inbusbout onder in voorpoot

27 feb 2018 21:56 #1 door Gilbert N
inbusbout onder in voorpoot werd gestart door Gilbert N
Dag

Ik heb een setje Wilbers progressieve voorveren besteld. Ze moeten nog geleverd worden, maar ik vroeg me al af waar de inbusbouten onder in de voorpoten van mijn transalp 650 voor dienen.
Tap ik daar de olie mee af of draai ik wat anders los?

Gr,
Gilbert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2018 22:22 #2 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic inbusbout onder in voorpoot
Daarmee zit de demper vast aan de vorkpoot.
Als je alleen veren gaat vervangen hoeft deze niet los.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2018 22:24 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic inbusbout onder in voorpoot
Met die inbussen maak je het héle binnenwerk (demperstang) los. Dat is niet nodig als je alléén andere veren wil monteren. Die dingen zitten bovendien met borgmiddel vast. Lekker laten zitten dus.

Een 650 heeft wsl geen aftapboutjes aan de achterkant van de onderpoten zitten?
Het beste is dan de vorkpoten geheel demonteren, leeggieten, spoelen met verse olie, nieuwe olie er in (let op dat Wilbers wsl een ándere hoeveelheid voorschrijft dan bij de standaardveren), nieuwe veren er in en de boel weer monteren in omgekeerde volgorde  :)

Succes met de klus!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2018 22:25 - 27 feb 2018 22:54 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic inbusbout onder in voorpoot

[Post aangepast- Brom]


Haynes zegt: "All XL-models". Dus ja zal wel dat boutje. Huhuh  ???


Hoi Gilbert,


De inbus onderin de buitenpoot houdt de schokdemper en de binnenpoot bij elkaar.

Als je alleen een veer- en oliewissel doet, hoef je die niet los te halen.

De olie tap je af via nr. 20, helaas heb jij geen aftapboutje daarvoor. De veer en olie erin & eruit via dop nr. 1. Dus je zult de poten eruit moeten halen.

Tip: om dop nr. 1 makkelijk te lossen, maak je eerst de 2 klembouten in de bovenste kroonplaat los (spanning eraf halen) maar laat die van de onderste kroonplaat nog vast zitten. Draai dan alvast dop nr. 1 los. Als je de poot al in je handen hebt lukt dat w.s. niet meer zonder capriolen  ;)


Brom
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2018 22:41 #5 door Gilbert N
Beantwoord door Gilbert N in topic inbusbout onder in voorpoot
Alvast dank voor de snelle reacties.
Een olie aftapboutje zit er jammer genoeg niet in mijn voorpoten.
Ik had gehoopt dat de poten konden blijven zitten, maar aangezien ik ook nieuwe olie ga vullen zal ik ze dus ondersteboven moeten keren om de oude olie af te tappen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2018 22:55 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic inbusbout onder in voorpoot

Gilbert, post aangepast, maar je was er zelf al uit  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2018 22:58 #7 door DDW
Beantwoord door DDW in topic inbusbout onder in voorpoot
Poten kunnen ook blijven zitten, moet je allen de hele motor even omkeren. Keuze is aan jou ;)

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2018 23:26 #8 door Qwerc
Beantwoord door Qwerc in topic inbusbout onder in voorpoot
Nu weet ik niet wanneer je voor het laatst de olie vervangen hebt.
Maar in tegenstelling tot wat anderen beweren zou ik wel alles losnemen.
Mogelijk de glijbussen vervangen maar zeker de olie.
En als je de olie vervangt moet je, althans dat is mijn gedachte, de gehele schokdemper vanbinnen reinigen.
In het algemeen wordt geadviseerd om de olie van je shocks om de 2 jaar te vervangen.
Dus helaas moet alles los, dunkt mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.266 seconden