Verbruik benzine

03 dec 2017 12:15 #1 door Blommetje
Verbruik benzine werd gestart door Blommetje
Hoi,

MN vorige blok haalde ik zo'n 250km. Richtlijn om eens te gaan tanken. Met 't nieuwe blok op de snelweg ook wel.

De laatste paar keren moest ik bij 220 km al naar de reserve, waar ik voorheen weleens de 270 haalde. Ik vind 50 km (maximaal!) echt zo'n groot verschil.

Ik rijd bijna geen snelweg meer maar alle km binnen de stad. En het is nu koud, dus ik choke de eerste... 5 (?) Minute  voor die warm is. Maar kan dit zo veel verschil geven?

't verbaast mij zo...

Blommetje

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 12:46 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Verbruik benzine
Je hebt dus sowieso een ander rijpatroon omdat je geen snelweg meer rijdt.
Stadsverkeer is veel optrekken, afremmen en stationair draaien voor het verkeerslicht, en dat verbruikt zeker wel meer als een constante snelheid.
Daarbij gevoegd dan nog eens de lage(re) temperatuur zou het zomaar eens kunnen.

Denk dat het al met al toch wel snel een litertje op de 100 km kan schelen...... (Zal vast wel eens ergens onderzocht zijn)

Verder moet je dit soort metingen ook even over langere periode bij houden. Een enkele tankbeurt zegt nog niets.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 13:47 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Verbruik benzine

Alpjes die GEMIDDELD 1:20 rijden zijn fabels.

Kunnen we stellen dat je van 1:17,5 naar 1:14 bent gegaan?


Dat kan prima met alleen maar stadsverkeer. Zuinigheid behaal je enkel bij vaste, gematigde toerentallen over langere perioden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 14:25 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verbruik benzine

Alpjes die GEMIDDELD 1:20 rijden zijn fabels.


echt wel.
Nou ben ik wel een oudere jongere met wat minder reflexen in de rechterhand, maar gemiddeld zit ik echt op 1:20.
Bij een toertochtje over de dijken is het gemiddelde 1:22,5.
Snelweg rij ik 100-110 max.verbruik 1:20,5 gemiddeld.
Kleine afstanden in het dorp rij ik nauwelijks.

Het heeft ook veel te maken met goede afstelling, schone filters, carburateur toestand en het soort benzine wat je tankt. Ik tank meestal ron98Aral

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 14:36 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verbruik benzine
Oldie dat is jouw gemiddelde, niet gemideeld gebruik.

Gemiddeld als in gemiddeld gebruik dan haal je die 1 op 20 gewoon niet. Stadsverkeer kost je een hoop.
Op vakantie gaat mijn verbruik behoorlijk omlaag als ik het vergelijk met boodschappen doen, naar werk rijden, ff wat ophalen in mn werkplaats etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 15:32 #6 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Verbruik benzine
Hmmm, ik rijd nu zo'n 5 jaar op mijn alp en kom toch ook op een totaal gemiddelde van 20,7 uit, waarbij ik voornamelijk binnendoor rij.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 15:45 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verbruik benzine
Hoeveel daarvan is stadverkeer? Stilstaan, optrekken in 1, tot 3 en dan weer afremmen, stilstaan etc?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 22:04 #8 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Verbruik benzine
De meeste km's zijn gemaakt tijdens toerritten. Enne stadsverkeer? Ik kom bijna nooit in de stad met de motor. Platte land vind ik veel leuker om te rijden en ja dan kom je ook wel eens door een dorp of stad(je) en moet je remmen en optrekken. Naar mijn idee zit het verbruik voornamelijk in je rechter pols en als je steeds als een Rossi probeert te rijden en veel in de hoge toeren zit, zal je de 1 op 20 niet halen nee.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 22:12 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verbruik benzine

Alpjes die GEMIDDELD 1:20 rijden zijn fabels.

(...)


Zuinigheid behaal je enkel bij vaste, gematigde toerentallen over langere perioden.

(...)
Ik kom bijna nooit in de stad met de motor.
(...)


Je kunt niet een gemiddeld verbruik onafhankelijk van rijstijl/type wegen/etc aan een motor hangen.

Een alp doet geen 1:20 als je er stadverkeer mee rijd. Heb jaren woon/werk rond amsterdam gereden. Verschil met bijvoorbeeld een vakantie van een paar weken is echt heel merkbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 22:32 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Verbruik benzine
ik ben ook van mening dat je bij een transalp 1 op 18 als alg waarde mag aannemen

op 6000 km vakantie reed ik gemiddeld 270km vooraf gaand aan de reserve
en dan niet boven de 110 komend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 22:42 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Verbruik benzine

Precies dat, Waffie.


Breng ik nu een AT mee, dus dan gaan we helemaal scheef want die hebben meer cilinder en meer gewicht, maar,

Het beste wat ik ooit gedaan heb ermee is 306km/18liter/1:17. Het minste 225km/18liter/1:12,5. Normaal zit ik zo'n beetje op 1:15/16 zoiets. Ik ben er niet de hele tijd mee bezig ook. Maar klopt redelijk met wat Waffie ook aangeeft, een Transalp is lichter en heeft wat minder cilinderinhoud.

Die 306 was veel snelweg bij rond 110km/u en die 12,5 in een hellerit -ook snelweg- naar Slovenie.


Ik denk dat je kunt veilig kunt stellen dat het verbruik afhankelijk is van rijstijl, gebruik en leeftijd van de motor en dat daar opvallende verschillen in kunnen zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2017 11:55 #12 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Verbruik benzine
Ik vind verbruik op zich niet erg. Ik rijd nu enkel in de stad, steeds stoppen, gas naar t stoplicht en weer remmen. Maar ik heb t idee dat het meer is dan eerst. EN (!) af en toe hapert mn gas. Dan voel je even.. een hort en een trek en dan gaat ie weer.
Alsof die 1 seconde geen benzine krijgt.  Dat samen maakt dat ik mij zorgen maak over de gezondheid van t motortje.

Soms loopt hij soepel en dan ineens, met wegrijden gaat ie haperend. Niet door de temp. ook als hij warm is is het zo.
En het is niet nu 1x tanken hoor, ik tank 3 x per week ongeveer, en dit is al 2 maanden zo. Dus het is al langer...

Iemand een idee?

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2017 18:42 #13 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Verbruik benzine

echt wel.
Nou ben ik wel een oudere jongere met wat minder reflexen in de rechterhand, maar gemiddeld zit ik echt op 1:20.
Bij een toertochtje over de dijken is het gemiddelde 1:22,5.
Snelweg rij ik 100-110 max.verbruik 1:20,5 gemiddeld.
Kleine afstanden in het dorp rij ik nauwelijks.

Het heeft ook veel te maken met goede afstelling, schone filters, carburateur toestand en het soort benzine wat je tankt. Ik tank meestal ron98Aral

Ik sluit me helemaal aan bij het verbruik van Oldie. Wij hebben destijds regelmatig het verbruik van onze XL600V Transalpen bouwjaren '98 en '99 bij gehouden en kwamen ook tot verbruik cijfers van 1:20 - 1:22 bij normaal tot vlot rijgedrag. .
De machines in topconditie en natuurlijk schone ketting, kleppen mooi gesteld, goed luchtfilter, olie enzo. Het kan dus echt....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2017 20:33 #14 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Verbruik benzine
Op de openingsvraag: ja dat kan idd een groot verschil maken.

Ik ga dat 98 eens proberen. Ik rijd 1:17.5 en nu het soms koud is iets minder zuinig. Maar de helft van de km's in de stad en die stoplichten zijn echt dramatisch voor je verbruik als je ook nog eens last van rechterhand reflexen hebt.

1:22,5  :-\ nog nooit meegemaakt

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2017 20:06 #15 door Johnvl
Beantwoord door Johnvl in topic Verbruik benzine
MIJN BRANDSTOF VERBRUIK

Betreft: Transalp, Honda, 650, BJ 2004

Aantal gereden KM : 96.561 
Tussen : 13 oktober 2010 – 23 november 2017
Jaren         : 7,1 jaar
Dagen : 2.598 dagen
Aantal tank beurten : 483 x
Liters         : 5.335 Liter (wereldwijd 2 miljard liter per dag)
Verbruik volgens Excel : 1 op 18,16 (fout marge 0,0204 totaal!)
Laagste verbruik : 1 op 26,79
Hoogste verbruik : 1 op 14,10

Disclaimer:


Bovenstaande kan uitsluitend en alleen van u op toepassing zijn met de exacte vergelijkbare situaties zoals:

1. Wind voor
2. Wind Achter
3. Berg op
4. Berg af
5. Gewicht van lading
6. gewicht van bijzondere goederen
7. Banden spanning
8. Soort banden
9. rijstijl rijder
10. stads / snlw / (on)verhard road conditions
11. Weersomstandigheden (anders dan punt 1 en 2)
12. Verbruiksapparatuur (handverw, lichten enz)
13. Algemene km afwijkingen / toleranties
14. Toegepaste correctie defecte km teller
15. Toegepaste correctie beginstand
16. Toegepaste correctie geen tank bon (=notitie)
17. Uitloop tactiek acties (zeer sporadisch / nihil)
18. Motor versleept: nul keer
19. Andere berijder (1x) (Test (dioganostic) rijder (Hans ;D)
20. Stationaire/ stilstaan (lopende motor) momenten
21. Brandstof tank aftanken tot de nokrand
22. Brandstof verspilling (omvallen, morsen) Zie: LMR:
23. Boekhoudkundige fout marge
24. Atmosferische druk
25. werk temperatuur motor
26. omgevingstemperatuur
27. destillatiefractie brandstof.
28. helm open of dicht (aerodynamica)
29. Inhaal momenten (gas er op)
30. Plat op je tank liggen (met ca. 170km/h) (aerodynamica)
31. wel of geen hoge voorruit (aerodynamica voertuig)

JohnvL
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2017 23:45 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Verbruik benzine

MIJN BRANDSTOF VERBRUIK

Betreft: Transalp, Honda, 650, BJ 2004

Laagste verbruik : 1 op 26,79
Hoogste verbruik : 1 op 14,10



Dat.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 dec 2017 13:27 #17 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Verbruik benzine
Komt de choke wel goed terug?

Als hij soms hapert met wegrijden bijvoorbeeld, kan hij ook nog verzuipen? Misschien dat eens checken om zeker te zijn.

Dat het gebruik varieert tussen wel/niet stad kan ik me wel voorstellen. Ik sta er ook niet versteld van als hij eens bij 230-240 op reserve moet. Meestal doe ik ook 270 (80% van de tijd ofzo, maar wil nog wel eens ineens varieren. Kan ook op de snelweg als je harder dan 120 rijdt of als je een eind wind tegen hebt gehad.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 dec 2017 21:04 #18 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Verbruik benzine
wat lees ik 1 op 26 wil ik ook maar 1 op meer dan 20 is ook oke
merk model laat maar horen  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 dec 2017 21:28 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verbruik benzine

wat lees ik 1 op 26 wil ik ook maar 1 op meer dan 20 is ook oke
merk model laat maar horen  :)


Dat gaat bij een 650 of 700 niet lukken Louis. ;) ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2017 02:02 #20 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Verbruik benzine

wat lees ik 1 op 26 wil ik ook maar 1 op meer dan 20 is ook oke
merk model laat maar horen  :)
[/quote 
Heb v/d de zomer mijn transalp verkocht en een Honda NC750S naked (schakelbak) gekocht. Ik had teveel last van turbulentie bij de transalp, ondanks experimenten met hoog vizier en opzet flip up.  Ook bij de NC750X had ik last van turbulentie. Heb al veel last van een piep in m'n oor....
Verbruik bij vlot doorrijden 1:27 en bij rustig rijden kun je met gemak 1:30 halen. NC staat voor new concept, daar zijn ze zeker in geslaagd. Het is een lange slag motor, parallel twin met de kruktappen zo gezet dat hij loopt als een v-twin. Bij 6500 toeren is het gebeurd, dan grijpt de toerenbegrenzer in. De NC heeft 54 pk maar het 'voelt' als 70 pk, ongelofflijk hoeveel sneller zo'n modern blokje loopt..... Manlief Herbert heeft een transalp
700 voorzien van powercommander, K&N luchtfilter en zou zeker wel 65  pk moeten hebben maar ik hou hem makkelijk bij....


http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden