Afgebroken schroef (voor inklemming vooras) schokdemper transalp 600

03 juli 2017 14:04 - 03 juli 2017 14:08 #1 door tvtijgertje
Vandaag bijna klaar met mijn schokdempers te reviseren van mijn transalp 600 (1996), breek ik de schroef die zorgt voor de inklemming van de vooras. Zie foto's.

Wat ken ik hier nog aan doen  :( ? Nog veilig met 3 moeren rijden?

imgur.com/a/AKpDi
imgur.com/a/mVZlM


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 14:22 #2 door tvtijgertje
zou ik de schroef terug aan elkaar kunnen lijmen? zo ja welke lijm  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 14:22 #3 door alain
Dit moet je zeker GOED herstellen !

Er zit geen schroef in maar een stuk 'tige filetée': een staafje met draad op.

Het afgebroken stuk eruit draaien.
Dat stuk haal je er uit met behulp van twee moeren of met een 'visse-grippe'.

Je kunt zelf een nieuw staafje maken door een stuk af te zagen van een lange bout met schroefdraad, en een beetje op de uiteinden voorzichtig bij te vijlen.

Draai dit staafje erin en zet het vast met Loctite.

De specialisten op dit forum kunnen je voorzeker nog bijkomende tips geven.

Voor montage volg je onderstaande instructies:

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 14:28 #4 door tvtijgertje
merci alain. Ben al blij dat hij niet vast gelast is, anders had het misschien een heel nieuwe vorkpoot moeten zijn :s

Maar ga heb er nu uitdraaien, en naar mijn honda dealer om een nieuwe schroef te bestellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 15:07 #5 door tvtijgertje
Wat zit er juist in de kant van de schokdemper, een schroef of gewoon een staafje? Want ik krijg het afgebroken deel er niet zo makkelijk uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 15:08 #6 door Jeroen

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 15:19 #7 door tvtijgertje
probeerde dus met 2 moeren het staafje eruit te draaien maar de eerste moer draait dol :s

Durf ik het staafje er dus nu zo uit tikken/trekken? (zie foto)

imgur.com/a/wIM1S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 15:24 #8 door tvtijgertje
is wel een getapte draad hoor die in de voorvork zit

www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1991...60250e/#.WVpFQWjyi70

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 15:56 #9 door Jeroen

is wel een getapte draad hoor die in de voorvork zit

www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1991...60250e/#.WVpFQWjyi70


Ik dacht dat je dat met staafje bedoelde, sorry

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 19:11 #10 door tvtijgertje
De dealer gaat de moer vast lassen om daarna de schrief uit de vorkpoot te draaien. Zou makkelijk moeten lukken volgens hem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 19:12 #11 door alain

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 22:05 - 03 juli 2017 22:10 #12 door TransAlpGhost
met grip tang of vice grip of hoe het ook mag heten moet het lukken. En als je die tang eenmaal hebt kun je niet meer zonder  ;)

edit: check ook de andere 3 even. Je draait ze snel te strak en dus stuk.

En Let op de lengte van de nieuwe dat je de draad niet te ver de poot in draait. En Let op dat je met loctite werkt. vast is vast je wilt niet de schroefdraaid in je poot stuk draaien.

lassen kan wel maar lijkt me "last option"...

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 22:16 #13 door kees

Mja nee een moer erop lassen als je vlees genoeg hebt is een prima optie.


Doordat de boel lekker opwarmt ook een betere kans dat de draad daarna ook los komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 22:43 #14 door Floris
Niet met griptang! Dat gaat slippen en nog meer schade opleveren!

Zoals Brombeer zei: moer vastlassen op het tapeind, warmstoken en met beleid eruit draaien.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 23:42 #15 door TransAlpGhost
ha de berichten zijn tegenstrijdig. Je dealer is niet gek doe wat het best uitkomt en wat voor handen is.

Het idd  is wel zo dat met een grip tang de draad beschadigd raakt.

Als ie slipt moet ie strakker

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 19:23 #16 door Waffie
je hebt daar gewoon gereedschap voor (draadeind verwijderaar)

normaal wordt ze vast gezet met permanente schroefdraad dus voldoende opwarmen (140 graden)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2017 11:54 #17 door somersmaarten
Hallo, ik heb net mijn eerste boutje ook afgebroken. 12Nm volgens Haynes,.. Lijkt me wat teveel :-)

Hoe ik het heb losgekregen: Er was te weinig draad op de afgebroken stud, de draad wat langer gemaakt en eenvoudig met 2 moeren eruit gedraaid. De stud kwam al los toen ik de draad wat aan het verlengen was.

Moet ik de stud echt vervangen door hetzelfde type of mag je dit gewoon vervangen door een bout met de kop er afgezaagd?

Groeten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2017 12:28 #18 door PimW
12Nm is niet veel, voor een niet mishandeld boutje.

Ik kan geen reden verzinnen waarom je geen afgezaagd boutje mag gebruiken. Ik zou wel een boutje nemen van goede kwaliteit (dus geen 4.8 ofzo) en monteren met borgmiddel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden