Harde ratel in blok bij aandrijving ketting

20 nov 2017 19:29 #1 door NTB
Beste Transalpers,

Na veel uren speuren in alle topics, heb ik nog geen antwoord gevonden op mijn probleem:
(als er al wel een topic over is hoor ik het graag!)

Tijdens het optrekken bij het stoplicht ontstond opeens een harde ratel aan de linker kant van het blok ter plaatse van de aandrijving van de ketting (zeg maar achter de schakel hendel).

Als ik hem op het middenblok zet en schakel naar de eerste of tweede versnelling en het achterwiel (onbelast) wordt aangedreven, hoor ik niks. Maar als ik rijd dan is de harde ratel goed hoorbaar en wordt hoger en harder naar mate de motor meer toeren (en snelheid) maakt (zie geluidsfragment)

Dit geluid heb ik nog nooit eerder gehoord en ontstond dus opeens. Dit doet mij vermoedde dat er iets plotseling stuk is gegaan en fout zit. De motor loopt stationair goed.
Ik heb geen ervaring met sleutelen aan het blok of aandrijving. In het verleden wel veel met scooters gedaan maar aan mijn TA alleen remmen gereviseerd, olie filter vervangen en klein onderhoud.

Een aantal mogelijk oorzaken die ik tot nu op heb gevonden:
- nokkenaskettingspanners
- ketting geleider
- big-end

Zelf klinkt iets met de nokkenaskettingspanners het meest aannemelijk. Maar dit lijkt een flinke klus om zelf te doen. Ik ben wel handig en wil graag leren, maar moet ook eerlijk zijn naar mezelf ;)

Bijgevoegd een geluidsfragment tijdens het rijden op een parkeerplaats.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2017 20:19 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Harde ratel in blok bij aandrijving ketting

Dag Niels,


Klinkt als je ketting/tandwiel, daar waar jij zelf al aangeeft.

Je kunt de dekkap van het voortandwiel er eenvoudig af schroeven en kijken wat daar achter gebeurt. Misschien moet daarvoor ook even de schakelpook eraf. Markeer je even hoe die zat op de getande as.


Ik zie geen enkele reden om te denken dat er een nokkenasketting of wat maar ook, inwendig, dit geluid veroorzaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 11:44 #3 door NTB
Beantwoord door NTB in topic Harde ratel in blok bij aandrijving ketting
Hi Brombeer,

Dank voor je reactie. Ik ga de dekkap eraf halen en kijken of ik iets geks tegen kom. Zou mooi zijn als het mee valt en het niet iets inwendig is.
Slim om even te markeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 12:09 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Harde ratel in blok bij aandrijving ketting
Zal me niet verbazen als de borgring van het tandwiel eraf ligt.
Afgelopen week een tandwiel gezien wat verkeerd om was gemonteerd. Zelfde geluid en slijtage aan kap en ketting. 

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 14:15 #5 door NTB
Beantwoord door NTB in topic Harde ratel in blok bij aandrijving ketting
Zojuist even de dekstuk eraf gehaald. Je hebt gelijk Oldtime. Dekstuk flink ingesleten door de twee bouten van de borging. Tandwiel met borging was helemaal naar voren gekomen. Het lijkt ook alsof de borging een stukje is doorgedraaid waardoor hij niet meer goed past.

(Zie foto's)

Nieuwe borging kopen? En kan ik het dekstuk nog gebruiken? Er is een stuk afgesleten maar weet niet of dat noodzakelijk is.

De vorige eigenaar had er net nieuwe tandwielen en ketting opgezet en heb daar nu ongeveer 6-8k mee gereden.

Dank voor jullie hulp! Volgende keer zal ik eerst iets open maken voordat ik een post plaats. Maar wilde geen risico nemen ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 14:29 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Harde ratel in blok bij aandrijving ketting

Dag Niels,


Soms lijkt het dreigender dan het is  :)


Dat tandwiel wordt op zijn plek gehouden met een los, getand borgplaatje wat met die 2 boutjes op het tandwiel zit. De tandjes van dit borgplaatje vallen in een groef op de as en houden zo het tandwiel op zijn plek. Bij jou zijn die tandjes van dat plaatje versleten en is het tandwiel over de as gaan schuiven, met deze gevolgen.

Je kunt het plaatje los bestellen bij de dealer.


Grtz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 14:35 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Harde ratel in blok bij aandrijving ketting
Schade valt zo te zien wel mee hoor.
Onderkant van het deksel lijkt weggesleten ..
Wel de beugel is blijven zitten die normaal in het plastic opgesloten zit.
Vervangen dat ding dus.

Tandwiel ziet er goed uit nog maar heeft uiteraard wat schade opgelopen.
Met 8 k zijn de ketting en tandwielen normaliter nog niet aan vervanging toe, maar ik zou de boel wel even goed controleren.
Nieuw kost je dat 150 euro ongeveer.

In elk geval suc6 met  herstellen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2017 18:16 #8 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Harde ratel in blok bij aandrijving ketting
Ook een goed moment om even de splines van je tandwielas te controleren. Of ie ingeslagen is. Of maak even een foto van de as als je het tandwiel er af hebt.

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.077 seconden