SlowTopic - blok demonteren

30 juni 2017 16:02 #1 door Blommetje
SlowTopic - blok demonteren werd gestart door Blommetje
Rond augustus heb ik een vastlopen gehad in mn Alp. Inmiddels rijd deze weer vrolijk verder met een fris blokje en wat hulp van Waffie en Co. Maar het oude blok staat nog in de gang. Bijna een jaar later is het weleens tijd om dit uit elkaar te halen.

Omdat het leuk is, omdat het kan, en om van te leren. Nooit eerder gedaan. En daar ik vrij lui ben, gaat dit niet in een weekendje gebeuren. En omdat mn sleutelbeen is gebroken doe ik alles met 1 lamme arm, wat het niet makkelijker maakt.

Het achterste cilinderderdeksel kwam er mooi uit, wat lange bouten en moeren. Geen probleem. Maar aan de zijkant zit een dikke inbus die prachtig rond is.

Iemand een geniale tip hoe dit te krijgen zonder verder te beuken? En nee, het is echt rond, dus een inbus en voorzichtig proberen lukt niet.




- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2017 16:27 #2 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic SlowTopic - blok demonteren
www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12667.0

Het antwoord staat uiteraard gewoon op het forum. Ga ik proberen!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2017 16:44 #3 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic SlowTopic - blok demonteren
Dit wordt zeker een langzaam topic. Net 3 keer geprobeerd die dop los te krijgen en mn hechtingen beginnen te bloeden. T zal dus nog wat weken moeten wachten. Shit.

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2017 16:51 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic SlowTopic - blok demonteren
Die dop hoeft niet los als je het deksel eraf wil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2017 09:11 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic SlowTopic - blok demonteren
zou ook niet weten waarom je die dop eruit wilt.
Deksel er af inderdaad en je kunt overal je neus in steken. >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 14:47 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic SlowTopic - blok demonteren

..Omdat het leuk is, omdat het kan, en om van te leren..


  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 10:08 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic SlowTopic - blok demonteren
Zeker omdat het blok 'los' staat zal het lastig zijn om die dop eruit te krijgen.

Zou dus gewoon de deksel verwijderen, en 'ter leering en vermaak' de dop los proberen te krijgen als de deksel vast in een bankschroef (of iets dergelijks) staat....

(of je bouwt het blok weer ergens in een motor in  >:D :-X )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 13:19 #8 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic SlowTopic - blok demonteren
Met een beitel komt die dop wel los hoor  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 21:58 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic SlowTopic - blok demonteren

Dan zou ik dat motordeksel weer eerst laten zitten.

Op de werkbank is een pasvlak van het deksel zó beschadigd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 21:55 #10 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic SlowTopic - blok demonteren
Het ligt dus even stil, want ik lig stil met de arm in de mitella.

Maar die dop wil ik eruit hebben omdat deze gewoon niet meer goed is, dan mag er wel een nieuwe in tzt. Maar ik zal het deksel ook eens lossen. Heb er wel een sleufje in geslepen om het los te maken alvorens het deksel los komt.

Het blok zal wel volledig in de soep liggen, maar goed, een manier om dat te ontdekken.

En startmotor, deksels, koppeling, etc, zijn wellicht nog wél bruikbaar. Dat zou leuk zijn.

Los daarvan, misschien rare vraag maar kon het niet zo 1 2 3 vinden. Een motor die 1000 toeren draait, is dat 1000 per cilinder? Of - bij een tweecilinder - 500 per cilinder? Mijn auto is een 6 cil, en draait als ik even gas 5500 toeren. Maar als dat per cilinder zou zijn, is het weer verwaarloosbaar. Zo vroeg ik mij dit af..

Tevens dacht ik - ook over mijn 6 cilinder lijnblok - (en in het verleden over mijn 4 cilinder boxer) - wat maakt de volgorde van de cilinders? Ik dacht zelf trilling. Als je cilinder 1, 2, 3, 4, 5, en dan 6 vuurt, krijg je in de lengterichting van het blok een hele constante wiebel. Terwijl 1, 5, 2, 6, 3, 4, het wellicht meer neutraal houdt. Enfin, zo lag ik vannacht in bed te roffelen op de arm van de vrouw naast mij, die het maar nerveus vond en het ook nog een onzinkwestie. 'Wat maakt dát nu weer uit!?, ga slapen!' .  ;D

Heb ook een electrisch lasapparaat gekocht nadat ik de voetsteunen van PimW ontving. Wordt morgen geleverd, althans hoop ik. Dus dat wordt rommelen op het balkon ;D 








- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 22:45 #11 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic SlowTopic - blok demonteren
Het toerental gaat over het aantal omwentelingen van de krukas, daar zitten alle zuigers op. Één omwenteling is dus elke zuiger een keertje duwen en trekken. De 8000 toeren waarbij Honda zegt zegt "doe maar niet verder dan hier", is dus  C.a. 130 omwenteligen per seconde, en elke individuele zuiger gaat dus 130 keer omhoog en omlaag, en heeft 65 daadwerkelijke arbeidsslagen, en verpompt 19,5 liter lucht.

Honderd-dertig keer per seconde. Denk daar maar eens aan als je die krukas uit het blok tilt.

Betreffende de ontstekingsvolgorde, dit heeft inderdaad te maken met trillingen, maar ik ga het hele verhaal van primaire/secundaire balans niet uitleggen. Maakt niet uit. Ga slapen!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2017 09:57 #12 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic SlowTopic - blok demonteren
Mijn dank, duidelijk verhaal! Heerlijk geslapen!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2017 19:45 #13 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic SlowTopic - blok demonteren
Aangezien stilzitten stom is, met 1 arm toch wat gerommeld. Dus, met 1 hand en in de slaapkamer het blok beetje geopend.

Paar dingen die meteen opvallen en ik niet snap.

- hoort er olie te zitten in de ontstekingsruimte?
- wat zijn die 2 electrische dingetjes (sensoren) naast de koppeling
- mijn doppendoos is te klein voor de moer die op het vliegwiel zitten...  :-\ (los dat ik niet weet hoe het vliegwiel los moet verder, daar zijn toch trekkers voor?)

- 2 boutjes gelost op de startmotor, deze wiebelt maar komt niet los. Harder trekken?


Afijn, in mn vinger gesneden en mn arm doet nu wat zeer, dus weer even pauze.

Oh, laatste tip. Als je het koppelingsdeksel eraf haalt NADAT je de motorolie aftapt is je vloer nog wel naar de knoppen... kwam nog best veel uit...  >:( >:(





- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2017 20:04 #14 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic SlowTopic - blok demonteren
haha, je bent lekker aan het aanklooien!

mooi man!!!

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2017 20:43 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic SlowTopic - blok demonteren
Alle antwoorden op een rijtje

hoort er olie te zitten in de ontstekingsruimte?


Ja, maar als het blok zover open is zal de olie er al uit zijn.



- wat zijn die 2 electrische dingetjes (sensoren) naast de koppeling

Dat zijn de opnemers voor de ontsteking.
Deze dingetjes vertellen de cdi wanneer ze een vonk moeten laten maken aan de bobines.
Vertaald, deze opnemers geven een puls als de "vinger "langskomt bij elke arbeidsslag die door de cdi wordt omgezet in een commando naar de bobine. Als er 2 in zitten heb je ook 2 cdi's


- mijn doppendoos is te klein voor de moer die op het vliegwiel zitten...  :-\ (los dat ik niet weet hoe het vliegwiel los moet verder, daar zijn toch trekkers voor?)

De moer op het vliegwiel gaat er tegengesteld af, dat wil zeggen rechtsom is los.
Als die bout ( want het is geen moer ) eruit is, kun je met een bout die je in het gat draait het vliegwiel eraf draaien.


2 boutjes gelost op de startmotor, deze wiebelt maar komt niet los. Harder trekken?



Tja, nog effe blijven wiebelen.
Aan de startmotor zit daar waar hij het blok in gaat een rubber ring om de olie binnen  te houden.
Dat is een zogenaamde O ring.
Beetje wiebelen en recht eruit trekken.

Oh, laatste tip. Als je het koppelingsdeksel eraf haalt NADAT je de motorolie aftapt is je vloer nog wel naar de knoppen... kwam nog best veel uit...


Wil je hier echt een antwoord op   >:D >:D


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden