Beste Transalpers,
Na veel uren speuren in alle topics, heb ik nog geen antwoord gevonden op mijn probleem:
(als er al wel een topic over is hoor ik het graag!)
Tijdens het optrekken bij het stoplicht ontstond opeens een harde ratel aan de linker kant van het blok ter plaatse van de aandrijving van de ketting (zeg maar achter de schakel hendel).
Als ik hem op het middenblok zet en schakel naar de eerste of tweede versnelling en het achterwiel (onbelast) wordt aangedreven, hoor ik niks. Maar als ik rijd dan is de harde ratel goed hoorbaar en wordt hoger en harder naar mate de motor meer toeren (en snelheid) maakt (zie geluidsfragment)
Dit geluid heb ik nog nooit eerder gehoord en ontstond dus opeens. Dit doet mij vermoedde dat er iets plotseling stuk is gegaan en fout zit. De motor loopt stationair goed.
Ik heb geen ervaring met sleutelen aan het blok of aandrijving. In het verleden wel veel met scooters gedaan maar aan mijn TA alleen remmen gereviseerd, olie filter vervangen en klein onderhoud.
Een aantal mogelijk oorzaken die ik tot nu op heb gevonden:
- nokkenaskettingspanners
- ketting geleider
- big-end
Zelf klinkt iets met de nokkenaskettingspanners het meest aannemelijk. Maar dit lijkt een flinke klus om zelf te doen. Ik ben wel handig en wil graag leren, maar moet ook eerlijk zijn naar mezelf
Bijgevoegd een geluidsfragment tijdens het rijden op een parkeerplaats.