Ketting en Tandwielen vervangen

07 juni 2017 14:48 #1 door spire1990
Ketting en Tandwielen vervangen werd gestart door spire1990
Hallo,

Ik ben de trotse eigenaar van me eerste motor: De transalp XL650V.
Nu moet ik me ketting en tandwielen vervangen.
Nu vraag ik me af is het handig om een 48 of 49 tandwiel achter te zetten of juiste een kleinere?
Me motor loopt nu met 130 iets over de 6000 toeren.

Ik heb al even gezocht maar er zijn dus ook mensen die een kleiner tandwiel nemen zodat die bij 130 net even wat lager in zijn toeren loopt.
Iemand een best practice? Ik hoor het graag.

Groeten,

Stefan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 15:11 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ketting en Tandwielen vervangen
Het maakt de motor niet uit wat je doet, wat wil je zelf? Ik zou eerder voor een groter voortandwiel gaan, een tandje groter haalt het toerental op de snelweg een stukkie omlaag wat ik persoonlijk prettig vind rijden.

Een kleiner voortandwiel haalt het toerental juist omhoog.

Best practice bestaat niet, enkel persoonlijke voorkeur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 15:46 #3 door spire1990
Beantwoord door spire1990 in topic Ketting en Tandwielen vervangen
Beste PimW,

Dankje voor de reactie,
Ik zat te kijken naar deze:
Tsubaki kettingset Honda XL650V TRANSALP modeljaar 2000 t/m 2007 Alpha
voortandwiel : 15 tands
achtertandwiel : 48 tands
ketting : 525, 118 schakels

Zou jij dat de 15 tands voor vervangen door een 17? ik hoor het graag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 15:52 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ketting en Tandwielen vervangen
Nee ik heb met een voortandwiel 16T gereden en vond dat voldoende. Je kunt denk ik ook niet veel groter, dat gaat vermoedelijk niet passen.
Dat moet je even in je achterhoofd houden en nameten voor je iets besteld.

Op mijn 600 vond ik de 16T prettiger op de snelweg, volgens mij kwam de motor dan bij 120 tpm dan ongeveer op 5000tpm, maar pin me er niet op vast. Ben inmiddels weer terug op de 15T aangezien ik een stuk minder lange stukken snelweg rijd.
Tsubaki is een ok ketting, kijk wel dat je er JT tandwielen bij hebt.

Maar het is lastig adviseren als je niet laat weten wat je doel is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:02 #5 door spire1990
Beantwoord door spire1990 in topic Ketting en Tandwielen vervangen
Pim,

wat bedoel je met doel? de ketting is op en moet worden vervangen ^^.
Ik gebruik de motor voor woon werk verkeer, daarnaast ook hobby matig naar de eifel.
Zit er best wel nieuw in, hoorde iets over groter tandwiel is harder optrekken en inleveren van de top snelheid.

ben gewoon even aan het kijken wat de voor en nadelen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:06 #6 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Ketting en Tandwielen vervangen
Ik heb een DID x ring ketting met JT tandwielen, erg tevreden over.

Stefan, hou in de gaten dat achter groter en voor kleiner hetzelfde (ruwweg) effect hebben! Dus wil je minder toerental en zuiniger rijden op de snelweg moet je achter kleiner of voor groter doen. Wil je een top van 110 maar met 90 nog een wheelie maken dan achter groter en voor kleiner. Mijn persoonlijke ervaring op een paar motoren is dat de fabriek er verdomd goed over nagedacht heeft  ;)

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:15 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ketting en Tandwielen vervangen
wat Jeroen zegt, je wilt afwijken van de fabrieksstandaard. Dus daarom mijn vraag wat je doel is.

Het effect van een tandje meer/minder op het voortandwiel is groter dan een tandje meer/minder aan het achtertandwiel. Kun je zo uitrekenen door de verhouding te bepalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:15 #8 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Ketting en Tandwielen vervangen
mooi heren bedank voor de bijdrage ook ik volg dit ook op de voet  ;)  gezien dat ik er straks ook daar mee te maken krijg en de tandjes al wilde gaan tellen tot dit voorbij  komt .

;D het toerental op de snelweg moet omlaag ! teveel toeren bij een bepaalde snelheid ( lees lawaai ) voor woon werk en plezier en minder lawaai en wat zuiniger . kies ik voorde groots mogelijk tanden dan voor wat mogelijk is .

nu straks de tanden tellen  :) dank !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:19 #9 door spire1990
Beantwoord door spire1990 in topic Ketting en Tandwielen vervangen

Het effect van een tandje meer/minder op het voortandwiel is groter dan een tandje meer/minder aan het achtertandwiel. Kun je zo uitrekenen door de verhouding te bepalen.


Pim, zou je dit wat meer willen uitleggen? of een voorbeeld geven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:20 #10 door spire1990
Beantwoord door spire1990 in topic Ketting en Tandwielen vervangen

Ik heb een DID x ring ketting met JT tandwielen, erg tevreden over.

Stefan, hou in de gaten dat achter groter en voor kleiner hetzelfde (ruwweg) effect hebben! Dus wil je minder toerental en zuiniger rijden op de snelweg moet je achter kleiner of voor groter doen. Wil je een top van 110 maar met 90 nog een wheelie maken dan achter groter en voor kleiner. Mijn persoonlijke ervaring op een paar motoren is dat de fabriek er verdomd goed over nagedacht heeft  ;)


Hey Jeroen,

Bedankt voor je reactie. Ik zie nu dat het iets meer voeten in aarde heeft dan ik in eerste instantie had bedacht, thx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:21 #11 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Ketting en Tandwielen vervangen
of je je overbrenging 1/16e of 1/43e aanpast is het verschil ;) joe doe ze mets....

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:22 #12 door honda2x

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:25 #13 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Ketting en Tandwielen vervangen
ff een praktijkvoorbeeld: op mn ouwe xl500r had ik ooit achter kleiner en voor groter gezet. Resultaat: verbruik van 1 op 45, top van 165 maar duurde wel 10 minuten voordat ik zo hard reed, tenzij ik wind tegen had.... Werd bij het stoplicht er ook uitgetrokken door puch maxis en bejaarden in een Volvo....

Daarna voor kleiner en achter groter: top was 100, en normaal wegrijden zonder wheelie was niet meer te doen... zo kort mee gereden dat ik het verbruik nooit heb kunnen uitrekenen  ;)

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:27 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ketting en Tandwielen vervangen
beste,

Wil je het hebben zoals de fabrikant bedoelt heeft dan zou ik het origineel laten.

bij een 16 tandswiel blijft stapvoets rijden iets lastiger omdat het toerental eigenlijk net te laag is en je gaat opzoek naar de juiste versnelling
net te traag of net te snel

de beste optie voor iets meer trek kracht is 49 (standaard in het alpen landen model)

en hier in nederland zou ik dan kiezen voor  de 47 achter

maar het zijn keuzes

overigens bied ik je een kettingsets aan incl gewijzigde tandwielen naar keuze zonder meer prijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:48 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ketting en Tandwielen vervangen
Zoals hierboven, de uitgaande as maakt een X aantal omwentelingen per minuut. Vervolgens word die overgebracht naar het achterwiel dmv twee tandwielen en een ketting.

Bij 15T/45T draait het achterwiel 3x langzamer dan de uitgaande as, dus bij een bepaalde motortoerental zal je een bepaakde snelheid rijden, afhankelijk van de diameter van je achterwiel.
Maar, de vermogenscurve van je motor blijft gelijk en dat is wat Waffie omschrijft wat ervoor kan zorgen dat je op bepaalde toerentallen net tussen de versnellingen wilt rijden. Het vermogen en koppel van de motor hebben een curve en die ligt vast op motortoerental.

Dus wat je kunt doen is je tandwielverhouding aanpassen, bijvoorbeeld op het toerental dat je op de snelweg vaak rijd. Je kunt dus uitrekenen dat een tandje extra aan de voorkant in verhouding staat tot 3 tandjes minder aan de achterkant.

Een lichtere verhouding (groter verschil voor/achter) werkt net als op de fiets: het kost minder kracht om in beweging te komen maar je moet sneller (bij een lagere snelheid) opschakelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 17:39 - 07 juni 2017 17:56 #16 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Ketting en Tandwielen vervangen
Om toch nog even te reageren op dit geheel  geef het even door  ;) ik heb 45 tanden achter voor niet gekeken op de snel weg bij 100 a 110  draai ik aan gas dan gaat het geheel vlot zeg maar rustig snel aan de haal en zit zo op de ... ook wel fijn voor een snelle actie .

Dat is het wel fijn  het lawaai aan toerental  is  daarin tegen behoorlijk  hoog  een bergje eeehh heuvel pakken in ze 1 a 2 versnelling dat gaat weer goed .

wat me wel opvalt is dat je niet schakel lui kan rijden dan gaat die  behoorlijk protesteren trillen stampen dan moet je snel terug schakelen naar aardig wat versnellingen terug daar heb ik nog wel eens ruzie mee . ???

Zal voor mijn zelf een afweging maken met opties  die hier gegeven worden .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 17:46 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ketting en Tandwielen vervangen
Je moet het toerental niet naar 2-3k tpm laten zakken en dan verwachten dat de motor vlot oppakt...

Als ik je midden in de nacht als je ligt te snurken met een stok uit bed sla ben jij toch ook nukkig ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 18:01 #18 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Ketting en Tandwielen vervangen
Ben ik dus niet de enige die oud en nukkig word en niet  snel van ze plaats wil  hahaha  ;D begrijp het  rustig doen  ;) dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 19:42 - 07 juni 2017 19:45 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Ketting en Tandwielen vervangen
hier nog een leuke site als je met tandwiel verhoudingen wil spelen:

www.gearingcommander.com/

je kan hier je tandwiel verhoudingen invullen, alp staat ook in het lijstje. en je kan ook het effect zien op je snelheid en je toerental als je andere verhoudingen kiest.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 21:06 #20 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Ketting en Tandwielen vervangen
Wat ik weer niet lees is dat je gewoon ff een groter voor-tandwiel kan proberen. Wanneer je na een tijdje toch terug wilt koop je een kleinere. Er gaat niets mis en een voortandwiel vervangen is weinig werk.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden