Motorkeuze laten afhangen van ABS??

06 mei 2017 11:19 #1 door Thijsdekker
Motorkeuze laten afhangen van ABS?? werd gestart door Thijsdekker
Beste mensen,

Eind deze maand heb ik mijn motorrijexamen en ben al aan het kijken voor een motor.
Ik heb al een aantal jaar de Transalp op het oog maar de laatste tijd begint mijn keuze een beetje af te dwalen omdat hij geen ABS heeft.
Ik ben dus aan het twijfelen tussen de CBF 600 S en de Transalp 650. maar hoe kijken jullie hier tegen aan en in hoeverre heb je op een Transalp ABS nodig?

Gr Thijs,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2017 11:32 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motorkeuze laten afhangen van ABS??
Wat bedoel je met ABS nodig hebben? Geen enkele motor heeft ABS nodig, ABS zit er op vanwege het mensje aan boord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2017 11:41 #3 door Thijsdekker
Beantwoord door Thijsdekker in topic Motorkeuze laten afhangen van ABS??
Ik bedoel in hoeverre hebben jullie het wel eens nodig gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2017 13:27 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motorkeuze laten afhangen van ABS??
Hier kun je heel lang over discussieren, maar ik snap je vraag wel.

Echter, ik denk dat hier geen antwoord op te geven is. Zeker niet objectief.

Het compenseerd voor jouw onkunde in situaties waar heel moeilijk op te trainen valt. Een machine remt efficienter dan een mens en zonder emotie.

Ik heb nooit ABS gehad, in een paar situaties had ik er baat bij gehad, in veel situaties ook niet. Ik denk dat veiligheid op de motor voortkomt uit jouw (kijk)gedrag, als je dusdanig hard moet remmen is het al telaat. ABS is een noodweer, zo zie ik dat een beetje.

Heb je het over veiligheid dan is kijken en plekopdeweg veel belangrijker. Als je namelijk geen noodstop hoeft te maken heb je oook geen ABS nodig.
Maargoed dat ligt ook weer niet 100% aan jezelf, het is een spelletje met anderen.

Ik zou de motor kiezen die je wilt hebben, mooi vind, je hartje sneller va gaat kloppen. Goed onderhoud en verstand erbij en alle motoren zijn zo onveilig als je eht zelf maakt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2017 17:03 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motorkeuze laten afhangen van ABS??
Eigenlijk helemaal met hemmes hierboven ^^ eensch  ;D

Als ik bij aankoop (nieuwe motorfiets bijv) de keuze heb tussen wel/geen ABS zou ik altijd kiezen voor de versie mét. Ook al betekent dat een meerprijs.
Maar dat wil niet zeggen dat ik wegloop voor een motorfiets zónder ABS. De motoren die op dit moment hier in de garage staan hebben geen van allen ABS en dat vind ik geen enkel probleem. Bij 1 van de motoren heb ik zelfs een vrijwillige keuze gemaakt banden te monteren met de stopkracht (op asfalt dan) van Flinststone voertuig  ;D
Zoals Pim al aangeeft, anticiperen in het verkeer en voorkomen dát je het nodig zou kunnen hebben is veel slimmer  ;)

Koop lekker de motor die je graag wilt en rij er mee met de (on)mogelijkheden in je gedachten  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2017 17:31 #6 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Motorkeuze laten afhangen van ABS??
Hoi

wat Pim zegt is waar wat mij betrefd

en oefen die noodstop, probeer eerst op lage snelheid de blokkering op te zoeken en ga dan trainen om je rem dus in een noodstop heel even los te kunnen laten. Jammer is alleen wel dat je schade wilt voorkomen.

ik rij nog steeds met plezier op een 650, en toch had in het verleden ABS mij 2 keer gered van veel schade en een stijve poot, voordeel is wel dat ik nu kan remmen.

en lees eens op de www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/

verder kan ik het wel aanraden om na aanschaf van je Transalp een echt beurtje te doen bij een (club) dealer waarbij alle vloeistoffen vervangen worden, daarmee verbeter je de rem controle gegarandeerd. ik kwam er pas na een val achter dat de remklauw een revisie nodig had en de vork olie echt ver voorbij zijn functioneren was, ik snapte op eens dat een periodieke keuring zo gek nog niet is. dit is Pim zijn opmerking "goed onderhoud"

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2017 17:44 #7 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic Motorkeuze laten afhangen van ABS??
wat zegt men ? 'als je een noodstop maakt heb je al minstens 2 dingen fout gedaan' .
ABS heeft m.i.  zeker een meerwaarde en is zoals een verzekering : je hebt het maar hoopt dat je het nooit moet gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2017 18:51 #8 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Motorkeuze laten afhangen van ABS??
Ik heb, specifiek omdat ik wist dat ik een motor kocht zonder ABS, mijn AVB nog eens dunnetjes overgedaan met de instructeur waar ik mijn lessen betrok. Pionnetjes uitgezet en opnieuw opbouwen: Eerst uitwijk met 20, 30, 40km/h... en zo ook de noodstop. Eerst de gestelde afstand halen op lage snelheid, en langzaam de snelheid steeds verder opvoeren.

Uiteindelijk stond ik met mijn opoefiets ongeveer net zo snel stil (binnen dezelfde stopafstand) als de ABS-fietsen (met, uiteraard, onervaren mensen erop).

Zou je met zo'n nieuwe motor op de juiste manier remmen staan ze natuurlijk nog veel eerder stil dan mijn Transalp, zeker met een ervaren chauffeur op. Punt is dat de motor veel meer in zijn mars heeft dan veel mensen durven benutten, en zeker als je het nooit oefent is de kans dat het mis gaat als je in een paniekreactie handelt (botsing voorkomen) erg groot.

Ik oefen dus regelmatig hoe snel ik stil kan staan met mijn motor, op het parkeerterrein, soms voor een stoplicht als het stil is om mij heen. En dan kom ik tot de conclusie dat zelfs mijn omaatje (modeljaar 1989, ontwerp nog iets ouder) heel erg rap stil kan staan.

Tip: Leg de rem eerst 'aan' - licht doch stevig aantrekken zodat de klauw al 'grijpt' en je band (dit zie je niet gebeuren, maar je snapt me wel) op het wegdek gedrukt word - deze zal uit gaan zetten en zodoende het contactoppervlak vergroten. Stadium twee is gewoon in één vloeiende beweging helemaal doorknijpen. Als je het goed doet zul je op deze manier het voorwiel niet blokkeren en gebruik je alle beschikbare remkracht.

Dit gebeurt allemaal in een fractie van een seconde natuurlijk, maar is wezenlijk anders dan direct de rem helemaal inknijpen, waarbij de band geen tijd krijgt om meer contactoppervlak te genereren en sneller zal gaan glijden. Tip: Als je een hoge motor hebt met relatief lange/zachte veren kun je ook (wederom, een fractie van een seconde) eerst nog de achterrem aanzetten/blokkeren. De achtervering zal induiken en daardoor duikt de voorvering minder ver in - hoe meer vering er 'overblijft' aan de voorzijde, hoe beter de band de weg kan blijven volgen tijdens het remmen, en minder kans op verliezen van tractie. Betekent uiteraard dat je vering wel in orde moet zijn (olie regelmatig verversen etc).


Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2017 21:25 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motorkeuze laten afhangen van ABS??
;D

ik zou me ook verdiepen in de kwaaltjes  die ieder model met zich mee brengt

in dit geval is de  XL 650 V een zeer betrouwbare metgezel  en de CBF 600 S  is dat minder (dynamo's en spanningsregelaars)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.067 seconden