xl650 luchtfilter vervangen, motor valt stil:opgelost:vacuumslang tank verstropt

17 juli 2017 21:31 - 05 aug 2017 14:55 #1 door somersmaarten
Hallo iedereen,

Ik heb even rondgekeken op het forum en op het .org forum maar zal mijn vraag toch moeten stellen.

Ik heb de luchtfilter vervangen door een k&n filter. Het filterhuis was proper, geen olie geen stof.

De motor start sindsdien moeilijk, eens gestart loop de motor even, als ik gas geef valt de motor uit.
Met de choke aan heb ik de indruk dat de motor niet stabiel draait.
RPM schommelt tussen de 1500 en 2000rpm.

De tank hebben we vooraan niet losgekoppeld enkel de 2 leidingen achteraan (breather en overflow?)

De eerste keer toen ik stil viel heb ik gecontroleerd of er nog benzine in zat.(dus benzinedop eraf gehaalt) Daarna heb ik 1 kilometer kunnen rijden. Dan stilgevallen, tankdop er terug af, motor startte terug, tot aan de benzinepomp gereden en 3 liter getankt, dan een toertje van +-20km gereden.

De dag nadien net hetzelfde, pas nadat ik de tank had geopend bleef de motor draaien. Later op de avond bleek dat de dikkere leiding achteraan de tank (ik denk de breather) wat gekneld zat. -> natuurlijk draait dat hier niet deftig er kan gewoon geen benzine meer uit de tank want die is vacuum getrokken.. Met in het achterhoofd de keren dat als ik de tankdop eraf haal dat ik wel weer een stuk kan rijden. Leek dit dus de oplossing.

Tot ik vandaag wilde vertrekken. Zelfde probleem, breather leiding nagekeken, is niet gekneld.
K&N luchtfilter er terug uit, originele er terug in. Geen verbetering...

Nog steeds onregelmatig lopen van het toerental. Valt soms stil als ik gas geef. uitlaat ruikt wat naar benzine, maar dat kan zijn omdat ik wat te hoog in toeren ben gegaan om te zien of de motor bleef draaien.

We hebben de tank dus vooraan niet losgekoppeld, de tank heeft niet altijd horizontaal gelegen.

Kan iemand me in de juiste richting wijzen hier?

Bedankt,

groeten,
Maarten




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2017 21:45 #2 door PimW
Heb je gecontroleerd of de rest van de slangen goed terug op hun plek zijn gekomen? Dus brandstof leiding, maar er zal denk ik op de 650 ook een vaccuum klep in de kraan zitten? Dan moet er dus ook een vaccuum slangetje van de motor naar de kraan lopen.

De dop van een 650 kan er maar op één manier op toch? Bij de 600 en de twinnetjes kun je die nog verkeerdom monteren namelijk.

Ik denk dat je het inderdaad moet zoeken in de brandstof toevoer of ontluchting/beluchting van je tank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2017 08:20 #3 door robgoesdakar
Wat Pim al zegt, de vacuumslang van je kraan naar het blok klinkt hier als de boosdoener.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2017 22:48 - 18 juli 2017 22:50 #4 door somersmaarten
Net een toertje van een 30tal km achter de rug.

De nieuwe filter (nogmaals)  geplaatst,
Vacuum slang nog eens gecontroleerd, zat nog steeds een knik in. nu dus niet meer.

De bougies heb ik ook even gecontroleerd en dan maar vervangen ook...

Motor loopt nu terug perfect.

Moet ik de synchronisatie  of mengeling nog laten nakijken bij een garage of is dit niet nodig na 60.000km?

Bedankt voor de tips!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2017 23:15 #5 door somersmaarten
250km verder in Luxemburg... 1keer de tank moeten openen om wat lucht in de tank te laten. Het probleem lijkt dus nog niet volledig opgelost.

Is het een idee om de breather hose die achteraan op de tank zit gewoon even los te koppelen?

Ik kreeg deze namiddag ook de tip om gewoon zonder tankdop te rijden :-)


Het leek er op dat het was opgelost maar na 150km stotterde de motor toch terug.

Wel goed nieuws is dat ik al 240km heb gereden met 1 volle tank, en er zit nog in! , vroeger haalde ik amper 210km...

Groeten vanuit een tent in Luxemburg!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2017 23:00 #6 door somersmaarten
Kan iemand me vertellen welk van de 2 slangetjes aan de achterkant van de tank de breather is en welk de overflow?

Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2017 23:33 #7 door Waffie
je kunt door de verschillende dikte van de slangen eigenlijk geen fouten maken omdat ze er eigenlijk maar op 1 manier oppassen

blijft het vreemd vinden.
als je de problemen hebt gekregen nadat je een K&N filter hebt geplaatst zou ik deze verwijderen en kijken wat er gebeurt als je wederom een papieren element gebruikt

mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2017 23:46 #8 door somersmaarten
Hey Ad,

de slangen zitten wel op de correcte metalen tubes op de tank maar ik zou willen testen of de breather slang niet verstropt zit. Daarom moet ik weten welk slangetje dient voor het vacuum van de tank tegen te werken. Klopt het dat het dunne slangetje voor de lucht in de tank zorgt?

Ik heb de originele filter al een keer teruggeplaatst maar dat heeft geen oplossing geboden.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2017 14:22 #9 door robgoesdakar

1keer de tank moeten openen om wat lucht in de tank te laten. Het probleem lijkt dus nog niet volledig opgelost.


Als je de slangetjes aan de achterkant van de tank niet aan sluit, treedt het probleem dan ook nog op. (slangetje verstopt of bijna verstopt)
Verder zou je dan dus het 'anti-vacuum-trek-gat' bij de tank kunnen doorblazen en kijken of het probleem daarmee weg is.
En anders zou het probleem dus in je tankdop moeten zitten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2017 18:10 #10 door Jan F.
Heeft de 650 ook een pijltje op de dop?

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2017 22:08 #11 door Waffie
dan verwijder je toch de slangen van de tank,
ze zijn enkel bedoelt om eventuele troep naar de grond af te voeren
en enkel voor diagnose hoef je geen duizenden km 's te rijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2017 11:29 #12 door honda2x
Er staat stond net een heel stukje motor auto klassiek dat de er imitatie filter ?? zijn van kn filter daar had een auto ook last van na het verwijderen van liep die die  vanouds  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2017 21:33 #13 door somersmaarten

Heeft de 650 ook een pijltje op de dop?

Groet, Jan


ik denk het niet, er staat wel tekst op :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2017 21:38 #14 door somersmaarten

dan verwijder je toch de slangen van de tank,
ze zijn enkel bedoelt om eventuele troep naar de grond af te voeren
en enkel voor diagnose hoef je geen duizenden km 's te rijden


Voordat ik de slangen van de tank haal moest ik eerst weten waarvoor ze dienen. Ik wil niet zomaar dingen uittrekken voordat ik effectief weet wat ze doen :-)

Ik heb gisteren beide slangen even doorgeblazen, de dunnere slang leek geblokkeerd. Bij het blazen van bovenaf naar beneden popte er iets uit de andere kant.
Nu al 130km gereden zonder problemen.

Het lijkt dus eerder toeval dat de slang geblokkeerd is geraakt na het wisselen van de luchtfilter.
Het had dus sneller opgelost kunnen zijn. Weer wat bijgeleerd..

De dunnere slang die splitst ook nog uit, ergens achter het vak waar de batterij zit. Waar gaat deze splitsing nog naar toen?

Bedankt voor de hulp!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2017 22:02 #15 door paso

ik denk het niet, er staat wel tekst op :-)

Die tekst moet je kunnen lezen als je op de motor zit.
Veel Honda doppen hebben een richting.
Heb je nog een originele dop?

XL 600V 03/87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2017 22:49 #16 door Waffie
zo nu weer rijden.....

ps die andere  kant zit gewoon los en leidt eigenlijk nergens naar toe



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden