half-syntheet) erin gehad en daardoor schakelde de alp beduidend minder lekker in de lage versnellingen. Omgewisseld toen naar Castrol en hij ging weer als een soepele tiet.

Volsyntheet heb je niet nodig en zou ik ook niet doen vanwege reinigende werking en het feit dat de alp blokken er gewoon niet voor gebouwd zijn. Gooi je er betere/dunnere olie in met briljante smeereigenschappen, dan zou het theoretisch zelfs zo kunnen zijn dat je bij wat minder goed passende delen drukverlies gaat krijgen in je systeem, dat wil je niet.

Andere belangrijke factor die ik mee zou wegen is dat volsyntheet zo'n 1,5x tot 2x duurder is en je er eigenlijk niets mee wint.

Advies: één van bovengenoemde halfsyntheet.

en volgens mij is het zo dat op de castrol site stond dat de RS versie voor hoogtoerige motoren was kan ik me herinneren


Lijkt me geen handige uitspraak, vooral omdat hij niet blijkt te kloppen.

Een Google zoektocht leert mij dat dit inderdaad een dingetje is, maar welke koop dan voortaan? Ik heb een kieshulp gevonden op de site van Castrol, het merk dat ik ook in mijn Skoda RS gebruik en die komen met:

CASTROL POWER RS RACING 4T 10W-50


Heb het net eens ingevuld op de website van Castrol, maar bij een Transalp 600 geeft hij twee mogelijkheden aan de linkerkant. De tweede is de 10W40 die ik noem.

Tot slot zou ik meer afgaan op gebruikers ervaring en/of deskundig advies, in plaats van de marketing praat op zo'n website. Leest u even mee:

Castrol Power RS 4T met Power Release-formule is speciaal ontwikkeld voor motorrijders die van de sensatie van het rijden houden. Deze beproefde olie staat garant voor een supersnelle acceleratie bij een minimum aan gas geven omdat hij snel vloeit en de interne motorwrijving tot een minimum beperkt. De Power Release-formule reduceert interne motorslijtage ten gevolge van wrijving.


Noem mij eens een olie die dit doel niet heeft. Juist.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2017 09:02 #9 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic De juiste olie kiezen
Ik gebruik Motul  7100    10W60. Dit is  een vol-synthetische olie op ester-basis.
Half-syntheet is een benaming voor oliën waarin  minimaal (ik dacht ) 10% synthetische olie in zit. Klinkt dus goed in de verkoop maar
eigenlijk is het een halfslachtige oplossing.
Een vol-synthetische olie is veel duurder maar ook qua samenstelling beter en stabieler. Er zitten ook , afhankelijk van het merk, andere en betere additieven bij die ervoor zorgen dat de olie langer zijn eigenschappen behoudt. Een goede olie moet ook reinigen en de verontreingingen kunnen afvoeren bijvoorbeeld.
Nu kan het wel zijn dat een motor met hoge kilometerstand een slecht onderhoud (lees, o.a goedkope olie ...), veel meer inwendige verontreiniging heeft opgelopen (koolstofaanslag..)die dan wel eens allemaal kan  loskomen bij het gebruik van een veel te goede  olie. Onlangs nog  gehoord van een mechanieker  dat  bij iemand de hydraulische klepstoters om zeep zijn gegaan door de
overschakeling naar  'te goede ' olie. In sommige gevallen is het dus beter om verder te rijden met de olie die al die jaren  gebruikt werd.
Ik ben 10.000 km geleden overgestapt op die 'dure' olie omdat mijn transalp met 20.000km  steeds goed onderhouden was : geen  enkel probleem. De  10W60  behoudt zijn viscositeit  zowel bij koudstart  als bij hoge temperaturen.  Een olie op esterbasis  hecht zich ook aan  de metalen delen van de motor zodat er ook steeds een smerend laagje blijft zitten na  langere stilstand (winterstalling).  De gewone oliën laten na een tijdje los zodat de eerste start  wat meer  slijtage geeft.
Let ook op de Jaso-norm . Voor motorfietsen  met een natte-plaatkoppeling moet  deze voldoen aan de Jaso MA of MA2-norm!

Goede olie (en onderhoud in het algemeen) is het lange leven van je  motor. Voor die enkele  euro's meer per liter  kies ik het beste, zeker omdat ik het onderhoud zelf doe.
ps : vervang  ook steeds  je olie-filter als je  je olie ververst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2017 11:20 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic De juiste olie kiezen
op den duur is goed gewoon goed genoeg en heeft nog duurdere (zogenaamd betere) olie geen enkel effect meer op de levensduur van je motorblok of wat dan ook. Het kan wel goed reinigen en stabiel zijn maar de goedkopere half synthetische olie is voor onze motoren goed genoeg, schoon is schoon. Ik vraag me dan ook af wat je denkt te bereiken met zulke dure olie.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2017 12:07 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De juiste olie kiezen
Vergeet niet dat de nieuwe olieen ontwikkeld worden op basis van nieuwe techniek. Dat Honda spul is al dik 20jaar oud inmiddels.

Passingen en kanalen alsmede interne drukken zijn veranderd. Auto motoren bijvoorbeeld worden tegenwoordig veel warmer omdat ze zo klein moeten zijn en in een steeds verder krimpend chassis moeten passen.

IK merk tijdens het rijden geen verschil tussen olieen.
IK merk na 130.000km nog geen verschil in olie consumptie etc. Wisselen doe ik waneer het boekje dat voorschrijft of ik het idee heb dat de motor zware kms gemaakt heeft (bijvoorbeeld vlak voor en na de vakantie).

Ik zie het nut van dure vol synthetische olie niet in (in onze oude Honda's). Dus blijf ik bij semi-syntheet, ik kijk naar de JASO en waar ik ze op het moment het goedkoopste krijgen kan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2017 11:41 #12 door Bram
Beantwoord door Bram in topic De juiste olie kiezen
De monteur bij Motozoom wist mij te vertellen dat zelfs de goedkopere olie beter is dan ze hadden toen mijn Transalp voor het eerst op straat kwam. Mits het voor motoren is bedoeld i.v.m. je koppeling.

Oftewel van Motorex naar het huismerk van Motozoom, Viscoil 10w40. Dan heb je 4 Liter voor 29,95 en gratis thuisgestuurd. Bespaar ik bijna €30,- mee, kan weer mooi in m'n spaarpot.

Is dit een redelijke prijs of zijn er mensen met een beter alternatief?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2017 12:28 - 04 mei 2017 12:36 #13 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic De juiste olie kiezen
Ik gebruik al een tijdje 10w40 half synth van de Action. Een tientje voor 4 liter of zoiets.
Werkt prima en kost geen drol.

NB
winkels.ikshop.nu/shops/32/uploads/338/10W40.pdf

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2017 12:29 #14 door zeno
Beantwoord door zeno in topic De juiste olie kiezen
Ik gooi er ook gewoon halfsyntheet van de action in.

10tje voor 4 liter  inderdaad 8)

Ik ben er redelijk van overtuigd dat duurdere olie pas nut heeft bij high-performance toepassingen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2017 18:14 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De juiste olie kiezen

Ik gooi er ook gewoon halfsyntheet van de action in


Zal je koppeling erg blij mee zijn. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2017 18:24 #16 door zeno
Beantwoord door zeno in topic De juiste olie kiezen

Zal je koppeling erg blij mee zijn. ;)

Kun je me uitleggen waarom? Ik vraag me al langer af wat de toegevoegde waarde van duurdere olie is.

Als mijn koppeling iets steviger wordt(blijft) van betere olie, ben ik wel bereid wat te investeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2017 18:31 #17 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic De juiste olie kiezen
Omdat t olie is voor de auto en niet voor motorfiets met natte koppeling. Koppeling kan gaan slippen. En dan kun je t geld wat je hebt bespaart aan nieuwe koppelingsplaten uitgeven.

Conclusie: zolang t olie is voor motorfiets met natte koppeling en in de buurt zit van 10w40 zit je redelijk safe. De rest is persoonlijke keuze, voorkeur, kennis, ervaring etc.

Maar geen auto olie er in mikken.

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2017 20:42 - 04 mei 2017 20:48 #18 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic De juiste olie kiezen
juist... let erop dat je een olie neemt met  de JASO ma of MA2-norm, anders gaat je koppeling slippen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2017 21:03 #19 door zeno
Beantwoord door zeno in topic De juiste olie kiezen
Thanks voor de uitleg!

Ik zie op de sheet die Zenfox post inderdaad beide van die certificeringen niet staan.

Dus binnekort maar even nieuwe olie en filter scoren, heb het er gelukkig maar een paar weken in gehad  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2017 00:01 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De juiste olie kiezen
beste

jullie beschikken  niet over de juiste info als jullie gaan roepen dat een MA of MA 2 uitsluitend zou werken in motorfietsen met een natte platte koppeling
Ik ken gevallen dat ook een MA olie problemen geeft met de koppeling bij bepaalde merken en type motoren en vandaar dus de MA 2

Een olie geclassificeerd  volgens API  is  beslist niet uitsluitend voor auto's bedoelt maar is afh van welke kwaliteit.

Een motorolie als zijnde bekend onder de kwaliteit SE, SF SG en SH kan zonder noemenswaardig te verwachten problemen in de transalp verbruikt worden.
het probleem is dat hogere kwaliteiten additieven kunnen bevatten die slippen van de koppeling in de hand kunnen werken echter zeker weten doen we  het niet omdat we het recept niet kennen
Maar voor de zekerheid laten we deze dan gewoon staan dus geen API  SJ en SL  etc gebruiken

De prijs van de motorolie is marketing echter de hoogste kwaliteiten zijn gewoon weg duurder omdat  de gebruikte  basisolie (miniraal, semisynth en full synth het verschil maaakt.
Niet enkel de  API of JASO norm is dus  bepalend voor de kwaliteit (want ook een mineraal olie kan gewoon een MA genoemde olie zijn)
maar de wijze waarop de olie zuiver is gemaakt incl een additieven pakket.
Hoe zuiverder het product hoe langer het zijn werk optimaal blijft doen
maar bedenk dat een  top kwaliteit olie  niet de onderhouds interval verlengt (het oliefilter wordt niet groter) maar je mag wel een superieure smering verwachten.

overigens heeft de olie meerdere functie dan enkel smeren
maar dat is een andere vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden