Haperende motor op bedrijfstemperatuur na stoppen en weer opnieuw starten.

18 feb 2018 21:42 - 18 feb 2018 21:45 #21 door Ferdinand67
Bedankt voor de haarfijne uitleg van het ont- en verbrandingsysteem van de een bezinemotor, klinkt logisch en plausibel :)

Vandaag weer een kort ritje hier in het dorp gereden, effe geparkeerd (motor nog niet echt warm), 4 km gereden, op bezoek bij maatje , motor afgezet, na uurtje weer gestart en hatsjikidee, weer op 1 clinder lopen. Contact direct uitgezet en opnieuw gestart, en jawel, gewoon weer op 2 clinders. Thuis gekomen nog een paar keer motor uitgezet en opnieuw gestart , zelfde beeld : dan weer op 1 en daar weer op 2. Wat me ook is opgevallen: in de neutrale  stand gaat het groene lampje uit als ik m over de 5000 toeren breng.

Eind deze week wordt de Transalp onder handen genomen door Matias Racing , al hier in Benagalbon, provincie Malaga, en zal jullie vervolgens verslag uit brengen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2018 22:38 - 18 feb 2018 22:45 #22 door kees

Even vooropgesteld dat jou omschrijvingen accuraat zijn en ik dat juist interpreteer,

Je hebt i.i.g. een elektrisch probleem. Een defect onderdeel, dan wel een gebrekkige verbinding (stekker, massa enz).


Ik hoop dat je me het niet kwalijk neemt als ik je het electrisch schema niet uitleg. Maar, mijn overweging, je hebt twee cdi's waarvan blijkbaar in één van die 2 circuits iets mis gaat. Ik zoek dus naar een gemeenschappelijke factor, dan wel een hen scheidende.

Je kunt nu rustig uitsluiten als oorzaak (omdat anders beide cdi's het niet doen):

- killswitch stuur, rechts (want onderbreekt/schakelt spanning naar beide cdi's)
- microswitch koppelingshendel (want onderbreekt/schakelt massa naar beide cdi's)
- zijstandaard schakelaar (want onderbreekt/schakelt massa naar beide cdi's)
- neutraalschakelaar (want onderbreekt/schakelt massa naar beide cd's)


Het kan nog wel één van beide cdi's zelf zijn, want,

Elke cdi stuurt 2 bobines per cilinder aan. Helaas geeft mijn schema (Haynes) niet aan welk cdi- en bobinepaar welke cilinder accomodeert.


Als we daarbuiten kijken naar wat er nog meer in één cdi-circuit zit,

Blijft over, ná de cdi('s):

- 1 stel bobines van een cilinder
- de bougie(s) achter die bobine(s)
- en alle connecties daartussen

Blijft over, vóór de cdi('s):

- 1 pick-up
- en de stekker daartussen.


Wat kun je eenvoudig zelf uitproberen:

- Ik had het al eerder geopperd, wissel de cdi's om en kijk of het probleem mee verhuist naar de andere cilinder.

Als dat zo is, dan is een cdi defect. Blijft het probleem bij een wissel echter op dezelfde cilinder, dan is het ofwel de pick-up van die cilinder, danwel één van de bobines-bougie van die cilinder. Of de verbindingscontacten tussen die onderdelen (stekkers e.d.)

- Ook stekkerverbindingen kun je vrij eenvoudig zelf controleren. Soms helpt het al een stekker los te trekken en weer in elkaar
  te steken waarmee het contact hernieuwd wordt.


Succes!  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2018 22:30 #23 door Ferdinand67
Wil graag,  na alle meedenkende en welgemeende reacties van jullie , nog even terugkomen op dit euvel. Na een ultra sone reiniging van de carburateuren en afstelling daarvan door een goed professioneel bleef het verschijnsel zich toch nog voor doen, ware het niet dat de monteur mij de motorfiets had horen starten (bij warme motor) en daar zat het probleem. Kreeg het alleszeggende advies om de Alp bij warme motor niet als een jonge juffrouw te starten, maar dus gewoon even meteen een paar dotten gas er achteraan te geven..en verdomd..geen last meer gehad van pruttelende en haperende motor. Iets met rondzwerfende gassen, nou ja, eind goed al goed !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2018 09:20 #24 door frankie
Mooi dat het opgelost is !!

Zo doe ik het hier thuis ook al jaren hoor......zodra mijn vrouw wakker is geef ik haar een opdonder
Dan heb ik de hele dag geen last van haar.... ;)

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden