schakelprobleem

04 sept 2017 18:08 - 04 sept 2017 18:44 #1 door hannes
schakelprobleem werd gestart door hannes
hallo,

ik heb het volgende probleem met mn transalp 600 van 1990 met 62200km

af en toe valt hij brut stil, als ik koud start en schakel van neutraal naar 1ste.
als ik hem opnieuw start na het stilvallen, schakelt hij meestal wel mooi naar 1ste.
eens ik aan het rijden ben heb ik helemaal geen last meer van het probleem, ook niet als ik hem bv aan stoplichten even in neutraal zet.

- het contact van de zij standaard heb ik gecontroleerd en werkt zoals het hoort.
- de koppelings-kabel is ook nieuw en correct afgesteld.
- de olie in het blok is ook vervangen.
- heb laatst zelf een nieuwe koppeling geplaatst omdat ze slipte in zowat iedere versnelling,
ik dacht dat dit probleem er ook iets mee te maken had, maar blijkbaar niet.
heb ondertussen 2500km met de nieuwe koppeling en die doet het echt goed.

moet wel toegeven dat de ketting en tandwielen dringend aan vernieuwing toe zijn, de ketting is zo ver gerokken dat ik m niet meer deftig kan aanspannen, kan de spannig van de ketting er misschien iets me te maken hebben ?

of heeft er iemand een ander idee wat het nog zou kunnen zijn en of het al dan niet kwaad kan voor mn motor?

alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 19:01 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic schakelprobleem

kan de spanning van de ketting er misschien iets me te maken hebben ?


100 %.
Maar dan alleen voor het schakelen.

Stilvallen kan verschillende oorzaken hebben maar daarvoor geef je te weinig info.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 19:41 #3 door hannes
Beantwoord door hannes in topic schakelprobleem
Het stilvallen voelt min of meer hetzelfde aan, als naar 1ste schakelen met de pekel uitgeklapt

Anders start en draait hij tegenwoordig heel mooi.
Het is wel een motor die door de vorige eigenaar heel slecht onderhouden geweest is.
Hij heeft zeker 2 jaar buiten ongebruikt onder een afdakje gestaan.

Ik heb eveeens met het vervangen van de koppeling, de timing gecontroleerd, de kleppen gecontroleerd, bougies vervangen, carbu afgesteld, olie filter, nieuwe remschijf, nieuwe remblokjes, remschoenen achteraan, 2e hands cdi, cdi's horizontaal geplaatst, noodstop/start schakelaar vervangen, andere spannings regelaar gezet, nieuwe batterij, enz enz

Volgende stap zijn Mn bandjes, staalomvlochten remleiding, tandwielen en ketting.
Maar wilde eerst eens weten wat er precies aan de hand is ivm het hierboven vermelde probleem.
Wat voor extra uitleg heb je precies nodig om een oordeel te vellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 20:11 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic schakelprobleem

Het stilvallen voelt min of meer hetzelfde aan, als naar 1ste schakelen met de pekel uitgeklap


Dan is toch deze schakelaar verdacht.
Maar aanvoelen is wat anders dan echt stilvallen. In Nederlands gezegd:
De motor valt uit als ik in de 1e versnelling schakel.

Slaat de motor dus af ???
En zo ja, doet hij dat elke keer wanneer je de 1e schakeld ???

En welke timing bedoel je ????

de timing gecontroleerd


Wat is er afgesteld aan de carb ???

En waarom zijn de elektrische componenten vervangen. Waren ze stuk ??? of preventief ??





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 21:53 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic schakelprobleem
Zou ook gewoon plakkende koppelingsplaten kunnen zijn. Zeker als het eenmalig voorkomt direct na het starten als de motor een tijdje stilgestaan heeft.

Heb je bij het vervangen van de koppelingsplaten toevallig gekeken of de korf ingeslagen is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 22:23 #6 door hannes
Beantwoord door hannes in topic schakelprobleem
hij slaat effectief af als ik koud start en van neutraal naar 1ste schakel, hij doet dit slechts 1 keer, heb de rest van de dag meestal geen problemen meer.

- 1 aansluit stekker op de cdi was stuk, na iets te hard in het zadel te gaan tijdens een offroad avontuur ..., daarna vervangen en horizontaal gelegd

- Spannings regelaar was gewoon stuk, hij kreeg ongelofelijk warm en gaf Slechts een spanning van maximaal 11,5 volt. Nu meet ik mooi tussen de 13a14v.

- de startschakelaar vervangen omdat het knopje om te starten afgebroken was, telkens mijn handschoenen afdoen om mijn pinkje erin te draaien was me wat te omslachtig, voordat ik deze vervangen heb had ik ook al dat probleem ivm het afslaan

- de carb heb ik gedemonteerd om de kleppen te controleren, eigenlijk enkel schoongemaakt, rollentie afgesteld, de gaskabels afgesteld omdat de te trek kabel geen speling en de gasklep altijd op een kiertje bleef staan en de return had dan weer wel een halve cm speling.

- met de timing bedoelde ik die van de ontsteking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 22:28 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic schakelprobleem
Plakkende koppelingsplaten, ben ik vrijwel zeker van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 22:30 #8 door hannes
Beantwoord door hannes in topic schakelprobleem
Ik heb zowel de stalen platen als de tussenplaten en de veren vervangen.
De gleuven waarin de platen liggen, waren inderdaad wat ingesleten, en heb deze heel voorzichtig effen gevijld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 22:39 #9 door hannes
Beantwoord door hannes in topic schakelprobleem

Plakkende koppelingsplaten, ben ik vrijwel zeker van.

als het dat is gebruik ik dan de verkeerde motor olie of moest die korf eigenlijk ook vervangen worden.
Hij is nu afgevuld met motul 5100 10w40 ma2 technosynthese ester

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2017 07:52 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic schakelprobleem
Als het maar eenmalig voorkomt kun je er voor zover ik weet weinig aan doen. De olie lijkt me prima en bij een ingeslagen korf heb je constant problemen met ontkoppelen.

Als je de motor even een zetje geeft voor het starten, alsof je de motor aandrukt, met ingeknepen koppeling kun je ze misschien loskrijgen. Om te voorkomen dat de motor vooruit schiet kun je starten met je achterrem ingedrukt (en koppeling ingeknepen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2017 12:27 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic schakelprobleem

- met de timing bedoelde ik die van de ontsteking



Wat heb je hier aan gesteld ???
Bij een Transalp zit hiervoor geen mogelijkheid, want het tijdstip wordt bepaald door de CDI  ;)

Verder is het van belang dat je nieuwe koppelingsplaten eerst een nachtje laat weken in de motorolie.
Als je dat niet hebt gedaan kan dat een boel verklaren.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden