cdi solderen

08 aug 2009 14:31 #1 door mrpink
cdi solderen werd gestart door mrpink
Wil mijn oude cdi unit repareren en heb hem al open liggen. In de handleiding staat dat ik "de punten even moet aantippen". Wat wordt hier mee bedoeld? Met een soldeerbout letterlijk alle punten even aanraken of komt er ook tin aan de pas?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2009 15:52 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic cdi solderen
Over het algemeen is het een combinatie van beide. Bestaande soldeer iets verwarmen zodat haarscheurtjes weer dichttrekken en soms wat tin d'r bij. De ene is wat 'armer' gesoldeerd dan de nader vandaar.

Vergeet de handel niet opnieuw in te spuiten met haarlak oid.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2009 22:09 - 08 aug 2009 22:11 #3 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic cdi solderen
Je doet er goed aan om er bij het hersolderen een klein beetje tin aan toe te voegen. Gebruik Electronica soldeer; het liefst de goeie ouwe soldeer 60/40 lood/tin en harskern (omdat de oude solderingen hier ook mee gedaan zijn). De harskern bijt alle stoffen weg die het vloeien kunnen belemmeren. Hierdoor ben je meer verzekerd van een goede hechting.



Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2009 10:48 #4 door mrpink
Beantwoord door mrpink in topic cdi solderen
Heren, bedankt!  :) Ik heb overigens geen idee wat voor tin ik heb, heb zo'n goedkope all-in doos gekocht.


Doe ik het vandaag nog een keer over... ::)

Waarom btw haarlak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2009 11:18 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic cdi solderen
Haarlak of speciale printplaat lak gebruik je om de handel tegen corrosie te beschermen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2009 11:29 #6 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic cdi solderen
De beste methode is om de oude tin helemaal te verwijderen v.b. met een de-soldeerbout/pomp of litze en alles opnieuw te vertinnen, omdat soldeertin verouderd en dan niet goed meer hecht
60/40 staat voor 60%tin en 40% lood en mag in modere electronica niet meer gebruikt worden (RoHs), maar voor reparaties aan oude appartuur nog wel en dus nog te koop maar wordt wel steeds minder.
Haarlak lost op met vocht, ik zou eerder plastic spray gebruiken

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2009 00:20 #7 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic cdi solderen

De beste methode is om de oude tin helemaal te verwijderen v.b. met een de-soldeerbout/pomp of litze en alles opnieuw te vertinnen, omdat soldeertin verouderd en dan niet goed meer hecht
60/40 staat voor 60%tin en 40% lood en mag in modere electronica niet meer gebruikt worden (RoHs), maar voor reparaties aan oude appartuur nog wel en dus nog te koop maar wordt wel steeds minder.
Haarlak lost op met vocht, ik zou eerder plastic spray gebruiken


De meeste elektronica-leken hebben dit soort gereedschap niet, meestal is het beperkt tot een 100 Watt loodgieters-soldeerbout en een dikke staaf soldeer.

Voor dit soort eletronica moet je eigenlijk een bout gebruiken met fijne punt (max. 1mm) en max. 25 Watt vermogen zodat de componenten niet te heet gestookt worden.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 16:30 #8 door mrpink
Beantwoord door mrpink in topic cdi solderen
Nog bedankt voor alle tips. Echter heeft mijn cdi het niet overleeft en bij nadere inspectie heb ik het al vern*kt bij het openmaken van de cdi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden