Inhouden XL600v

17 nov 2017 13:22 #1 door Frank-M
Inhouden XL600v werd gestart door Frank-M
Hallo,

Sinds enige tijd heeft mijn transalp wat last van inhouden. Dit is het best waarneembaar bij constante snelheid rond de 85 per uur.
Daarom laatst bij Hans langs geweest en de carburateurs ultrasoon gereinigd, nieuwe bougies gestoken brandstoffilter vervangen en het filtertje in de tank los gehad. Luchtfilter de vorige keer al vernieuwd.

Het probleem bleeft echter bestaan. Nu was het niet zo dat ik er heel veel last van had, het was af en toe heel licht inhouden.
Vannochtend onderweg naar werk echter begonnen de problemen zich weer voor te doen maar nu veel erger. Voor mijn gevoel de laatste 10 kilometer op 1.5 cilinder gereden. Als ik gas gaf dan gebeurde er niet echt veel (boven de 6000 toeren in de lagere versnellingen leek het wel weer op te pakken). Zojuist in de pauze de stekkers van de CDI's omgewisseld aangezien mijn toerenteller wel bleeft werken. Zal op de terugweg kijken of dit nog steeds zo is om dit uit te sluiten. Motor liep toen ik aankwam stationair wel gewoon.

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?
Ik hoor het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2017 09:33 #2 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Inhouden XL600v
Goed,
Deel 2 dan maar. Gister uit het werk eerst getankt. Er ging 12,8 liter in.
0 problemen gehad op de terugweg. Zuigt mijn tank misschien vacuüm? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2017 10:11 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inhouden XL600v
Hoe staat je pijltje op je tankdop ?
Die moet naar voren wijzen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2017 14:14 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Inhouden XL600v
Of bevriezingsverschijnselen in de carbs misschien? Gisterochtend was het tégen het vriespunt en behoorlijk vochtig in de lucht  :-X

Nou was ik toevallig zelf ook met de Alp onderweg gisterenmorgen, maar ik heb er geen last van gehad.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2017 07:39 #5 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Inhouden XL600v
Pijltje heb ik altijd naar voren.
M.b.t. het Vacuum trekken, ik heb hier over na gedacht en ik denk dat dit juist eerder bij een volle tank zou moeten optreden.
Misschien dat ik de benzine kraan het op de reserve stand niet goed doet. Ik ga dit nog even testen.
Vanochtend geen problemen gehad...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2017 19:11 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden XL600v
Dag Frank,


Je kunt een hele bak met dingen over het hoofd zien.


Om te beginnen ben je wat onduidelijk in je omschrijving wanneer het je overkomt. Je spreekt van toerentallen, snelheden en versnellingen. Voor jou wellicht onbelangrijk, maar is noodzakelijk voor de juiste zoekrichting.

Spreek dus niet van snelheid, versnelling of toerental, maar allemaal tegelijk: bij 85km/u in de 2e versnelling bij 6000 toeren dan gebeurt me toch iets raars??!  Zoiets.

Dan kunnen wij vragen: gebeurt het altijd in die versnelling, altijd bij 85 ongeacht de versnelling iof steeds rond de 6000 toeren, etc.


Uiteindelijk heb je  compressie, mengsel en ontsteking nodig.

Compressie heb je blijkbaar, want je rijdt ermee. Alleen heb je af en toe problemen.

In de 2 systemen die overblijven zitten zeker mogelijkheden om dat te veroorzaken.

Van die 2 is de gemakkelijkste om te controleren de brandstof toevoer tot aan de cilinder. Controleer stap voor stap en test steeds. Das een vervelend karweitje, maar enkel door afstrepen kom je er achter.

Je komt dan achtereenvolgens tegen: de tank, met tankdop en brandstofkraan, slangen incl. filter, carburateur.


De aller-aller-aller makkelijkste is om, zodra hij inhoudt, de tankdop te lossen en dan weer door te rijden. Maakt dat uit..?

Voilà  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2017 07:50 #7 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Inhouden XL600v
Het is het best waarneembaar rond de 4000 toeren in de 4e en 5e versnelling.
Benzinekraan op de reserve stand gehad maar dat maakt weinig geen verschil.
Verder de tank wat minder ver leeg gereden dan gebruikelijk en nog niet weer noemenswaardige problemen gehad maar het fenomeen is er nog steeds. Het lastige is vooral dat dit op snelheid gebeurt en dan trek je niet makkelijk even een bougiedop eraf om dat uit te sluiten.

We rijden gewoon door en dan zien we wel waar het schip/alp strand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2017 17:05 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden XL600v

Nee klopt, is dan moeilijk het spook op heterdaad te betrappen.

Kun je dan stellen dat in alle versnellingen tot rond 4000 en boven de 5000 hij het wel goed doet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2017 09:11 #9 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Inhouden XL600v
Nee, ik merk dat de motor sowieso niet super mooi loopt.
Echter is het in dit toerengebied daadwerkelijk merkbaar.
In de toeren daaronder en boven is het meer een gevoels dingetje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2017 10:12 #10 door Ghost Rider
Beantwoord door Ghost Rider in topic Inhouden XL600v
Klinkt wel een beetje als een beginnend brandstofpomp probleem.

Ron.

1999 XRV750A
1989 GT 650 Hawk
1984 Moto Guzzi V50 Monza
1974 Suzuki GT 750
1968 BSA Starfire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2017 10:33 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden XL600v
Een Alp 600 heeft geen brandstofpomp.


Frank,

Doe eens een onbelaste test: zet je motor in vrij en laat, over een tijdspanne van zeg 20 seconden, langzaam en gelijkmatijg de toeren oplopen. Je toerenteller geeft ook mooi feedback t.o.v. de gashand. Wat voel en zie je dan..?


Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2017 10:40 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inhouden XL600v
Misschien is het wel valse lucht (carb rubbers eens vervangen)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2017 18:48 #13 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Inhouden XL600v

Klinkt wel een beetje als een beginnend brandstofpomp probleem.

Ron.


Niet bij een alp 600, heeft geen pomp

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2017 13:43 #14 door Bram
Beantwoord door Bram in topic Inhouden XL600v
Probeer eens een brandstofreiniger, misschien zit er net wat vuil/ vocht in je carburateur.

Ik had een vergelijkbaar probleem, dat hij tussen de 3000/ 4000 toeren erg inhield. Met de reiniger was het euvel voor mij heel snel verholpen.

Groetjes Bram

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden