Beste mede-alpers,
Helaas loop ik tegenwoordig tegen wat problemen aan met mijn Pd06 van 1995, waaronder met starten. Deze heb ik twee jaar geleden in goede staat van Oldtimer overgenomen, maar het is een buitenslaper, en ik heb ook afgelopen winter met de alp doorgereden... wat ben ik bang beiden zijn weerslag op de motor begint achter te laten. De symptomen zijn als volgt:
- ´s ochtends bij een koude start wil de alp, vooral als de dauw erop staat of wanneer het geregend heeft en het niet al te warm is, slecht of niet starten. Startmotor gaat rond maar hij slaat niet aan (en is het een kwestie van aanduwen, waarmee de alp meestal wel binnen 1 a 2 keer loopt). Gek genoeg heb ik 's middags na werk nog niet hoeven aanlopen, hoewel ook dan soms flink wat choke en gas erbij nodig is
- Bij hervatting van een rit start de alp echter laatste tijd ook niet/slecht. Oftewel als de motor goed warm is heb ik hetzelfde probleem. Ik heb dan bovendien het gevoel dat de startmotor iets minder vaak rondgaat
- Als de motor eenmaal loopt is het stationair toerental rond de 1000 RPM (koude motor), dit stijgt bij een warme motor tot 1500 toeren (is een dergelijk verschil tussen koud/warm normaal?)
- De alp begint verder (hoewel dit er naar ik aanneem los van staat) naar mijn idee steeds meer olie te gebruiken, die ik dan tegenwoordig ook regelmatig moet bijvullen. Moet wel bij gezegd worden dat ik ivm woon-werkverkeer voornamelijk snelweg rij en relatief veel hoge snelheden. Hoewel de alp bij 1 van de cilinders wat zweetverschijnselen vertoont, lijkt me dat niet de reden. De alp geeft naar ik geloof geen duidelijk merkbare witte of blauwe rook, maar ruikt wel wat (benzine?)
Daar ik de alp tegenwoordig voor woon-werk verkeer gebruik, ben ik er iets meer van afhankelijk dan eerst. Ik heb komend weekend beperkt tijd om ernaar te kijken, dus hoorg graag jullie ideën over waar ik het moet zoeken. Ik al vaker hier zaken voorbij zien komen als CDI's, accu, electrisch circuit of juist zaken als vieze carburateurs, maar weet niet zo goed welke symptomen bij welk probleem horen... Daarom hoor ik het graag als ik een en ander moet verduidelijken!
Alvast dank voor jullie advies en met vriendelijke groet,
Wouter