Achterschokbreker past niet

05 mrt 2018 08:44 #1 door Frank-M
Achterschokbreker past niet werd gestart door Frank-M
Goedemorgen allemaal,

Even een kleine introductie m.b.t. de achtervering op mijn Transalp.
- TA uit 88, volgens mij met een omgebouwd prolink systeem (geen smeernippels te zien).
- Motor altijd al wat laag gevonden > viel Hans ook op (PJS)
- Vering achter was behoorlijk slap, nu via Hyperpro een andere veer besteld
- Veerschotel van de aanwezige schokdemper was te groot in diameter, via Marien voor een vriendelijke prijs een andere demper geregeld
- Nieuwe demper heeft juiste maat veerschotel, is echter circa 20 mm langer dan wat eronder zat (380 ipv 360 mm uit mijn hoofd)

Gister wou ik, gezien het fantastische weer, een stukje rijden en dan uiteraard met de nieuwe demper/veer combinatie. Vol goede moed begon ik voor de 3e keer alweer aan dit klusje van niks en hoopte dan ook met 30 min onderweg te zijn.
Helaas krijg ik de U-beugel van het link systeem niet meer uitgelijnd met het driekantige blokje ertussen. Zie bijgevoegde foto's.
Wat doe ik fout? Originele demper uiteindelijk weer terug gemonteerd. Ook kan ik online of in het wph niets vinden over verschillende lengte's schokdempers oid.

Ik hoor het graag van jullie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2018 08:52 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Achterschokbreker past niet
Er zit dus een prolink systeem onder wat anders is Frank.waarschijnlijk van na 89
Als ik geweten had was het probleem al opgelost.
mss heb ik een demper die wel past maar moet even zoeken.
Er zit idd verschil in dempers en prolink van types voor 1989 en daarna.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2018 09:04 #3 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Achterschokbreker past niet
Aha, ik had al het vermoeden dat er iets niet klopte.
Is het anders niet mogelijk om de prolink van na 89 eronder te gooien?
Ik kan eventueel misschien ook nog de veerschotel van de nieuwe demper proberen op de oude demper?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2018 09:42 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Achterschokbreker past niet
Ik zou het hele spul bij elkaar moeten zien.
In elk geval past dat wat je hebt niet bij elkaar.
De oudere modellen hebben kortere schokdempers en een andere prolink.
Anders moet je maar een keer langs komen.

p.s.
mss is het voldoende om de vork ( op de prolink ) te vervangen door een iets langere. Weet alleen niet of dat zo past.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2018 09:49 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Achterschokbreker past niet
Meet het spul anders eens op (hart-op-hart), ik heb hier wel ergens de afmetingen van een pd06 uit de jaren 90 liggen. Kun je vergelijken wat er prcies anders is (alleen driehoek/U-link of alles).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2018 10:09 #6 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Achterschokbreker past niet
Ik zal vanavond even de boel opmeten.
Als er inderdaaad even simpel een andere U op kan zou dat het makkelijkst zijn denk ik.

En in geval van nood knallen we even richting Marien  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2018 18:48 #7 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Achterschokbreker past niet
Zojuist even de boel opgemeten.
Zie bijgevoegde foto's. Alles insitu opgemeten dus er kan een paar mm inzitten.

Weet iemand of dit het oude systeem is waar dus de demper van circa 370 mm niet op past?
En zo ja, is dit met het U-beugeltje van een nieuwere alp op te lossen?

Ik hoor het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2018 19:40 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Achterschokbreker past niet
Die U-link is op mijn motoren uit '94 en '95 100mm hart-op-hart (origineel).
De driehoek heb ik gemeten met steken van 82, 84 en 50 mm respectievelijk tussen U-link-achterbrug, achterbrug-veer en veer-U-link. Ik denk dat die driehoek gelijk is maar de U-link die jij hebt lijkt me langer.

Maar als je een langere veer én een kortere U-link monteerd komt je motor volgens mij enorm omhoog.

Staat je wiel wel helemaal los van de grond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2018 19:59 #9 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Achterschokbreker past niet
hmmm, het lijkt mij dat als de U-link korter is dat het dan helemaal niet meer past.
Mijn wiel was volledig van de grond, kan het zijn dat het bovenste bevestigingspunt aan het frame van de schokbreker lager is op een Transalp van 88?

Ga zaterdag nog wel even knooien om zeker te zijn dat het niet past. Zoals in de eerste post te zien is zou eigenlijk de complete demper iets omhoog moeten zodat de driehoek verder kan kantelen.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2018 21:11 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Achterschokbreker past niet
Ik heb er vandaag geen tijd voor gehad maar ik zal morgen de u linkjes eens opmeten/
Meteen even op mijn motor even kijken hoe lang de veer is in verhouding tot de prolink en wat de maten zouden moeten zijn.
Je hebt in elk geval een veer die op een 94-95 ér hoort want daar komt hij vanaf.
Dat weet ik uiteraard niet van jouw prolink.

Morgen verder dus,

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2018 21:44 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Achterschokbreker past niet

kan het zijn dat het bovenste bevestigingspunt aan het frame van de schokbreker lager is op een Transalp van 88?


Nope, lijkt me niet Frank! Vzviw zijn de frame’s van álle 600 modellen, zowel PD06 als -10 exact gelijk.

Je zou toch zeggen dat, door de achterbrug omhoog of omlaag te bewegen, de gaten opgelijnd te krijgen moeten zijn  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2018 20:37 - 13 mrt 2018 21:34 #12 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Achterschokbreker past niet
Vorige week zaterdag nog weer lekker aan het sleutelen geweest.
Gezien de tips en de vraag of mijn achterwiel wel volledig van de grond was deze er maar uit gehaald. Moest toch wisselen met mijn nieuw gespaakte wiel met vers rubber.

Conclusie: schokbreker past nog steeds niet. Wel even goed gekeken, de windingen van de veer lopen tegen de prolink aan waardoor het spulletje niet verder zakken kan. Over de originele lengtes van de schokbrekers tussen de verschillende bouwjaren kan ik weinig vinden evenals de verschillen tussen de prolink systemen.

Edit: de foto's staan er uiteraard weer gedraaid op... sorry
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2018 21:00 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Achterschokbreker past niet

Of je hebt een veer die er niet op hoort.. ::)

Foto's op je pc rechtzetten, of ook al staan ze recht, opnieuw opslaan. Daarna uploaden hiero.


Forum is soms letterlijk eigenwijs  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2018 21:11 #14 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Achterschokbreker past niet
Zit de prolink wel goed om ??? Dit past echt slecht zo...

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2018 08:46 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Achterschokbreker past niet
Het lijkt er idd op dat de boel verkeerd in elkaar zit.
Zit de bus er wel omheen, dat zwarte geval met die metalen ring aan de onderkant.

En er zijn wel degelijk verschillen in de prolink systemen.
o.a. de lengte van het vorkje en de dikte van de bussen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2018 20:05 #16 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Achterschokbreker past niet
En als ik haynes erbij pak staat er bij frame and suspension 6.18 en 6.19 een plaatje en dat lijkt verdomd veel op wat jij onder je motor hebt zitten heb je de veer voor spanning wel voor elkaar gekregen?

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2018 02:18 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Achterschokbreker past niet
beste frank M,

dit draadje loopt al even (ruim 10 dagen)en  jouw probleem is nog steeds niet opgelost

het lijkt me wijs om bij een echte alp kenner langs te gaan en dit probleem  te laten tackelen,.

iets klopt er niet, dat is duidelijk

ik denk inderdaad verschillende delen gewisseld die totaal niet bij elkaar horen en dus passings problemen geven

en fysiek zicht op de zaak geeft dan duidelijkheid

je kunt kiezen maar mijn suggestie is

elburg, alphen a/ d rijn. duiven of  sprundel

jij bepaalt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2018 13:07 #18 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Achterschokbreker past niet
Hallo Waffie,

Het is inderdaad nog niet opgelost. Komt ook omdat ik er nog geen tijd voor heb gehad gemaakt. (En eigenlijk totaal geen zin heb omdat er nog 10 andere dingen mis zijn met dit h*k waardoor ik de moti-veer even kwijt ben en meer zin heb om m een kanaal in te duwen...) en omdat ik nog prima met de originele schokbreker en veer kan rijden.

Uiteraard is het makkelijk om langs een specialist te rijden, ik ga zelf altijd naar Hans, mooi dichtbij maar dan moet ik een afspraak maken en dat betekend plannen.
Aan de andere kant ben ik ook van mening dat ik dit zelf op kan lossen (hoe eigenwijs kun je zijn  ;D)

Ik had mij voorgenomen om eerst alle afmetingen cq verschillen op een rijtje te zetten van de verschillende bouwjaren m.b.t. lengte schokbreker, afmetingen driehoekje en afmetingen u-beugel. Mij dunkt dat als ik dat helder heb ik zou moeten kunnen zien/meten waar het fout gaat.

Uiteraard iedereen hartelijk dank voor de suggesties en tips. Ik doe er zeker wat mee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2018 13:26 - 15 mrt 2018 13:35 #19 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Achterschokbreker past niet
En na uren op google gespeurd te hebben zojuist dit plaatje gevonden.
Dit maakt denk ik e.e.a. wel duidelijk. Het lijkt alsof het driehoekje van de latere bouwjaren een stuk lager uitkomt.

Rest mij alleen nog uit te zoeken wat de originele diameter is van het schroefdraad op de standaard schokbreker van 1988.

Edit: na nog een keer goed gekeken te hebben naar de foto's in mijn eerste post lijkt het idd alsof ik al wel het driehoekje van de latere bouwjaren heb maar dat deze verkeerd om zit als ik dit vergelijk met het plaatje in deze post (en TransAlpGhost dus al de juiste conclusie had getrokken). Mocht het vanavond niet regenen en ik wat moed bij elkaar kan schrapen dan gaan we voor poging nummer 6! 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2018 15:16 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Achterschokbreker past niet

Rest mij alleen nog uit te zoeken wat de originele diameter is van het schroefdraad op de standaard schokbreker van 1988


Die is wss zelfs korter

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden