Voorrem Transalp 97 zwak?

08 aug 2017 14:34 - 08 aug 2017 15:05 #1 door Jorikm92
Voorrem Transalp 97 zwak? werd gestart door Jorikm92
Beste Lezers,

Voor mij een primeurtje betreft het transalp forum. Daarom even een (heel) kort momebtje om mezelf voor te stellen. Ik ben Jorik en sinds gisteren de eigenaar van deze transalp uit 97: (zie bijlage)

Ik heb hiervoor een FZ750 gereden. Ook leuk, maar net niet wat ik wilde. Vandaar de overstap naar een transalp..
Ben meteen al om, wat een rijgenot en karakter heeft zo'n motorfiets.

Het enige dat me opvalt is dat de voorrem erg hard geknepen moet worden om een beetje remkracht te hebben.
Nu kom ik van een sportfiets met dubbele schijven voor, dus wellicht dat het aan mij ligt. Maar is dit normaal? Ervaren meer rijders dit probleem? En zo ja, kan ik er wat aan doen? (Behalve aanpassen naar dubbele schijven oid)

Alle tips of opmerkingen zijn welkom!

Jorik.

PS ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon er niet vee over vinden.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2017 15:40 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Voorrem Transalp 97 zwak?
Mooi aankoop en veel rijplezier ermee alvast.

Je kunt het remvermogen verbeteren door staal ommantelde remleiding te monteren.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2017 16:21 #3 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Voorrem Transalp 97 zwak?
Naast de tip van Rob kun je ook nog gesinterde remblokken monteren.


Die geven ook een betere rembeleving, andere kant ervan is dat de remschijven ook iets sneller zullen slijten.


Veel plezier met jouw Alp.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2017 17:16 #4 door Jorikm92
Beantwoord door Jorikm92 in topic Voorrem Transalp 97 zwak?
Bedankt voor de tips! Het linkje van de stalen remleidingen is voor de modellen tm 1996. Of passen deze ook op die van 97 en later? Gesinterde remblokken heb ik al wel iets over gelezen idd. Maakt dat veel verschil?

En is het een bekend 'probleem' bij deze alpjes of ligt het echt aan mij?? (Weinig remkracht doel ik op)

Bedankt voor de reacties trouwens!

Jorik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2017 17:33 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Voorrem Transalp 97 zwak?
De remkracht vervaagd door de jaren heen door veroudering van de remleidingen. Soms heb je al flinke verbetering door remvloeistof vervangen als deze ook sterk verouderd zou zijn.

Als jij maar 1 remschijf hebt, dan past de gelinkte leiding. Bouwjaar 97 heeft normaliter een dubbele remschijf, maar misschien is het puur een kenteken dingetje.

De alpjes zijn natuurlijk al wat oudere motoren en hebben in vergelijking met de huidige modernere motorfietsen echt wel minder rem vermogen, laat anders eens iemand anders erop rijden die wat meer ervaring heeft met de transalp, die voelt het snel genoeg.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2017 19:37 - 08 aug 2017 19:41 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorrem Transalp 97 zwak?

En is het een bekend 'probleem' bij deze alpjes of ligt het echt aan mij?? (Weinig remkracht doel ik op)


Mwah, dat zou ik niet zomaar willen stellen. Je mag er vanuit gaan dat een fabrikant een motorfiets uitrust met een remsysteem wat in staat is de motor + (max)belading tijdig tot stilstand te brengen.

Je noemt een 2e remschijf in het voorwiel als een 'upgrade' maar ook dat kun je niet zomaar zien als 'verdubbeling' van de stopkracht. Een PD06, met enkele schijf dus, heeft een grótere diameter remschijf dan het dubbele systeem van de PD10. Wat dat precies inhoud voor de stopkracht als je de 2 systemen vergelijkt weet ik niet, maar het zou best kunnen dat het niet of niet veel uitmaakt  :-\

Hou ook in de gaten dat je nóóit harder kunt remmen dan de grip van je banden toelaat, dus zolang je met jouw 'zwakke' remmen nog in staat bent om de boel te blokkeren kom je kwa stopkracht in feite niets te kort  :)
Dat de remmen wellicht veel kracht vergen en/of weinig gevoel geven is wat anders.

Zoals al eerder opgemerkt kan de stopkracht in de loop der tijd wel verminderen, dat kan dan bijv liggen aan verouderde leidingen (heb je de originele rubberen nog zou ik die iig vervangen!) of oude vloeistof, maar denk ook aan verglaasde remblokken of aan het geleidesysteem van de remklauwen wat wellicht niet meer soepel werkt.

Nieuwe leidingen, vloeistof, blokken, wellicht ook de remschijven en controle / evt revisie van de klauwen doet vaak al wonderen. Zéker voor het gevoel in je remhendel/pedaal  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2017 20:14 #7 door Jorikm92
Beantwoord door Jorikm92 in topic Voorrem Transalp 97 zwak?
Wat een hulp, fantastisch! Wederom bedankt voor de reacties!

Als ik dit zo lees moet er zeker nog wel wat te verbeteren zijn. Ik ga stalen leidinnen, nieuwe gesinterde blokken en een revisiesetje kopen en het systeem eens doorpompen met verse vloeistof!

Nu ben ik echter toch wel benieuwd wek type transalp ik dan heb. Ik heb het nieuwe kuipwerk, maar wel een enkele remschijf.. hij is volgens de rdw van 06/1997. Iemand die me hier wat meer duidelijkheid over kan geven?

Ik hou jullie op de hoogte betreft de vorderingen!

Jorik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2017 21:02 #8 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Voorrem Transalp 97 zwak?

Wat een hulp, fantastisch! Wederom bedankt voor de reacties!

Als ik dit zo lees moet er zeker nog wel wat te verbeteren zijn. Ik ga stalen leidinnen, nieuwe gesinterde blokken en een revisiesetje kopen en het systeem eens doorpompen met verse vloeistof!

Nu ben ik echter toch wel benieuwd wek type transalp ik dan heb. Ik heb het nieuwe kuipwerk, maar wel een enkele remschijf.. hij is volgens de rdw van 06/1997. Iemand die me hier wat meer duidelijkheid over kan geven?

Ik hou jullie op de hoogte betreft de vorderingen!

Jorik.

zo te zien aan het kuipwerk en kleurstelling in combinatie met de enkele schijf heb je een PD06. Wellicht een overjarig model die laat op kenteken is gekomen.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2017 21:44 #9 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Voorrem Transalp 97 zwak?
En ja, beetje laat maar toch: heb zelf een alp gehad met enkele schijf en het remt gewoon k#t. Blokken en stahlflex leidingen helpen zeker! Succes!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2017 23:00 #10 door Jorikm92
Beantwoord door Jorikm92 in topic Voorrem Transalp 97 zwak?

zo te zien aan het kuipwerk en kleurstelling in combinatie met de enkele schijf heb je een PD06. Wellicht een overjarig model die laat op kenteken is gekomen.


Hmm, Oké! Waar kan ik een PD06 nog meer aan herkennen wat een PD10 niet heeft? (Of andersom).

@Jeroen:
Dat viel me tijdens de testrit gelijk al op. Eigenaar gaf aan dat er 'volgens de motorzaak' niets mis was met het remsysteem. Opzich functioneert het ook allemaal wel naar behoren alleen de remkracht is gewoon heel weinig.
Ik ga kijken wat de stalen leidingen en gesinterde blokken icm verse olie doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2017 00:16 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorrem Transalp 97 zwak?
de belangrijkste (upgrade)verschillen,


de handgrepen voor de duo ontbreken
en de enkele remschijf
verstelbare remhendel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2017 09:23 #12 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Voorrem Transalp 97 zwak?

En ja, beetje laat maar toch: heb zelf een alp gehad met enkele schijf en het remt gewoon k#t. Blokken en stahlflex leidingen helpen zeker! Succes!


Ik merk zeker verschil tussen mijn antieke alpje en andere motoren, maar ik zou het niet als k*t omschrijven. Ik kan retesnel stilstaan met mijn pd06, heb geen gesinterde blokken maat wel stahlflex. Je moet wel door durven knijpen :D.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2017 10:19 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorrem Transalp 97 zwak?
Alternatief is een grotere remschijf. Er is een honda die een grotere schijf heeft met hetzelfde gatenpatroon, moet je de remklauw met een spacer naar buiten brengen.

Volgens mij kun je ook oversized remschijfkitjes krijgen via mototmaster.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2017 21:51 #14 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Voorrem Transalp 97 zwak?
Tja, het blijft lastig om zo op afstand een goede diagnose te stellen of jouw ervaring subjectief (gevoelsmatig) is, of dat er technisch iets aan de hand is: als één van de twee remzuigers in de klauw vastgekoekt zit, knijp je je ook een ongeluk...

Overigens heeft de Alp ook een vrij zachte en lange veerweg, waardoor je best een wat andere beleving kan hebben. Krijg je er gratis bij, het is gewoon geen buikschuiver (maar dat wist je al).

Doe onderhoud, vernieuw de boel, doe de revisie van de voorrem en bemerk het verschil (of niet) :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2017 23:33 #15 door Jorikm92
Beantwoord door Jorikm92 in topic Voorrem Transalp 97 zwak?
(Totdat ik geleerd heb hoe ik meerdere citaten in 1 reactie moet plaatsen doe ik het even zo:)

Waffie:
Bedoel je dan dat de dingen die je opnoemt van de PD06 of de PD10 zijn? Mijn alp heeft geen handgrepen voor de bijrijder, heeft een enkele remschijf en de remhendel heb ik nog niet zo uitgebreid op gelet. Ik neem aan dat het een PD06 is.

Trigger:
Als het echt moet kan ik wel snel stoppen, maar hier heb ik echt 3 vingers voor nodig om een noodstop (tegen het blokkeren aan) te kunnen maken. Bij mijn vorige fiets deed ik dit lachend met 1 vinger. Vandaar dat het met opvalt.

Pim:
Zo ver wil ik niet gaan. Als anderen er zo mee kunnen rijden en er niet over klagen dan hoor ik dat ook niet te doen. Zal denk ik een kwestie van gewenning zijn dan.

Arjen:
Gelukkig ben ik zelf vrij technisch (aantal jaren automonteur geweest) dus ik ken de techniek van dit soort dingen. Ik ga het remsysteem een beurt geven en de stahlflex leidingen en gesinterde blokken eens proberen en dan vermoed ik dat het al een heel stuk beter gaat zijn.

Bedankt voor de reacties wederom! Als er vorderingen zijn zal ik jullie op de hoogte houden.

Jorik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2017 00:21 #16 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Voorrem Transalp 97 zwak?
Het is een PD06 met 99,99999% zekerheid. Vrij zeker dus.

Remmen met 2 vingers verklaart wel e.e.a. Niet handig op een Transalp.


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden