Schakelen

11 aug 2009 17:32 #1 door stevenrt
Schakelen werd gestart door stevenrt
Voor de 700 XL rijders...

Ik heb hem nu een dikke maand en merk dat ik steeds wil schakelen op 4000 toeren. Een artikel in het Belgische motoren en toerisme schreef dat de Transalp redelijk hoogtoerig wordt gereden zo tussen de 5000 en de 7000 toeren. Ik vroeg me af het dat hier zit? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2009 22:11 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Schakelen
Als ik heel relaxed aan het toeren ben, dan wil ik best wel eens rond de 4000 toeren schakelen. Maar meestal hou ik er een redelijk vlotte rijstijl op na, en ga ik zeker door tot 5000 en soms zelfs 6000...
Is net hoe ik me voel, hoe het verkeer voor me rijdt, etc etc..

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2009 22:35 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Schakelen
Ik heb eens getoerd met en paar lui van de bmw mono club. Toen ben ik de hele dag niet boven de 3000 toeren uitgekomen ;D Heel moeilijk vond ik dat.

Als ik een beetje vlot/normaal rijd doe ik een beetje zoals rob hierboven. Toen ik em net had (eerste motor ook) was ik erg voorzichtig en schakelde vrij vroeg. Nu merk ik dat het gewoon een stuk soepeler rijd als je hem wat verder doortrekt. Maar ik heb niet een vast toerental, ik schakel meestal op gevoel en gehoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2009 01:08 #4 door Elie
Beantwoord door Elie in topic Schakelen
Ik schakel met mijn transalp altijd tussen de 3500 en 4000tr/min! Ben dan ook een redelijk rustige rijder met het optrekken. Wel ga ik graag gezwind door de bochten.

Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2009 11:33 - 13 aug 2009 12:29 #5 door Bikervirus
Beantwoord door Bikervirus in topic Schakelen
Persoonlijk schakel ik ook tussen 3500 en 4000 toeren!Ga enkel hoger als er eens wat harder gereden wordt.Vind dat de XL 700 perfekt schakelt aan dit toerental,ook in combinatie groter voortandwiel en Bos uitlaat.
Voor de rest uiterst tevreden,ook van verbruik.
Groetjes  :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2009 01:25 #6 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Schakelen
Ik schakel ergens tussen 3500 en 5500 toeren, afhankelijk van de situatie...meestal gaat het richting het hoogste getal, maar dat gebied is ook het optimale om te schakelen.

Als ik vol gas geef schakel ik pas bij 8000 toeren....race stijl  ;D

Overigens is het niet slecht om het gas af en toe open te trekken, ff de boel schoonbranden :P PLUS...je leert je motor er beter door kennen.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2009 10:13 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Schakelen
Net zoals het niet verkeerd is af en toe wat te wild te zijn. Als je bijna een klapper maakt weet je voor de volgende keer ook weer waar de grens ligt ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2009 22:03 #8 door Martijn
Beantwoord door Martijn in topic Schakelen
Afgelopen weekend weggeweest met een andere motorclub, en die hebben allemaal van die race motoren. Heb hem pas vrij hoog overgeschakeld ( 7000 touren) naar een hogere versnelling. En kwa verbruik merk je er helemaal niks van, 1 op 21 of zo niet minder dan 1 op 20,4.

BMW r1200 GS Adventure

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 14:04 #9 door Jan-Willem
Beantwoord door Jan-Willem in topic Schakelen
Net voordat ie begint te hikken in de begrenzer , :) . Nee hoor ik meestal zo rond de 6000 toeren, verder doorhalen heeft niet heel veel zin, behalve in het zwarte woud omdat je dan net door kan halen tot de volgende bocht waar je voor moet remmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 21:23 #10 door piet1961
Beantwoord door piet1961 in topic Schakelen
Het technisch juiste antwoord op het juiste schakelmoment is ook te vinden op deze site; in de technische gegevens van de TA. Voor de TA is het toerengebied rond het maximale koppel op 5500 rpm. De toerenval bij het overschakelen is ongeveer 500 rpm. Wil je rijden in het gebied rond het maximale koppel, schakel dan tussen de 5500 en 5700 rpm over naar een hogere versnelling, en schakel terug bij  4700 rpm.

Schakel je te vroeg over, bij 2500-3000 rpm, dan merk je dat de motor wat  meer trilt dan normaal. Het koppel bij dit toerental is erg laag en er is bijna geen vliegwielwerking. Op de lange duur kan overschakelen bij dit toerental en vermogen vragen zelfs schade aan de motor veroorzaken.

Mijn schakelmoment ligt (als de motor warm is!) rond de 5000 rpm. Ik ben geen snelle rijder maar hou wel van vlot doorrijden. Rond dat toerental heb ik altijd genoeg koppel om de bochten door te trekken of te kunnen afremmen op de motor.

Groet,

Piet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2009 12:51 #11 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Schakelen
het schakelmoment is volgens mij weer afhankelijk van je type motor. De 600 cc "bokt" wat meer bij lager toeren, de 650 is al veel soepeler. De 700 daar droom ik nog even over  ;D.

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2009 18:59 #12 door piet1961
Beantwoord door piet1961 in topic Schakelen
Je hebt volkomen gelijk. Mijn reactie is gebaseerd op mijn ervaringen met een PD06, bouwjaar 1991 met 68.000 km op de klok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2009 22:33 - 23 sept 2009 22:36 #13 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Schakelen
@Piet:

Het optimale koppel ligt dan wel bij de 5500 rpm, maar het nadeel is dat veel oudere blokken olie gaan verbruiken vanaf 5000 toeren. Ook het verbruik ligt nietin lijn met optimaal koppel. Mijn PD06 bijv. schiet terug naar 1:16 als ik tussen de 5000 en 6000 toeren rij, maar rustige ritten bij 4000 kan ik wel 1:20 rijden.

Kiezen of delen hè...

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden