Ketting tandwiel vraag

03 dec 2017 11:51 - 03 dec 2017 11:54 #1 door Meloenie
Ketting tandwiel vraag werd gestart door Meloenie
Hallo allemaal

Ik heb een Honda Transalp 650 gekocht en deze nu winter beurt aan het geven met een pakket van Ad Mies. Super spullen. De Alp is wel arbeidsintensief qua bougies vervangen zeg :)
Allemaal gelukt en nu richt ik mijn aandacht op de ketting.

Dit is een DTD 525VM en twee JT tandwielen. Voorkant 15 tanden maar achter 47, tenminste dat staat erop gedrukt. Als ik online kijk zou achter 48 tanden moeten zijn.
Klopt dat en wat voor voordeel/nadeel heeft dit. De ketting is ook heel vies vet en smerig. Zeker het kapje om voortandwiel. Dat zat letterlijk vol met zwarte pek leek wel.
Vraag mij af of ketting nog wel goed is.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 12:39 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ketting tandwiel vraag
Staan volgens mij al hele discussies over voor/nadelen van andere tandwiel verhouding hier ergens op het forum.

De vuiligheid bij je voortandwiel in dat kapje is normaal. Daar kan het vet niet weg en hoopt zich daar dus samen met het vuil op.

Controleren of je ketting nog wel goed is doe je het beste aan de achterkant van je achtertandwiel. Als je daar aan de ketting trekt en deze komt maar minimaal van het tandwiel, dan is de ketting nog prima in orde. Kun je de ketting echter een halve tand van je tandwiel af trekken dan kun je gevoegelijk stellen dat de ketting aan vervanging toe is.
Zo op de foto zien de tandwielen er in ieder geval nog goed uit...


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 13:15 - 03 dec 2017 13:26 #3 door Meloenie
Beantwoord door Meloenie in topic Ketting tandwiel vraag
Ik kan de ketting wel iets van tandwiel trekken. Als ik de motor op de bok in 1e versnelling laat lopen vind ik (als onervaren motorrijder:) ) dat de ketting best op en neer slaat. De achteras staat halverwege het gat in de achterbrug zegmaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 13:38 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ketting tandwiel vraag
Ook even ketting spanning controleren :

Het meten van de kettingspanning moet met de motor op de zijstandaard gebeuren.

Dan meet je midden tuzzen de tandwielen de kettingspeling op meerdere plaatsen van de ketting.
Dan vind je het strakste punt.
Dit punt moet dan tussen de 35 en 45 mm speling hebben.
Meer speling kan schade aan je achterbrug geven.
Minder dan 30 mm kan het lager van de uitgaande as beschadigen.

Bron:Buchelli / Haynes


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 14:10 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Ketting tandwiel vraag

DID-ketting met JT tandwielen is een eersteklas set.

Ik neem aan dat je je ketrtring en tandwielen al gereinigd hebt, want ik vind het best wel heul schoon!

Normaal gesproken worden ketting en tandwielen als set vervangen. Daar vanuit gaande, gelet op de vorm van de tanden op je tandwielekes, is dat nog in opperbeste staat.

Je mag je ketting overigens wel wat vetter smeren, zo droog als nu zal de set sneller verslijten.


Tandwielverhouding (achtertandwiel delen door voortandwiel) is redelijk rechttoe-rechtaan verhaal. Hoe groter het getal > hoe vlotter maar minder topsnelheid. Hie kleiner het getal > hoe minder vlot maar meer topsnelheid.

Meestal verkleind men de verhouding om de motor op de snelweg zuiniger en rustiger te maken, vergroten doet men bij onverhard/offroad rijden: dan is meer kracht wel fijn en topsnelheid/verbruik minder belangrijk.

Verhoudings gewijs staat 1 tand groter vóór (ongeveer) gelijk aan 3 tanden groter, achter. En omgekeerd. Achter echter, kun je dus fijner differentieren d.m.v. 1, 2 of 3 tanden verschil.

In jouw geval betekent dat dat de motor een tikje minder vlot accelereert maar bijvoorbeeld de 120km/u haalt bij een iets lager toerental. De motor draait dan rustiger en het verbruik -hopelijk- wat minder.


Maar, één tandje achter is wel minimaal hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 15:19 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ketting tandwiel vraag
Samengevat,

ik zou me geen zorgen maken over die 1 tand verschil.

op de 600 versie zit deze set ook 15 versus 47 maar zoals je al had opgemerkt is het achtertandwiel bij de 650 1 tand groter.
dit kan bewust gedaan zijn maar
soms komt het voor dat de set samengesteld is uit losse onderdelen en dat tandwiel 300.48 gewoon even niet op voorraad was.

en je moet toch wat
Als je het niet had gelezen had je er ook nooit bij stil gestaan. ;)




je beeld over het slaan van de ketting is er altijd als je deze onbelast en op de midden bok laat draaien

als ze echter gaat rijden en dus belast is gedraagt deze zich anders.
en zeker als ze in goede staat is zul je er niets aan merken,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 15:27 #7 door Arendsoog
Beantwoord door Arendsoog in topic Ketting tandwiel vraag

Als ik de motor op de bok in 1e versnelling laat lopen vind ik (als onervaren motorrijder:) ) dat de ketting best op en neer slaat.


Op de bok is het achterwiel maximaal uitgeveerd en dan staat de ketting losser. Als je dan de motor in de versnelling laat draaien zal de ketting altijd op en neer slaan. Wat relevant is hoe strak die staat als je er op zit. Dan moet er nog net voldoende speling zijn om verder inveren mogelijk te maken.

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 17:32 #8 door Meloenie
Beantwoord door Meloenie in topic Ketting tandwiel vraag
Mannen

Dank voor de reacties en meedenken. De ketting op de foto's is inderdaad schoongemaakt met een ketting reiniger spray en daarna met doek erlangs gepoetst.
De ketting was helemaal zwart. Leek of deze ingesmeerd was met vaseline of ander vet. Ikzelf heb alleen spuitbus met kettingspray wat mij doet denken aan silicone spray. Erg dun spul.

Op mijn les motor, de bekende honda cb500, smeerde de rijschool de ketting in met een pot vet en een kwast. Maar de ketting was niet zo vies als mijne voor het schoonmaken.

Ik ga de ketting vrije slag nog even nameten overdag met licht om te kijken of deze goed staat. Vond wel dat achteras als redelijk naar achter staat. Er zit een sticker boven met groen en rood en lijkt wel of ie bij mij in rode gebied staat. Dat zou betekeken vervangen volgens diezelfde sticker.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 19:14 - 03 dec 2017 19:17 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Ketting tandwiel vraag
Jaa dat ligt eraan.

Je ketting komt niet op lengte omdat, zoals je zelf al opmerkte, verschillende tandwielmaten en achterbruglengtes worden gebruikt voor tal van motoren. Een bepaalde kettinglengte en schakelmaat (bijv. de 525) wordt dus voor meerdere motoren geleverd. Jouw ketting zal een schakel of 5 of zo langer zijn dan voor jou nodig, dat stuk knip je eraf bij montage.

Of dat zit in die ene schakel omdat je 47 of 48 tandwiel moet hebben, misschien zie je dat, een ketting geknipt op een 48 tand en je hebt er 47 op zitten..?


Want jouw tandwielen doen vermoeden, zoals ik al aangaf, dat ze topcondonditie zijn  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 19:46 #10 door Meloenie
Beantwoord door Meloenie in topic Ketting tandwiel vraag
Brombeer
Das een goed punt. Die ketting had dan korter moeten zijn. Ik denk dat ik eens schakels ga tellen....wat een klote karwei zal worden omdat ik vast 10x de tel kwijtraak  :))
Ik houd jullie op hoogte

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 20:16 - 03 dec 2017 20:19 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ketting tandwiel vraag
Als je dat echt wilt tellen, begin dan bij de geklonken schakel.

Conditie van een ketting is goed te testen door het wiel vrij van de grond te zetten (op de middenbok bijvoorbeeld), dan de ketting onder de achterbrug omhoog drukken zodat er spanning op staat.
Vervolgens probeer je de ketting aan de achterzijde van het achtertandwiel te trekken.

Een goede ketting zal daar maar een paar mm speling laten zien. Een opgerekte (=versleten) ketting trek je er tot een cm vanaf.

Maar, ik denk niet dat je je daar nu zorgen om moet maken. Dat stickertje op de achterbrug moet je je niets van aantrekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 21:29 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Ketting tandwiel vraag

(..) Dat stickertje op de achterbrug moet je je niets van aantrekken.


;D


Ik had es voor mijn AT geen geld en de ketting was zo versleten dat ik hem niet meer kon stellen. Toen heb ik een paar schakels afgeknipt en hem weer terug gehangen..


:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 22:38 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ketting tandwiel vraag
de originele lengte van de ketting is voor de 600 en 650 gelijk (118 links)
en wel goed tellen

1 schakel is 2 links(pennen)
ik denk wel dat de juiste ketting er op zit

en dat nameten van de kettingspelling moet je wel doen als er bijv iemand opzit en de motorfiets flink in de achter veer drukt
dan pas heb je een goed beeld wat de kettingspanning doet onder belasting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2019 19:43 #14 door Meloenie
Beantwoord door Meloenie in topic Ketting tandwiel vraag
Zo inmiddels ben ik ruim 13.000 km verder.
Tijdens de club keuring in Alphen werd geconstateerd dat de ketting er wel aan zit te komen.
Ik gebruik de TA voor woon/werk dus houd m graag in goede conditie.
Daarom wil ik de ketting set vervangen.
Alleen zoek ik wat ervaringen, je kan bv een voortandwiel nemen met rubber erin, dat zou soepeler rijden. Heeft iemand daar ervaring mee?
Omdat ik meestal snelweg rijd denk ik er aan om een voortandwiel te nemen met 16 ipv 15 tanden. Iemand daar ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2019 13:31 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ketting tandwiel vraag
Dat rubber zit tegen het tandwiel geplakt en zou wat demping toevoegen aan de impact tussen het tandwiel en de ketting schakels. Betwijfel of je daar wat van voelt, maar eerlijk is eerlijk, ik heb er ook geen ervaring mee.
Een echte transmissie demper zit namelijk al in de achternaaf.

Met een 16tands voortandwiel heb ik wel ervaring, ik vind dat bij veel snelweg kms wel prettig. Ik vind het niet prettig om op de transalp langere tijd boven de 5500 toeren te rijden, een 16tands tandwiel geeft je dan net ff een beetje rustiger loop op de snelweg.

In stadsverkeer merkte ik verder niet zoveel van het tandje minder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2019 14:42 #16 door Meloenie
Beantwoord door Meloenie in topic Ketting tandwiel vraag
Ok dus eigenlijk is dat rubber geen vereiste voor mij. Echter wel een groter voor tandwiel. Had jij achter wel dezelfde maat of ook een andere maat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2019 16:23 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ketting tandwiel vraag
Achter heb ik toen niet verandert. Maar het gaat om de verhouding tussen voor/achter, een verandering voor heeft een grotere impact dan een verandering achter.

dwz voor één tandje meer of minder doet ongeveer evenveel als achter 3 tandjes meer of minder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden