advies olieverbruik TA650

19 dec 2017 08:33 #1 door DGrobecker
advies olieverbruik TA650 werd gestart door DGrobecker
Hi allemaal,

mijn geliefde transalp 650 uit 2003(±58000km) heeft een probleem en dat is een aanzienlijk olieverbruik. Ik rij dagelijks ±70km woon- werk verkeer over de snelweg. Het olieverbruik van de TA is dacht ik altijd wel vrij hoog. Maar nu is ie ongeveer 1l per 300km... dit vind ik iets te gortig worden. Dus mijn vraag: wat denken jullie dat ik moet doen?

gr. Daniël

'03 Honda Transalp XL650v

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2017 08:39 #2 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic advies olieverbruik TA650
Ik dacht dat ik hoog zat met 1 liter op ~2000km :).

Als het echt zo hoog zit als jij zegt zou ik controleren:

- of je hem niet overvult (en het teveel dus direct verbrand word)

En als blijkt dat het verbruik inderdaad zo abnormaal hoog is, aanpakken.
Blok wisselen of revisie of een koprevisie (andere zuigerveren bv).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2017 16:43 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic advies olieverbruik TA650

Dat olieverbruik zal iets met je olieschraapveren van doen hebben.

Ze kunnen versleten zijn of onderling vastgekoekt zitten (steeds groter wordend olieverbruik werkt dat zelfs in de hand).


De goedkoopste manier van oplossen blijft, olie erin gooien. Als je het top-end eraf sleutelt zou je wel eens voor nog veel minder aangenamere verrassingen kunnen komen te staan. Als schraapveren versleten zijn kun je meestal niet volstaan met vernieuwen. Dan moeten die cilinders worden opgemeten want simpel honen volstaat over het algemeen niet. Niet voor lang i.i.g.

Aan de andere kant, als ze alleen maar verkoekt zijn (en dus niks met de cilinderwanden) dan kan vervangen volstaan. Maar, wil jij daarvoor je blok uit je motor sleutelen en er achter komen wat er precies mis is?


Litertje olie is sneller gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2017 18:59 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic advies olieverbruik TA650

Hi allemaal,

mijn geliefde transalp 650 uit 2003(±58000km) heeft een probleem en dat is een aanzienlijk olieverbruik. Ik rij dagelijks ±70km woon- werk verkeer over de snelweg. Het olieverbruik van de TA is dacht ik altijd wel vrij hoog. Maar nu is ie ongeveer 1l per 300km... dit vind ik iets te gortig worden. Dus mijn vraag: wat denken jullie dat ik moet doen?

gr. Daniël


De transalp 650 staat niet bekent als een model dat problemen heeft met olieverbuik,

dus ik ook erg benieuwd wat er mee gebeurt is.
dus heb ik eerst wat vragen

wat zijn je kruis snelheden  voor woon werk verkeer,
wat voor olie gebruik je
peil je het oliepeil op de juiste manier
heb je ooit een keer het blok droog gereden
Rare geluiden
olie lekagge ?

wat je er aan kunt doen,

bijvullen of repareren door je huidig blok fysiek te repareren of een ander motorblok te monteren





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2017 19:35 #5 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic advies olieverbruik TA650
Als de schraapveren vast zitten of aangekoekt zijn kan een behandeling met Forté soms helpen.
Geen garantie dat het werkt maar niet geschoten....
En een andere oliesoort wil soms ook verschil maken.
Dacht dat Brombeer hier ervaring mee had met zn AT blok.

Succes, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2017 19:59 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic advies olieverbruik TA650

Ooh jaa dat  ;D


Nja ik zat -zonder echte aanleiding- binnen een redelijk korte periode op een verbruik van 1:500. Dat blok liep als een tierelier en het enige wat ik me kon voorstellen was dat de schraapveren vastgekoekt zaten.

Ik reed toen veel voor het werk en kon die motor niet missen. Dus ik ging er -gezien het verbruik- cheapass olie van de Action in gooien. Dat was de syntheet 10W40, 13 euro voor 4 liter! Maar, die olie is niet voor motoren (natte koppeling) en bleek boven de 5500 rpm de koppeling soms licht te slippen.

Op miraculeuze wijze bleek (na 8 mnd of zo) dat het verbruik langzaam weer omlaag ging naar 1200 en later zelfs 1800km per liter.


Uiteindelijk heb ik dat blok vervangen want na 3 jaar oliegieten was ik het spuugzat. Maar ook nooit verder onderzoek gedaan op het oude blok naar de oorzaak. En of die olie van de Action nou daarmee iets van doen had.... geen idee!


Dat magische blok is toen gejat -stond tegen de gevel in de voortuin  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2017 09:44 #7 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic advies olieverbruik TA650
Je kunt met verschillende testen en test apparatuur de oorzaak proberen te achterhalen.
Maar als je t weet is het nog niet verholpen.



En zoals Brom zegt is olie bijvullen goedkoper en eventueel op t gemak naar een ander blok zoeken.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2017 10:17 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic advies olieverbruik TA650
En andere blokjes zijn goed verkrijgbaar voor de 650. 
Boonstraparts heeft er een stuk of 5 staan.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 17:16 #9 door DGrobecker
Beantwoord door DGrobecker in topic advies olieverbruik TA650
Oke het olieverbruik zit nu op zo'n 1 : 150! oftewel, straks naar huis met extra olie op zak en dan daar laten staan.

Ik heb een 650 blok gevonden voor een bizar lage prijs (300e), de verkoper weet niet of er problemen mee waren (zegt hij). Mijn vraag hoe kan ik het best een losgekoppeld blok controleren? De compressie schijnt te kunnen, hoe kan ik het best te werk gaan als ik dit blok zou gaan bekijken?

alle hulp wordt op prijs gesteld. (Het blok staat in Hendrik-Ido-Ambacht, dus als er iemand in de buurt woont daar die er verstand van heeft vraag ik diegene uiteraard graag om hulp en advies in ruil voor bier, roze koeken of iets anders.)

'03 Honda Transalp XL650v

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 21:58 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic advies olieverbruik TA650

Vuistregel is, als het te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook wel.


Je kunt eigenlijk enkel het blok van buiten visueel inspecteren. Een net blok van buiten zegt verder niet zoveel. Controleer de spiebanen op de uitgaande as, en of er radiale speling zit op het lager. Als je aan een endoscoop kunt komen (heb je al voor 25 euro voor op je mobiel) dan kun je proberen via een bougiegat de cilinderwanden te controleren (hoonsporen is goed, glanzende plekken en strepen/krassen is nooit goed). Verder kun je de algemene compressie testen, hoewel dan met koude motor kan dat een vertekend beeld geven (minder). Dan moet nog wel de startmotor erop zitten die je aan een accu hangt.

Gebruikte blokken zijn altijd een gok. Maakt niet uit of je die bij een particulier, sloper of motorzaak koopt.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2018 07:56 #11 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic advies olieverbruik TA650
Volgens mij kent Boonstra een soort 'omruilgarantie' op aangeboden blokken. Dwz niet jouw eigen blok retour, maar het gekochte blok indien die niet goed blijkt. (Tja, wat is 'goed'). Ik zag dat Woesthoff Brummen ook een blok te koop heeft.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2018 09:22 #12 door DGrobecker
Beantwoord door DGrobecker in topic advies olieverbruik TA650
dank jullie wel ik heb die blokken ook gezien. Ik kijk die garantie even na. to be continued....

'03 Honda Transalp XL650v

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden