Vreemd symptoon 12-volt aansluiting

19 juni 2017 21:21 #1 door Trigger
Vreemd symptoon 12-volt aansluiting werd gestart door Trigger
Een tijdje geleden heb ik zon'n mooie 12-volt aansluiting gemaakt in mijn dashboard. Deze heb ik direct op de accu aangesloten, doch via een voorgemaakte accukabel met ingebouwde zekering (ik heb er 15amp in zitten) waar je normaal ook een verwarmd kledingstuk op kunt gebruiken. Ik heb simpelweg de eindconnector verwijderd en hier de 12-volt aansluiting op gemaakt.

Welnu, het testen is gebeurd door middel van de elektrische pomp die ik gebruik om mijn banden op te pompen. Die werkt feilloos - zojuist nog gebruikt.

Steek ik echter een 12-volt-naar-usb convertor in die aansluiting, met het doel mijn telefoon op te laden.... begint het ding te knetteren en smeulen. Ik dacht initieel dat het wel aan de plug zou liggen, versleten/goedkope meuk of iets dergelijks, maar ik steek er nu net een tweede plug in en die begint ook te smeulen.

Dus dan vraag ik me af waar het mis gaat! Ik pak er dus een voltmetertje bij. Ik zet de voltmeter op 20DC en test hem even op een AA batterij: hij geeft netjes 1.5 volt aan.

Ik test de 12-volt aansluiting op de motor door de rode meetpen midden onderin de socket te duwen (waar normaal de 12pin tegen aan drukt) en de zwarte meetpen tegen de zijwand te drukken. De meter leest -0,00, vreemd genoeg. Dus ik test het andersom (je weet het niet) door de zwarte pen op het midden te drukken en de rode tegen de zijwand. Meter leest 0,00.

Hoe kan dit? Magie? Spoken? Ik heb dit weekend een lange rit en heb stroom nodig onderweg :o.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2017 22:05 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vreemd symptoon 12-volt aansluiting
Blijkbaar heb je kortsluiting veroorzaakt met de plug en is de draad nu ergens doorgesmeuld.
Kijk nog eens goed naar de aansluiting van je usb steker.
Is deze wel bestemd voor jou plug en voor 12 volt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2017 22:13 #3 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Vreemd symptoon 12-volt aansluiting

Blijkbaar heb je kortsluiting veroorzaakt met de plug en is de draad nu ergens doorgesmeuld.
Kijk nog eens goed naar de aansluiting van je usb steker.
Is deze wel bestemd voor jou plug en voor 12 volt.


Ik heb nog even wat testjes gedaan, specifiek om te achterhalen of ik destijds misschien de plus en min van de 12volt socket gemonteerd heb (zou kunnen natuurlijk).

Ik heb eerst getest welke onderdelen van de motor massa kunnen maken, dat waren onder andere een bout van het koppelingsdeksel van de motor, en de kopbout van de voorvering. Als ik vervolgens massa probeer te weerstand tussen de vering kopbout en de binnenzijde van de 12 volt socket... dan krijg ik alleen contact als ik de meetpen op de 'plus' pool van de socket druk (de punt midden onderin). De zijwand van de aansluiting geeft geen sjoege. Dit resultaat insinueert dat ik de plus en min van de aansluiting niet goed op de accu aangesloten heb. Als ik echter probeer een voltage te meten tussen de plus en de min van de aansluiting/socket, of een voltage tussen massa op de motor en een van beide contactpunten in de aansluiting, krijg ik 0,00!

Echter: De 12 volt accu pomp werkt vlekkeloos. Vreemd toch?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2017 23:03 #4 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Vreemd symptoon 12-volt aansluiting
Nou, ik heb het opgelost, en ook de vreemde meetwaarden verklaard.

Oorzaak: De plus-en-min draden van de 12v socket zaten verkeerd om aangesloten op de accukabel. Ik heb me (stom) laten leiden door de kleuren van de socket: normaliter is een gekleurde draad plus en een zwarte draad massa (maar dat heb ik dit geval gewoon aangenomen en niet gecontroleerd - daar ging het al mis :P).

Dat verklaart waarom mijn usb-stekkers werden opgeblazen, maar níet waarom de bandenpomp het gewoon deed (en nog steeds doet) - maar misschien kan die gewoon in 'andersom' modus draaien....

Gaandeweg mijn pogingen (ik heb in totaal 3 usb-stekkers gesloopt) bleef er dus ook gewoon stroom uit de socket komen, maar toen ik eenmaal de tegenwoordigheid van geest had om een multimeter te pakken, meette ik steeds 0,00... en dat bleek dus te zijn gekomen door een geknapte zekering. Normaliter hoort die bij de eerste kortsluiting stuk te gaan, maar er zat een vrij zware zekering in vanwege de stroombehoefte van de bandenpomp, en om die door te smelten waren er dus 3 pogingen nodig :+.

Vervangende zekering erin gestoken en ik meet nu netjes 12 volt op de juiste pool van de socket, ook tegen massa elders op de motor.

De enige maar is: ik heb nu geen 12 volt apparaatjes meer om te testen, want ze zijn allemaal stuk :+.
Morgen dus maar even een nieuwe 12v usb stekker kopen ;D.

En al doende is Trigger weer een stukje wijzer geworden...

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2017 23:14 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vreemd symptoon 12-volt aansluiting
hahahaha,

Laten we het maar een beginners foutje noemen.
Suc6 ermee en gelukkig zijn die usb dingen niet zo prijzig meer.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2017 23:53 #6 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Vreemd symptoon 12-volt aansluiting
[color=rgb(102, 0, 153)] Action [/color] ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2017 09:19 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Vreemd symptoon 12-volt aansluiting
Ga ook eens na wat jouw telefoon of GPS aan kan aan overbelasting. Volgens mij word het gros geleverd met een 7,5A zekering.

Je hebt namelijk niets aan een zekering als die te zwaar is voor het te beschermen apparaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2017 10:10 #8 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Vreemd symptoon 12-volt aansluiting

Ga ook eens na wat jouw telefoon of GPS aan kan aan overbelasting. Volgens mij word het gros geleverd met een 7,5A zekering.

Je hebt namelijk niets aan een zekering als die te zwaar is voor het te beschermen apparaat.


De zekering is in dit geval afgestemd op het zwaarste apparaat dat ik gebruik, en dat is de bandenpomp, welke 15A trekt.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2017 20:16 - 20 juni 2017 20:18 #9 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Vreemd symptoon 12-volt aansluiting
Zekering zit er om je bedrading te beschermen, niet het apparaat.
Apparaat VRAAGT stroom. Bedrading moet op de gevraagde stroom aangepast.
Als de draden te dun zijn krijg je met 15A gesmolten isolatie en kortsluiting of nog erger...brand.
Voor 15A continu heb je 4mm2 draad nodig. Meestal wordt echter max. 2,5mm2 gebruikt wat afgezekerd hoort met 7,5A.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2017 05:25 #10 door kevinvw
Beantwoord door kevinvw in topic Vreemd symptoon 12-volt aansluiting
Heb net hetzelfde gehad een paar maanden geleden. Vier opladers teruggebracht naar de winkel omdat ze ontploften  ;D Mijn pomp werkte dus het moesten toch wel de opladers zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2017 12:19 #11 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Vreemd symptoon 12-volt aansluiting
Hier hetzelfde, Chinese meuk, die zich niet aan de logische kleurcodes houden  ::)

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden