Onregelmatig schommelen- en schokken bij lage snelheid

21 feb 2018 13:34 #1 door Xlalp
Jawel! een vraagje,

Ik ben de trotse eigenaar van een XL650v alp uit 2004.
Nu zit ik met het volgende probleem:

Bij lage snelheden (5 tot 20 kmpu) voelt het alsof de motor "schommelt".
Bij hoge snelheden (20 tot X kmpu) is er niks aan de hand en stuurt hij strak.

Bij zachtjes remmen, alleen voorrem, schokt hij onregelmatig.
Wanneer vol in de ankers remt hij regelmatig en hard.


Nieuwe remschijven, remblokken, ketting en tandwielen zitten er net 2 maanden op.
Daarnaast net een grote beurt uitgevoerd en daarbij geen bijzonderheden aangetroffen.
Voor het onderhoud was er ook al sprake van het omschreven euvel.

Wat zou de oorzaak van het schommelen en schokken op lage snelheden kunnen zijn?
De schokken gaan niet gelijk op met de omwentelingen van het wiel.
Ik laat deze week een testrit maken door een ervaren monteur om er achter te komen wat de oorzaak van dit euvel is.
Alle informatie om met hem door te nemen is zeer welkom  :)

In de hoop dat jullie wat inzichten/ervaringen kunnen delen,
Kevin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2018 14:05 #2 door PimW
Ik gok een versleten of verkeerd afgesteld balhoofd lager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2018 14:19 #3 door Xlalp
Bedankt voor je reactie :D
Ik zal het morgen aan de monteur voorleggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2018 17:50 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Onregelmatig schommelen- en schokken bij lage snelheid
Controleer ook even op losse spaken.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2018 22:05 #5 door Waffie
schokjes bij het remmen.. tja... kan de remklauw bewegen over de glijpinnen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2018 22:43 #6 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Onregelmatig schommelen- en schokken bij lage snelheid

Controleer ook even op losse spaken.....


Juist ook van het achterwiel.....!

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2018 12:37 #7 door Xlalp
bedankt voor de reacties!

de specialist heeft wat betreft de schokjes vast kunnen stellen dat de remschijven inderdaad weer krom zijn  :(
niet heel erg maar wel genoeg om dit effect te veroorzaken kennelijk.

verder verdenkt hij een zwak punt in het frame dat het schommelen veroorzaakt, maar om deze te vinden.....  :-X

wordt vervolgd..  :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2018 13:54 #8 door Waffie
Beste Kevin,

Nu doet het pijn in mijn hart om te horen dat er specialisten zijn die Transalp 650 een zwak frame toekennen enkel om schommelen te verklaren.
Dat heb je toch echt iets structureel mis. :-\
echter ik kan me niet voorstellen dat dat het gene is wat jij ervaart.
maar even over je problemen.


Vooral je opm... weer kromme schijven duidt toch vaak op iets totaal anders dan dat de eerste diagnose je meegaf
misschien is dus enkel gevolg aangepakt zonder verder te kijken
kom naar de motorfiets inspectie dagen en laat je motorfiets eens kritisch onderzoeken.
maar  mijn eerste echte tip zou het volgende zijn.

Ik denk dat jij zomaar meer profijt kunt hebben van alle kennis en ervaring op dit platvorm.
En dat ji beter wat centjes aan ons cluppie kunt gunnen dan aan jouw specialist
daar krijg je heeellll veel voor terug

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2018 19:54 #9 door alain
In het frans hebben ze een spreekwoord: Ne cherchez pas midi a quatorze heures.

Maw: zoek eerst naar hetgeen voor de hand ligt, namelijk datgene waar kenners van deze moto reeds vaak mee te maken gehad hebben. Pas in tweede instantie zoek je dan naar andere (vergezochte) oorzaken.

Mijn transalp had ook last van instabiliteit. Ik durfde er bijna geen bochten mee nemen. Waffie heeft het balhoofdlager vervangen, en bij het korte snelle bochtenwerk laat ik nu de GSsen achter mij.

Ik heb mij mijn lidmaatschap van deze club nog geen moment beklaagd.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2018 16:54 #10 door Xlalp
wauw! haha een doorbraak!!!!!

Alle spaken van het achterwiel zitten veel te los!!

resulterend in een situatie dat tijdens wegrijden de motor eerst de spaken strak trekt en daarna pas de velg en de band, of bij bochten beweegt eerst het frame en de naaf, daarna de spaken en daarna pas de velg en de band! of bij lage snelheden worden de spaken niet strak getrokken wat resulteerd in schommelende beweging!

daarom voelde mijn alp als een vliegende surfplank

Zaterdag een afspraak om dit te laten fixen  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2018 16:58 #11 door Xlalp
oja, en nog een beetje slecht nieuws

door slechte montage remschijven weer krom.. dure les  :'(
montage van zwevende remschijven komt iets minder precies dan de montage van de vaste schijven op een alp..  inschattingsfout die ik niet weer maak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2018 17:17 #12 door PimW
Kun je toch niet zoveel aan verkeerd doen? Maar fijn dat je erachter bent wat er loos is en erger hebt kunnen voorkomen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2018 23:38 #13 door Waffie
beste XLalp

de raad is vooralsnog gratis.

Dat achterwiel even fiksen (indien alle spaken los staan)lijkt me zeer sterk.
nippels zullen beslist vast zitten en ga je hieraan te veel trekken zullen de spaken gaan breken of krom staan en uiteindelijk weer  net zo snel los komen,
Ik hoop dat ik het mis mag hebben maar jij gaat het melden.

en over je remschijven

weer krom betekend meestal maar 2 dingen
Je remklauwen kunnen zelf niet vrij heen en weer bewegen en of je wielnaaf heeft beschadigde nokken (remslot of zo ?)
schijven gaan niet uit zich zelf krom zelfs niet na een ''verkeerde montage"'
Dit is echt het gevolg van

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2018 07:49 #14 door Frank-M


Dat achterwiel even fiksen (indien alle spaken los staan)lijkt me zeer sterk.
nippels zullen beslist vast zitten en ga je hieraan te veel trekken zullen de spaken gaan breken of krom staan en uiteindelijk weer  net zo snel los komen,
Ik hoop dat ik het mis mag hebben maar jij gaat het melden.


Dit had ik ook, en inderdaad bij mij was er ook geen beweging meer in te krijgen.
Ik heb voor € 130,- mijn wiel naar rvs om laten spaken bij www.wielservice-hasselt.nl/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden