shaft saver monteren op een TA 650

03 juni 2017 17:58 #1 door fred
shaft saver monteren op een TA 650 werd gestart door fred
Help.....

ik ben bezig om een nieuwe kettingset te monteren icm shaft saver,
Dit bestelt bij 1stop motoronderdelen, keurig verwerkt en snel bezorgd. Echter zit er geen beschrijving bij voor het monteren van die red cap shaft saver......
Dus ik denk geen paniek, even kijken op internet voor een filmpje, maar daar kom ik alleen die van de AT tegen.
Deze heeft een andere soort voortandwiel, eentje met een uitsparing, en die heeft die van mij niet.(zie zijkant foto)
Dus kan mij iemand vertellen, liefst met foto's of evt een filmpje voor het monteren op een transalp 650.
Of aan de hand van de foto's die erbij plaats (met nummers)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2017 18:10 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic shaft saver monteren op een TA 650
De uitsparing die je op het filmpje ziet is volgens mij gewoon in het rubber trillingsdemper dat op de originele tandwielen gemonteerd zit. Zou niet uit moeten maken voor de verdere montage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2017 18:38 #3 door fred
Beantwoord door fred in topic shaft saver monteren op een TA 650
Maar komt dat eerste plaatje nou aan de platte kant of aan de kant met verhoging?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2017 18:46 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic shaft saver monteren op een TA 650
Volgens mij komt die aan de achterkant, in het filmpje draaien ze het tandwiel na montage van dit plaatje ook om.

Tandwielen moeten evengoed in lijn komen te staan, dus gewoon met de letters/verdikking naar buiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2017 18:55 #5 door fred
Beantwoord door fred in topic shaft saver monteren op een TA 650
Thanks voor snelle reactie,
kan ik morgen weer verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 14:07 #6 door fred
Beantwoord door fred in topic shaft saver monteren op een TA 650
Damn, het wil niet lukken,
indien ik het monteer volgens het filmpje, dan kom ik bij de 3e ring (degene die gedraaid moet worden om de boel te locken) tienden van millimeters te kort, kortom ik krijg deze niet gedraaid. Ondanks dat ik het gehele zaakje met een rubber hamer heb opgesloten op de as.
Ik zie nog maar een manier om dit op te lossen, en dat is het hoofdtandwiel bij te schuren met een bandschuurmachine......
Of heeft iemand nog ander idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 14:22 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic shaft saver monteren op een TA 650
Je bedoelt dat het tandwiel verder op de as zou moeten schuiven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 14:29 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic shaft saver monteren op een TA 650
Ik heb ze regelmatig gemonteerd, en het is echt maar een fractie wat nodig gaat zijn om het wel passend te maken.
Het spul is echt exact op maat, en dat is soms met monteren eigenlijk net te strak.

In die gevallen dat het niet wil, (ook niet als je voorzichtig probeerd de verdraaiing te forceren met een licht tikje op een drevel die in het gat gezet is), is het iets afvijlen van de vertanding van het borg ringetje.

Meestal monteren ze redelijk normaal (met de overtuiging van die drevel), en soms is een klein beetje bijvijlen nodig.

Suc6

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 14:34 #9 door fred
Beantwoord door fred in topic shaft saver monteren op een TA 650
Je bedoelt dat het tandwiel verder op de as zou moeten schuiven?

Ja, deze zou 0.1 of 0.2 mm verder moeten opschuiven.....
want als ik de lock ring los er op zet, kan deze wel draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 14:36 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic shaft saver monteren op een TA 650
Als het echt niet past een van de ringen die in de kit zitten even over een schuurpapiertje halen.

Kan best zijn dat de tolerantie van de Redcap kit krapper is dan bijvoorbeeld de dikte van het tandwiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 14:40 #11 door fred
Beantwoord door fred in topic shaft saver monteren op een TA 650
Nogmaals dank voor jullie reacties,
ik ga het tandwiel iets opschuren, laat nog wel weten of dit dan wel lukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 18:01 #12 door fred
Beantwoord door fred in topic shaft saver monteren op een TA 650
Na zwoegen, ´n bak koffie, en een bandschuurmachine.....gelukt.
Het zit er nu zeer strak op, totaal geen beweging meer in het tandwiel, behalve dat het rond draait.
Op de as zit een heel klein beetje, in en uitgaande beweging, maar gezien de reactie´s op het forum bij deze onderwerpen, te verwaarlozen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 18:02 #13 door fred
Beantwoord door fred in topic shaft saver monteren op een TA 650
nog 2 dan.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 18:11 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic shaft saver monteren op een TA 650
Mooi dat het gelukt is.

Wat was de reden/aanleiding om deze kit te monteren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 09:50 #15 door fred
Beantwoord door fred in topic shaft saver monteren op een TA 650
De reden was en is dat bij het nalopen van de fiets, nadat ik deze vorige maand gekocht had, er achter kwam dat de sluitring nog maar met
1 boutje vast zat, en deze zat nog eens niet echt vast. Daardoor was de shaft iets ingelopen/beschadigd. Tevens was het tandwiel heel hard aan vervanging toe (zie foto). En er zat behoorlijk wat speling op het oude tandwiel.
Verder ben ik nog al wat dingetjes tegen gekomen, maar niets ernstig (hoop ik). Blok loopt goed zover ik dat kan beoordelen. Ik heb de remblokken, voorvorkolie, luchtfilter, olie, oliefilter, bougies, led knipperlichten achter, voorvorkbescherming (die zwarte harmonica dingen) en de uitlaat vervangen. Machine grondig schoongemaakt. En nu dan nog de ketting plus tandwielen vervangen.
Nog te doen deze winter; carterbescherming, valbeugel, stalen remleidingen, en remzuigers reviseren, vering vervangen, 12v stekker erop maken. Hoef me voorlopig niet te vervelen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 19:01 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic shaft saver monteren op een TA 650
ik kan de as van hieruit niet beoordelen, maar ik zou me er niet te druk om maken hoor. De Transalp staat er niet van bekend de uitgaande as in rap tempo te verslijten.

Eigenlijk is het alleen een paar jaar Africa Twins geweest die (vermoedelijk) met een mindere kwaliteit uitgaande as zijn geleverd.
Dat icm goedkope tandwielen kan dan voor problemen zorgen.

Is er al iemand die de kit er na een paar 1000 km weer losgehaald heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2017 22:04 #17 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic shaft saver monteren op een TA 650
Zit je achterste plaatje wel juist? Als je deze verkeerd om monteert kan het tandwiel niet ver genoeg op de as schuiven. Aan één zijde vh plaatje is de vertanding afgeschuind. Moet je maar eens goed naar dat plaatje kijken, er staat ook een X op gegraveerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2017 17:50 #18 door fred
Beantwoord door fred in topic shaft saver monteren op een TA 650
Ik had alle mogelijke manieren al geprobeerd, schuren was de enige optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden