Transalp XL650v - Shroefdraad bouten achter tandwiel

03 juli 2017 11:01 #1 door JuMa
Ik heb gisteren mijn ketting en tandwielen vervangen, maar de bouten van het achterste tandwiel zaten zo vast,
dat er 2 moeren beschadigd geraakt zijn.  :(
Er past nu namelijk geen sleutel meer op.
Ik heb nog moeren liggen die de juiste diameter lijken te hebben, maar blijkbaar is het geen staandaard M schroefdraad
want ik kan ze er niet op schroeven.

Heeft er iemand een idee welke schroefdraad deze bouten/moeren hebben?

Het gaan om deze:
www.wemoto.be/bikes/honda/xl_650_v5_v6_t...rocket_retainer_nut/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 11:40 #2 door Ceetje
www.cmsnl.com , check it out.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 12:59 - 03 juli 2017 13:14 #3 door JuMa
Bedankt voor de link, lijkt me een heel nuttige site, alleen staat er niet vermeld welke schroefdraad er op zit! :(
Maar online bestellen duurt te lang, ik heb de moer dringend nodig.

Zou het een M10x1.25 kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 22:23 #4 door kees

Ja w.s. wel.

Is een fijnere spoed dan de metrische standaard M10 x 1.50.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 23:27 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp XL650v - Shroefdraad bouten achter tandwiel
Die moeren kunnen idd behóórlijk vast zitten ja  >:(.  Met inbus & steeksleutel beschadigd er al gauw wat  :(
Voortaan met wat vet er aan en ring- of dopsleutel gebruiken scheelt al veel.

Is er met bijvijlen van de kanten nog wat te redden wellicht?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 11:21 #6 door JuMa

ring- of dopsleutel gebruiken scheelt al veel.


Idd, dat heb ik vanaf de 3e moer ook gemerkt, weer iets bijgeleerd!  ;)
En eerst ontvetten hielp ook wat.  :D
Is mijn eerste moto waar ik zelf aan sleutel hé.

Zelf heb ik ze nu met montage pasta erop geschroefd.
Maar ja, het was nog het originele tandwiel van in 2001, niet moeilijk dat de bouten wat vast zaten.

BTW, net terug van mijn Honda dealer en morgen worden de nieuwe moeren geleverd, dus nog op tijd voor het weekend!  :D

1 schroef is nog te gebruiken, maar liever niet, de 2e is echt helemaal om zeep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 11:47 #7 door PimW
Origineel grote kans dat er loctite op de bouten gesmeerd word. Sowieso zijn die inbussen niet gemaakt om kracht op te zetten, dat moet volledig op de moer, inbus alleen om meedraaien tegen te gaan.

Ringsleutels van een beetje degelijk merk dragen ook hun steentje bij.

Misschien wist je dat al, of heb je het zo opgelost maar alsnog: meet met een lineaal of nog beter een schuifmaat de afstand tussen de gangen schroefdraad. Dat is je spoed.
Kan lastig meten zijn, vooral op de kleine boutjes maar je hebt maar een aantal keuzes per diameter dat scheelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 23:50 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp XL650v - Shroefdraad bouten achter tandwiel
Zou ook idd zómaar kunnen dat er origineel een borgmiddel op die bouten zit Pim.
Wáárdeloos spul  ;) Doe mij maar vet  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2017 00:19 #9 door Waffie
altijs losdraaien  aan de moer zijde en de inbus zijde gewoon tegen houden

aanzet met 45 Nm
de moeren zijn zelfborgend dus  er zit beslist geen loctite of iets dergelijke op.
ze worden vaak te vast gezet en met het verkeerde gereedschap losgedraaid ( en dat geeft beschadiging)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2017 08:06 #10 door JuMa

Sowieso zijn die inbussen niet gemaakt om kracht op te zetten, dat moet volledig op de moer, inbus alleen om meedraaien tegen te gaan.


Zo ver was ik al, het zijn niet de bouten, maar de moeren (2) die beschadigd geraakt zijn.

Ringsleutels van een beetje degelijk merk dragen ook hun steentje bij.


Die ga ik mij vandaag ook aanschaffen! ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.078 seconden