Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?

19 juni 2017 16:18 #21 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
Ik heb nog een motor Koeno, een Honda Goldwing GL1800 en deze heeft een ruit met een oppervlakte van een vierkante meter.
Ik zit dus ook op het Goldwing forum en tot mijn grote verbazing is de discussie over windgeruis en turbulentie daar net zo groot als hier. :)
Ook daar kopen ze andere ruiten en hangen ze after market zijpanelen aan de motor om maar echt helemaal geen wind te voelen.
En dan klaagt het vrouwtje die achterop zit......."O schat, ik voelde een zuchtje wind rond mijn helmpje, daar had ik heel veel last van hoor, je moet dat eerst oplossen anders ga ik niet meer achterop".  ;D ;D ;D
Ik voel helemaal geen wind op de Goldwing maar dat haalt toch wel een stukje van het motorgevoel weg, het is alsof je in een cabriolet zit.
Ik heb met de Varadero ook geëxperimenteerd met andere ruiten en weet ik wat allemaal, zinloos, ik rijd nu gewoon met een MRA scherm zonder spoiler en dat bevalt me het best. Ik heb me erbij neergelegd en het hoort bij het motorrijden.
En als je achter een ruit met een oppervlakte van een vierkante meter nog last hebt van windgeruis en turbulentie dan kun je het met de postzegeltjes van de Varadero, Alp en AT helemaal wel vergeten.
Dus mijn ervaring met al dat geëxperimenteer met ruitjes...............weggegooid geld, zonde van je tijd en zinloos.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2017 17:05 #22 door Koeno
Beantwoord door Koeno in topic Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
Ok, maar "erbij neergelegd" is toch iets anders als "genieten"?
dat bedoel ik net ;-)

Op een naked bike zit je volop in de wind, maar daardoor heb je dus "geen turbulentie" (tenzij je in de buurt van vrachtwagen ofzo rijd, waardoor je verstoorde windstormen krijgt. )

soms kan een klein ruitje beter werken als een giga ruit, dat is zeker zo. (mijn vfr was voor mij qua turbulentie-vrij-zijn ongeveer de beste motor die ik gehad heb)
+ alles hangt af van je eigen lichaamsbouw + zithouding.
Wat voor de ene de beste oplossing was, is voor de andere een ramp.

19 juni 2017 17:14 #23 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
Gewoon even duidelijk.
Als je een verhoogde ruit plaatst om daarmee UIT DE WIND te zitten heb je het gewoon mis.
Een hogere ruit als de standaard veroorzaakt gewoon turbulentie. Je kunt proberen via een opzetruitje, gaten maken of verstellen van de hoek van de ruit de wervelingen achter de ruit wat minder te maken maar de turbulentie blijft.
Als je geluk hebt en de juiste instelling/hoek of opzet weet te vinden dat je hoofd niet heen en weer wordt gestuiterd heb je al veel gewonnen.
Helemaal vrij van werveling wordt het nooit.

De beste manier om verlost te zijn :
Koop een BMW met een elektrisch verstelbaar scherm of neem een origineel Honda scherm.

8) 8)

Oldie

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

19 juni 2017 21:19 #24 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?

Mijn bescheiden mening over turbulentie en windgeruis..............................KOOP EEN AUTO!!!!!!!!!
Als ik op de motor zit geniet ik van windgeruis en turbulentie want dat is een van de leuke dingen van motorrijden.
Er zijn ook automobilisten die graag windgeruis voelen maar geen motorrijbewijs hebben en die kopen een cabriolet.
En een oplossing om van windgeruis en turbulentie op de motor af te komen?????
Die bestaat niet!

Een oordeel is makkelijk geveld. Dit vrouwtje dat zelf achter het stuur zit heeft al behoorlijk last van haar oren (constant piepje dat erger wordt door lawaai) Het resultaat van 35 jaar 'genieten' van windgeruis, turbulentie en illegale knalpijpen (dat laatste is uiteraard een eigen achteraf domme keus geweest) Maar wat wisten we vroeger van gehoorbescherming?
Voor mij is het inmiddels  belangrijk geworden om zo aangenaam mogelijk motor te rijden. Ik rijd nu op een 'naked' motorfiets met een stille Shubert helm. En dat gaat verassend goed! By the way: ik ben ook in het bezit van 1 automobiel ;)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

19 juni 2017 23:17 #25 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
Ik heb ook een piep in mijn oren Sandra, irritant en het gaat niet meer weg.

Ik draag overigens altijd oordoppen behalve als ik ze vergeet in te doen. (Ben de laatste tijd wel erg vergeetachtig valt mij op.)
Ik draag ook een Shubert helm, altijd met het vizier open en een flinke zonnebril op tegen de bugs waarvan ik er altijd 2 tussen mijn tanden heb zitten. Maar als ik dan thuis zie dat er nog 1000 bugs op de voorzijde van de motor vastgeplakt zitten denk ik: "shit, ik heb vandaag weer een goede dag gehad want die had ik ook allemaal in mijn bek kunnen hebben.

Als je met de auto 130 km/u op de snelweg rijdt en je draait je raampjes open en je doet ook nog je zonnedakje open dan weet je niet wat een kabaal je hoort. Dat heb je dus op de motor ook en hoe harder je gaat rijden hoe meer kabaal.
Echter, in de auto kun je de raampjes en het zonnedak dichtdoen en op de motor kan dat dus niet, er is wind, er is altijd wind geweest en er zal altijd wind blijven.

De voorzijde van de motorfiets alsmede de handkappen en spiegels veroorzaken luchtwervelingen die de motorrijder als zeer vervelend ervaart en uiteraard probeert hij dat te verminderen. De wind en het kabaal zal echter altijd blijven want je hebt nu eenmaal geen raampjes om dicht te doen want anders had je de auto meegenomen. Dat heb je niet gedaan want je wilt lekker een stukje gaan motorrijden, leve de vrijheid, een zijn met de elementen en de wind vol in je snufferd, zo hoort dat als je gaat motorrijden en dat maakt het motorrijden ook zo leuk.

Dus lekker genieten op de motor, het leven is mooi, geniet van het leven, het duurt maar even.
Maar wel met oordoppen in.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

20 juni 2017 13:06 #26 door Sandra
De laatste 10 jaar idd ook oordoppen, altijd!  ;)

21 juni 2017 09:13 #27 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?

Zit dan je helm wel goed of te ruim? Mijn wind scherm (helm) gaat automatisch dicht bij een bepaalde snelheid/wind.

Ik heb ook wel eens gedacht dat een helm ook dat meer of minder doet.

Nee, ik had dit in het begin van mijn Transalp carriere ook (zonder Hyperpro en verhoogd zadel) wanneer er iemand achterop zat. De positie van je helm ten opzichte van het ruitje veranderde dan zo dat ik continu het gevoel had dat er iemand aan mijn helm zat te trekken en duwen.

Zolang je er maar voor zorgt dat de werveling ONDER je helm zit, is er niks aan de hand.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

29 juli 2017 14:39 #28 door christiaanvdd
Beantwoord door christiaanvdd in topic Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
Oplossing deels gevonden :) Een maat van mij heeft ook een TransAlp. Ik heb even zijn standaard ruitje op die van mij gezet en tadaaa... Bijna geen turbulentie meer, alleen windgeruis. Nu zoek ik alleen nog zo'n standaard ruitje (liefst tweedehands) want hij wilde z'n ruitje graag terug. Iemand een idee waar ik er een kan kopen?

29 juli 2017 16:48 #29 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?

Oplossing deels gevonden :) Een maat van mij heeft ook een TransAlp. Ik heb even zijn standaard ruitje op die van mij gezet en tadaaa... Bijna geen turbulentie meer, alleen windgeruis. Nu zoek ik alleen nog zo'n standaard ruitje (liefst tweedehands) want hij wilde z'n ruitje graag terug. Iemand een idee waar ik er een kan kopen?

Heb ik liggen.

30 juli 2017 13:05 #30 door paso
Beantwoord door paso in topic Windgeruis; Gaatjes in ruit maken?
Hoe ziet die standaard ruit eruit?
Moet ook nog eens een andere ruit hebben, kan ik zo'n standaard zoeken.

Wat ik wel weet is dat een goede helm ook wonderen doet, ik ga niet over één nacht ijs bij het kopen van een helm maar mijn huidige Nolan is op dat punt toch een ondoordachte aankoop.

XL 600V 03/87

30 juli 2017 20:18 #31 door Sandra

Hoe ziet die standaard ruit eruit?
Moet ook nog eens een andere ruit hebben, kan ik zo'n standaard zoeken.

Wat ik wel weet is dat een goede helm ook wonderen doet, ik ga niet over één nacht ijs bij het kopen van een helm maar mijn huidige Nolan is op dat punt toch een ondoordachte aankoop.

Ik wil je niet ontmoedigen maar ook een stille helm zal je niet al veel verder helpen. Ik heb een Shuberth R1 (een van de stilste helmen) en zelfs met gehoorbescherming had ik nog steeds last van geruis om mijn hoofd...... Ook een hogere ruit of opzetflip up hielp nietvoldoende.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden