Vering

27 sept 2017 12:55 #1 door Guidonno
Vering werd gestart door Guidonno
Hi

Hoe nuttig is het om enkel je veer te vervangen van de schokbreker? De motor heeft 29.000 gereden en is 22 jaar oud.
Aangezien een nieuwe veer 99,- kost en een nieuw schokbreker 400,-

Is is de gas cilinder voornamelijk versleten?

Ik gebruik de motor vooral voor lange tochten met aardig wat bepakking. Zelf weeg ik met pak 85 en de bagage is rond de 20 kg


Gr,
Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2017 13:04 #2 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Vering
Wat is er aan de hand dat je vervanging overweegt?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2017 18:52 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vering
Je kunt de schokdemper alleen controleren door de motor op de wielen te zetten en midden op de buddy naar beneden te drukken.
Veert hij na, ( deinen ) dan kun je er vanuit gaan dat hij versleten is.
Andere optie is om hem eronder vandaan te halen, de veer eraf te slopen en dan proberen wat de demper doet.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2017 23:15 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vering
Ik heb dat ook laten doen voor de Alp, bij Hyperpro in Werkendam. Volgens Paul daar was de demper nog prima en zou enkel de veer vervangen voldoende zijn.
Zij claimen dat enkel de veer (wél van hen dan natuurlijk) al zo'n 80% verbetering oplevert. Wil je de overige 20% ook dan ook de demper vervangen, óók weer door 1 van hen uiteraard  ;D Dat kost je dan wel al gauw een 4 a 500 euro extra.

Of het écht 80% is kan ik niet zo goed beoordelen, maar het voelt idd wel degelijk als een verbetering  8)

Je zou het eerst eens kunnen proberen met enkel de veer, bevalt het nog niet of gaat de demper daarna stuk kun je altijd nog weer een nieuwe demper er bij doen. Ze zetten de veer dan wel weer over voor je.
Fijne gasten daar bij Hyperpro 8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2017 14:41 - 28 sept 2017 14:49 #5 door Guidonno
Beantwoord door Guidonno in topic Vering
Bedankt voor de tips

Ik maak extreem veel kilometers met deze motor. Soms in 2 weken 3000km, ivm vakantie met de motor. Dit willen we zeker vaker gaan doen :) Hij moet lekker comfortabel zijn, gezien de lange zit en bepakking van 2 personen. (totaal 120 kg)

Incl bepakking zakt de motor aardig in. De vering voelt wel lekker aan en danst niet na. Echter twijfel ik of een veer van 22 jaar oud nog voldoende demping kan bieden. Ook denkt ik dat de veer door de ouderdom meer in elkaar is gedrukt en daardoor de motor zakt in hoogte. Klopt dit? Ik ben 1.92 en kan dat beetje extra hoogte best gebruiken.

Fijn om te horen dat het vervangen van een veer zoveel kan schelen. Zover ik weet is de demper nog goed omdat deze niet na danst. Echter zit er wel extreem veel roest op en verwacht ik dat de roest een keer door de keerring slaat en de demper kapot is. Is dat realistisch?



Gr,
Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2017 15:17 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vering

door de keerring slaat


Roest zit meestal op de buitenbus. De echte demper stang is ongeveer 10 mm. Deze zit redelijk goed opgesloten. Je ziet hem pas als je de demper demonteert.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2017 21:49 #7 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Vering
Je hebt de stelschroef wel al helemaal ingedraaid?

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2017 10:56 #8 door Guidonno
Beantwoord door Guidonno in topic Vering
Geen idee, als ik hem indraai wordt de demping toch stugger? Of heb je ook kans dat je daarmee hoogte win?
Wellicht een domme vraag ;) maar dit deel is nieuw voor mij heheh ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2017 17:52 #9 door Guidonno
Beantwoord door Guidonno in topic Vering
Stelschroef maximaal ingedraaid, dus de veer staat op maximale spanning

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2017 20:18 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vering

als ik hem indraai wordt de demping toch stugger?


Ik neem aan dat met 'stelschroef' hier de dubbele wartel bovenaan de veer bedoeld word?
Nee, daarmee word de demping niet beïnvloed. Deze verstelling is bedoeld om de rijhoogte in te stellen. Als je de motor belaad (met passagier en/of bagage) zakt de achterkant in. Dit kun je herstellen door de wartels te verstellen waardoor de achterkant weer om de oorspronkelijke hoogte komt. De vering/demping word hierdoor verder niet beïnvloed.

Of heb je ook kans dat je daarmee hoogte win?


Ja dus  :)


Als je met 'stelschroef' een schroefje onderaan de demper of op een apart reservoir bedoeld, sommige dempers hebben dit, andere niet, dan ja daarmee kun je de demping (meestal de uitgaande demping) beïnvloeden.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2017 23:14 - 30 sept 2017 00:40 #11 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Vering
Het verhogen van de veervoorspanning is bedoelt om de belading van de motor te compenseren en ervoor te zorgen dat de hoogte van de motor gelijk blijft.
In principe wordt de motor er niet hoger of lager van.
Je hebt n.l. een zekere negative veerweg nodig om het uitveren wanneer je over een hobbel gaat op te vangen.

De schokbreker heeft een vaste maximale lengte.

Samenvattend de veervoorspanning is er niet om de motor in hoogte te verstellen, het dient om het verschil in belading te compenseren.

De standaard dempers op een Alp zijn niet instelbaar het kan prettig zijn de mate van demping in te kunnen stellen.
Kanttekening daarbij is wel dat je je een beetje in de techniek van vering en demping moet verdiepen om reden dat het anders heel lastig is de wegligging te verbeteren.

Verder is het ook handig om te weten dat je op b.v. een Alp of een Twin achter een pro-link systeem hebt wat progressief werkt.
Dus een vervangingsveer kan gewoon lineair zijn. Anders gaat het dubbelop.

Bepaal van tevoren het doel ( welke ondergrond, welke rijstijl, welke gewichtsbelasting) en ga daarmee aan de gang.

Succes met het vergaren van kennis en het afstellen van de vering.
Het is zeker de moeite waard want de wegligging van de motor kan enorm verbeteren.

Groet Hans


N.B. ik heb onlangs in een ander topic over vering verwezen naar de site van HK-suspension zij hebben een handig boekje op de site staan met informatie en een schema om jouw vering in te meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2017 16:24 #12 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Vering
Wartel bedoel ik ja

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2017 13:29 #13 door Moupie
Beantwoord door Moupie in topic Vering
Schokdempers hebben ook af en toe onderhoud nodig. Er zit gas en olie in en vooral de olie kan op den duur gaan verouderen en z'n werking verliezen. Heb eens een demper laten reviseren en de olie die daaruit kwam zag eruit als beige slurrie.

V-Strom650 -> Varadero -> R1200GS -> F800GS (+DRZ400S)-> XT660Z (+450EXC)-> CRF1000L DCT + Montana 650 + Zumo 390

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2017 10:37 - 13 okt 2017 10:40 #14 door Guidonno
Beantwoord door Guidonno in topic Vering
Dankje voor alle reacties

Gisteren heb ik de veer uit elkaar gehaald en er een HyperPro op gezet. De compressie van de gaskamer was nog erg goed. Ook zat er weinig speling op de stang. Alles schoongemaakt en gesmeerd.

De wegligging is geweldig! Dit is aanzienlijk beter geworden. Ook het uitveren is krachtiger/stugger geworden. Als ik de motor in een bocht gooi dan merk je dat de vering direct reageert.
Ik verwacht dat met veel bagage de motor heel stabiel blijft. Dit moet ik nog testen.

Opzich had de veer wel iets soepeler/minder stug mogen zijn. Opvallend is dat de veer met de progressive kant naar beneden moet ivm de stofkap :o

Een cijfer: een dikke 8



Nu aan de slag met vervangen van kwetsbare slangen (Benzine) + Koelvloeistof verversen (Ander topic)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2017 08:06 - 15 okt 2017 17:07 #15 door Guidonno
Beantwoord door Guidonno in topic Vering
Update:
Vooral in het snel sturen achter elkaar merk ik dat de motor veel krachtiger reageert. De vering vangt de eerste demping snel af waardoor het insturen sneller begint. Waarschijnlijk omdat de Alp veel gewicht op de schokbreker heeft.

Erg tevreden en zeker een aanrader!

@een vraagje over de voorvoorkveren. Die zijn bij mijn TransAlp aan het eind ingedeukt. Alsof het progressieve veren zijn, kan dit ook komen door de ouderdom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden