Startproblemen...

05 sept 2017 08:41 - 05 sept 2017 08:46 #1 door niet actief
Startproblemen... werd gestart door niet actief
Beste mede-alpers,

Helaas loop ik tegenwoordig tegen wat problemen aan met mijn Pd06 van 1995, waaronder met starten. Deze heb ik twee jaar geleden in goede staat van Oldtimer overgenomen, maar het is een buitenslaper, en ik heb ook afgelopen winter met de alp doorgereden... wat ben ik bang beiden zijn weerslag op de motor begint achter te laten. De symptomen zijn als volgt:
  • ´s ochtends bij een koude start wil de alp, vooral als de dauw erop staat of wanneer het geregend heeft en het niet al te warm is, slecht of niet starten. Startmotor gaat rond maar hij slaat niet aan (en is het een kwestie van aanduwen, waarmee de alp meestal wel binnen 1 a 2 keer loopt). Gek genoeg heb ik 's middags na werk nog niet hoeven aanlopen, hoewel ook dan soms flink wat choke en gas erbij nodig is
  • Bij hervatting van een rit start de alp echter laatste tijd ook niet/slecht. Oftewel als de motor goed warm is heb ik hetzelfde probleem. Ik heb dan bovendien het gevoel dat de startmotor iets minder vaak rondgaat
  • Als de motor eenmaal loopt is het stationair toerental rond de 1000 RPM (koude motor), dit stijgt bij een warme motor tot 1500 toeren (is een dergelijk verschil tussen koud/warm normaal?)
  • De alp begint verder (hoewel dit er naar ik aanneem los van staat) naar mijn idee steeds meer olie te gebruiken, die ik dan tegenwoordig ook regelmatig moet bijvullen. Moet wel bij gezegd worden dat ik ivm woon-werkverkeer voornamelijk snelweg rij en relatief veel hoge snelheden. Hoewel de alp bij 1 van de cilinders wat zweetverschijnselen vertoont, lijkt me dat niet de reden. De alp geeft naar ik geloof geen duidelijk merkbare witte of blauwe rook, maar ruikt wel wat (benzine?)

Daar ik de alp tegenwoordig voor woon-werk verkeer gebruik, ben ik er iets meer van afhankelijk dan eerst. Ik heb komend weekend beperkt tijd om ernaar te kijken, dus hoorg graag jullie ideën over waar ik het moet zoeken. Ik al vaker hier zaken voorbij zien komen als CDI's, accu, electrisch circuit of juist zaken als vieze carburateurs, maar weet niet zo goed welke symptomen bij welk probleem horen... Daarom hoor ik het graag als ik een en ander moet verduidelijken!

Alvast dank voor jullie advies en met vriendelijke groet,

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2017 09:10 #2 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Startproblemen...
Het slecht starten klinkt herkenbaar. Lag bij mij aan de spanningsregelaar. Je kunt de accu even meten met een multimeter (bij Hornbach voor een paar tientjes) of er geen grote uitschieters zijn. Je moet volgens mij standaard rond de 13V zitten dacht ik.

Wat voor snelheden rijd je? Bij mij zuipt ie ook veel meer olie als ik rond de 130 op de teller rijd, dan dat ik rond de 100 op de teller rijd.

Het toerental is bij mij ook beter met een warme motor, alhoewel de mate waarin de choke meer open of dicht staat daarin bepalend blijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2017 09:27 #3 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Startproblemen...
Het probleem met starten klinkt alsof je accu de geest gaat geven, remedie is dan accu vervangen.
Zoals aangegeven kun je je accu maar ook je laadcircuit doormeten.

Jij bent een doorrijder en de motor slaapt buiten dan zou ik zeggen kijk eens naar jouw stekerverbindingen, met name die van de dynamo ( drie gele draden in 1 steker) en de steker die bij jouw hoofdzekering zit en de spanningsregelaar en CDI- steker.

De anderen zijn ook belangrijk maar dit zijn de belangrijkste die nog wel eens storing geven ( reden is dan vaak een verhoogde weerstand).

Als het nodig is even schoonmaken en behandelen met contactspray.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2017 09:52 #4 door niet actief
Beantwoord door niet actief in topic Startproblemen...
Dank beiden voor de reacties!

Zaterdag ga ik met mn huisgenoot de boel doormeten en stekkers controleren. Ik heb de Haynes liggen dus daar zal ik de goede waarden en juiste meetwijze in terug kunnen vinden (en anders hier op het forum:)

Rob de Bob wat betreft snelheden rij ik meestal tussen de 110 en 125 op de teller.. Ik ga iig even iets preciezer meten hoeveel olie er nu ingaat over een bepaalde afstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2017 12:13 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Startproblemen...
Hou me op de hoogte van je bevindingen.
Misschien kan ik nog iets betekenen.  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2017 17:53 #6 door DPC
Beantwoord door DPC in topic Startproblemen...
Hoe is het afgelopen Wouter?

Net nu ik een afspraak heb gemaakt bij Ad om de Alp een keer na te kijken (volgende week zaterdag) beginnen er wat probleempjes de kop op te steken.
Net na een rit wat benzine getankt en startmotor wil niet rond. Licht uit gezet en wat verbale hulp pakte hij toch net op.
Thuis gekomen na tanken (1,5 km) nog eens proberen en gewoon starten. Accu zo goed als nieuw, pas paar maanden gebruikt
Laatste paar dagen loopt hij ineens ook slecht stationair, zakt terug in toeren en slaat af. misschien choke probleempje.

Ik hou het even in de gaten, over anderhalve week vol gas naar Sprundel.

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 02:03 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Startproblemen...
we zullen er dan samen eens wat liefde in gaan stoppen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 13:40 #8 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Startproblemen...
wie liefde geeft die ook weer ontvangt zo is het toch  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 15:34 #9 door Arendsoog
Beantwoord door Arendsoog in topic Startproblemen...
Herkenbaar, had ik een paar jaar geleden ook met mijn Alp. Verdacht in eerste instantie de accu, dus die al een keer vervangen. Maar het bleek inderdaad de spanningsregelaar, die gaf wel de goede laadspanning direct na starten, maar na een half uurtje rijden was die spanning ingezakt. Ik vermoedde al zoiets en dat werd bevestigd door een keertje rondrijden met een spanningsmeter permanent aangesloten.

Spanningsregelaar vervangen en sinds die tijd nooit meer startproblemen gehad.

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2017 23:31 #10 door niet actief
Beantwoord door niet actief in topic Startproblemen...
Dank allen voor de reacties, ik ben erg druk geweest en ook weinig hier op het forum.. gek genoeg lijkt de alp weer wat beter te starten ondertussen.. maar moet nog de tijd vinden om echt te gaan kijken/meten. Wanneer het zover is zal ik in dit draadje de bevindingen delen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2017 23:46 #11 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Startproblemen...
als je je regelaar moet verdenken is het verstandig om zsm te gaan meten voor je door rijdt en je mogelijk  veel moet gaan repareren & vervangen

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden