Transalp is weer gerepareerd, starte erg moeilijk !

21 juli 2009 23:03 #1 door Herman
Nadat ik bij de grensrit een kleine schuiver had gemaakt en de neus
van de motor enigzins was beschadigd. Heb ik vandaag de laatste
onderdelen weer op de motor geschroefd. En hij is nu weer toonbaar op
de openbare weg  8).
Er zit een andere koplampbehuizing op, weer uit een stuk  ::),
het onderliggende frame is weer gericht, linker kap is gerepareerd,
hier en daar wat lakwerk bijgespoten, het subframepje opnieuw zwart
gespoten, en het aanhechtings punt hiervoor op de motor weer bijgewerkt met
metalic grijs. Zo dat gaat niet meer roesten  :-*.
Meteen even het afschermkapje op de uitlaatbocht maar even opnieuw met
hitte bestendige lak zwart gespoten, maar gelijk even gedaan nu we toch bezig waren  ;D.

Toen alles erop zat maar eens geprobeerd of alles elektrisch werkt, yes,
alles oke, mooi.
Dan maar starten, deed ie, maar aanslaan, ho maar  :-\.
Ben zeker vijf minuten aan het starten geweest voor dat ie het weer wilde
doen  :(. Vreemd want aan het motorblok of benzine toevoer is niks gedaan ?
Helaas vanavond niet meer kunnen gaan rijden, dat wordt morgen vroeg  :-\,
ben benieuwd hoe ie dan start en rijdt.

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 23:11 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp is weer gerepareerd, starte erg moeilijk !
Goed werk herman,
dat slecht starten hoeft niets te betekenen.
Mogelijk de carbs leeg geraakt door het stilstaan of iets dergelijks. Dan kost het idd even voordat alle brandstof toevoer weer fatsoenlijk loopt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2009 00:33 #3 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Transalp is weer gerepareerd, starte erg moeilijk !
Denk idd dat je carburateurs leeg waren. 5 minuten is daarentegen wel erg lang. Dat zou kunnen duiden op een slecht werkende vacuumkraan, en dat de benzine bij startmotorsnelheid er maar drupsgewijs uitkomt. Dat zou kunnen verklaren waarom het zolang duurde eer hij startte.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2009 21:33 #4 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Transalp is weer gerepareerd, starte erg moeilijk !
Hoi Rob en PMF71,

Dank voor de toelichting, vanmorgen starte ie bijna weer als vanouds  :).
Echter enigzins vreemd vindt ik het wel.
PMF71, kun je iets meer uitleg geven over de vacuumkraan !
Zegt me niets, waar zit dat ding, en kan ik het makkelijk nakijken en controleren
op de juiste werking, mogelijk kun je hier enige uitleg ook over geven als dat mogelijk is ??

Vast mijn Hartelijk Dank.

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 13:38 - 23 juli 2009 13:43 #5 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Transalp is weer gerepareerd, starte erg moeilijk !
Iets te kort woord gebruikt. Het volledige woord is vacuüm-benzinekraan.

De benzinekraan op een TA heeft een vacuüm-doorlaat (omdat er geen brandstofpomp op zit). Dit om te voorkomen dat het blok verzopen wordt. Er zit een 2e kleine slang op die op de achterste cylinder is aangesloten. Er gaat pas benzine lopen als het blok de slang vacuüm trekt.

Normaal gesproken zou een lichte onderdruk (omwentelingssnelheid van de startmotor) al voldoende moeten zijn om de benzine flink te laten lopen. Maar als het membraan in de kraan een klein lekje heeft dan trekt een lichte onderdruk de kraan veel minder open en komt de benzine er druppelsgewijs uit. Start de motor éénmaal dan wordt er natuurlijk een veel sterker vacuum getrokken en kan de benzine alsnog rijkelijk vloeien ondanks het lek.

Mocht de scheur in het membraan groter worden dan ga je dat op gegeven moment ook tijdens het rijden wel voelen.

Het beste kun je dit testen door de benzine slang los te koppelen, bakje eronder houden (kraan hoeft niet op UIT gezet te worden!) vacuumslang wel laten zitten. Dan contact aan en starten. Loopt bij stationair de benzine er gewoon ruim uit, dan heb je nog weinig te vrezen. Komt het er dan al mondjesmaat uit, dan moet je toch eens kijken om het kraantje te laten maken.
Indien bij draaiende motor ruime brandstoftoevoer, motor laten lopen totdat hij afslaat. Daarna doorstarten zonder dat de motor aanslaat om te kijken hoe dan de benzine uit de kraan loopt.

Uiteindelijk een heel verhaal, maar hiermee kun je dus je kraantje controleren. SUC6!

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.086 seconden