Mjaa.. is een moeilijk verhaal om begrijpelijk uit te leggen.
Uitgangspunt is dat de fabrikant de kabelboom heeft afgestemd op datgene wat die aan verbruikers aan boord heeft gebracht. Daarbij is gelet op hoe dik de verschillende kabels moeten zijn om veilig stroom door te laten naar een verbruiker.
Het is zo geregeld: een zekering beveiligd de kabel die er achter hangt, simpelweg om brand te voorkomen. Voorbeeld: de kabel van de accu naar de hoofdzekering (onbeveiligd) is 16 carré (heel erg dik, zoveel stroom kan de accu niet leveren om die kapot te maken - WEL). Maar goed, de kabel die daarna van de hoofdzekering (30A) naar het contact loopt is 6 carré. Na het contact, via de zekeringbox, is bijv. de kabel voor de verlichting (bij groot licht 4,5 Ah per lamp), 1 carré. Enerzijds dus uit veiligheidsoogpunt tegen brand, maar koper is duur dus je duwt er een kabel in die dik genoeg is, dus ook niet te duur is.
Net als dat kabels en zekeringen op elkaar afgestemd zijn, is de accu-capaciteit afgestemd op enerzijds het geleverde vermogen van dynamo en spanningsregelaar en anderzijds de te verwachten afname door het systeem. Voorbeeld: is het accuvermogen te klein >> accu wordt te warm >> gevaarlijk. Accuvermogen te groot >> accu gaat vermogen 'trekken' uit laadsysteem >> bekabeling wordt warm >> gevaarlijk. Hoewel er wel speelruimte op zit, bedenk dat de fabrikant het zo bij elkaar zoekt dat het wel voldoet en veilig is, maar niet te duur is.
Wat je allemaal extra aan het systeem kan hangen, is afhankelijk van het afgegeven vermogen van de dynamo EN de spanningsregelaar. De spanningsregelaar -gekozen door de fabrikant want afgestemd op verwachte afname en het mag niet te duur zijn- is de zwakke schakel tussen die 2. De capaciteit van de regelaar is door de fabrikant gekozen op het verwachte maximale verbruik. Voorbeeld: de boordspanning van een AT met dubbele dimlichten zakt bij aanzetten ervan, een hele volt! Je kunt dus niet eindeloos dingen aan dat systeem hangen want de boordspanning zal steeds verder dalen en onder de 13,5V zal de accu onvoldoende bij willen laden.
Wat rekensommetjes.. Voor het gemak even de dynamo van een AT: 360W max. opbrengst gedeeld door spanning (12V noemt Honda voor het gemak) = 30A (de hoofdzekering dus). Maar, de boordspanning = de laadspanning met dimlicht aan, is voor een AT 14,5V. Dusss, eigenlijk 360W : 14,4V = plm. 25Ah max. Er KAN geen 30Ah door je systeem. Dus superveilig.
Een Alp heeft ook een 30A hoofdzekering, maar een dynamo-opbrengst van -afhankelijk van bouwjaar- 310W of 350W. Ik reken het niet voor, maar het maximaal te trekken amperage ligt dan nog lager dan die van de AT. Prima veilig dus.
Als je accessoires wilt gaan toevoegen is het belangrijk te weten hoeveel stroom dit gaat verbruiken. Voor het gemak hebben we afgesproken dat we de hoeveelheid te verbruiken stroom in ampères uitdrukken. Op basis van die hoeveelheid ampères kiezen we draaddikte om dat veilg te transporteren EN zekeren we aan het begin van de kabel dat circuit af met een zekering die bij 70% van de max. toelaatbare belasting van de kabel doorsmelt om brand te voorkomen.
Een Navi verbruikt, noem es wat, 400mA (0,4 Ampère). Daar is niet eens een zekering voor. De kleinste is 1Ah. De kleinste zekering in je zeekringbox is 10Ah (!). Dat impliceert i.i.g. dat die geen noemenswaardig verbruik heeft. Je kunt hem voeden met iedere willekeurige plusdraad die al in je kabelboom aanwezig is. Want dit verbruik is zó laag dat dat geen enkel gevaar voor overbelasting vormt.
Ander voorbeeld: ik heb ooit es 2x 120W halogeen verstralers erbij gehad, op de valbeugels. Mijn AT levert 14,5V boordspanning dus 240W verbruik : 14,5V = 16,5Ah (!!). Daar zijn jouw staandaard boord-kabelmaatjes te klein voor. Het is allemaal te Googlen, maar dat werkt alleen maar veilig over een 2,5 carré kabel gecombineerd, of een 1 carré kabel per lamp apart gevoed.
Maar zo heb je naast lampen, ook bijv. verwarmde handvatten, handschoenen en vesten etc. En die accessoires geven stof tot nadenken over hoe aan te leggen en aan te sluiten om brandgevaarlijke situaties te vermijden. Qua verlichting is led steeds breder voorhanden en uiteraard is het verbruik van leds vrij laag. Maar sluit nooit zomaar klakkeloos ergens aan!
Als ik er vanuit ga dat jouw Alp de kleinere dynamo-opbrengst heeft van 310W en je boordspanning is 14V, dan kun je -totaal incl. wat af fabriek reeds aanwezig is- maximaal 22Ah continue verbruiken (wat op zich best veel is). Nee niet waar, we gingen de bekabeling maar 70% belasten uit brandveiligheidsoverweging, dus dat is dan ruwweg 15 ampère beschikbaar. Maar da's ook zat.
Niet getreurd, bedenk de grootste verbruiker is grootlicht 65W : 14V = 4,5 Ah plus ééntje voor de ontsteking en je knipperlicht. Er blijft voldoende over voor andere dingen.
Samenvattend: bereken wat je accessoire gaat verbruiken, stem daar de bekabeling op af en zeker altijd af met een zekering 70% kleiner dan de maximale capaciteit van de kabel. De kabelboom, hadden we gezegd, is afgestemd op het verbruik dat de fabrikant heeft bedacht, dus leg altijd nieuwe bekabeling aan vanaf de accu.
Vragen? Iemand..? ;D