Re: Slijtage aandrijfas help!

24 mrt 2018 13:41 #1 door merijn
Re: Slijtage aandrijfas help! werd gestart door merijn
Beste mensen, ik ben mijn alpje uit '99 lekker aan het poetsen en kwam daarbij het slijtage aan de aandrijfas tegen. Het gedeelte waar de kleine tandwiel zit is nog goed maar daar waar het borgplaatje zit zijn de tanden kompleet weg. Is dit een groot probleem en kan er zo nog mee gereden worden? En hoe is dit te repareren?  En nog twee vraagjes hoe komt dit en hoe kun je dit voorkomen??? Advies wordt zeer gewaardeerd.
Met vriendelijke groet Merijn
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2018 13:44 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Dat hoort toch zo, waar het groefje zit hoort het borgplaatje te zitten.
Het borgplaatje moet je draaien tot de boutgaatjes passen en daarom zit er op die plek geen splishes.

maar waar is het borgplaatje ????????

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2018 13:51 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Idd, de as is nog top zo te zien (3e foto)  8)
Beetje vet zou ik er wel aan doen  :) Kopervet of keramisch vet oid is prima daarvoor.
En een vers borgplaatje natuurlijk. Maar dan weer lekker doorknorren, zónder zorgen  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2018 13:54 #4 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
gheghe, je was me net voor Rene ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2018 13:56 #5 door merijn
Beantwoord door merijn in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Aaaahhh dus voor niets in de stresmodus geschoten. Het borgplaatje had ik er even afgehaald om te kijken en die ga ik er weer opschroeven. Bedankt voor deze geruststelling en ze komen toch uit het oosten he die wijze mannen. Hier mag een slotje op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2018 13:58 #6 door merijn
Beantwoord door merijn in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
@René zal ik doen, ik heb nog wel een beetje kopervet. Bedankt!☺

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2018 16:07 #7 door Qwerc
Beantwoord door Qwerc in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Toch ff een vraagje, niet geheel on-topic maar wel hier mee te maken.
Ik zie op dit forum regelmatig "kopervet" terug keren.
Kijk een beetje vreemd hiervan want ik meende dat dit vet toch al iets gedateerd is!
Tegenwoordig bestaat er Keramisch vet.  En naar ik meen heeft het keramisch vet alleen maar voordelen t.o.v. het aloude koper-vet.
Mogelijk hebben anderen hier een andere mening over. Ik hoor ze graag....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2018 16:22 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Je zou zómaar gelijk kunnen hebben Qwerc  :)

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of kopervet nou écht achterhaald is. Ik lees bijv regelmatig dat het bij gebruik in alu (voorvorkpoten bijv) de draad wegvreet van het zachtere alu, maar ik heb die ervaring zelf (nog) niet. Een ander soort vet zou dan beter zijn, bijv Molybdeen vet of Keramisch vet.

Inmiddels heb ik zelf van álle soorten vet wel een tubetje of potje in gebruik en smeer lekker raak  ;D
Hoor hier ook graag de meningen van experts  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2018 16:52 - 24 mrt 2018 16:54 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Re: Slijtage aandrijfas help!

Het zijn beide montagevetten. Ze zijn dus statisch bedoeld, niet om sneldraaiende delen te smeren.


Kopervet

Eigenschappen:

* Beschermt tegen corrosie, vastroesten of vastvreten van metalen delen.
* Is bestand tegen extreme temperaturen van -40°C tot 1100°C.
* Is bestand tegen zoet en zout water.
* Is bestand tegen stoom, weersinvloeden en extreme druk (tot 2400kg/cm2).

Toepassingen:

* Bij moeren, bouten, remassen, remkabels, bougies, cardanassen,
  cylinderkopdichtingen, uitlaatpijpen, brandstofsproeiers en langzaam bewegende mechanische motor onderdelen.
* Bij stoom- en toevoerleidingen van hogedruk stoomturbines en draaibare delen
  van verwarmingsovens, gasovens en gasturbines.


Keramisch vet (zgn. moderner)

Toepassingen:

*bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.

Eigenschappen:

* temperatuurbestendig van -40 C tot + 1400 C
* Verhindert vastroesten van schroefdraadverbindingen
* Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen  van aanhaalmoment mogelijk
* Verhindert elektrolytische corrosie (bijvoorbeeld tussen aluminium en staal)
* Voorkomt vastbranden, klemmen en invreten
* Tast geen rubber aan
* Bestand tegen (zout)water en stoom


Maakt in mijn brede ervaring weinig uit welke. Ik prefereer kopervet omdat het langer zijn sappige eigenschappen behoudt. Keramisch vet verdroogd, maar behoudt desondanks wel zijn eigenschappen.

Werkelijk iedere draad op mijn motor heeft enige vorm van smering. Andersom, geen enkele draad op mijn motor is ooit beschadigd geraakt door vastzitten/corrosie of wat dan ook. Voor de montage van bijvoorbeeld remblokken maakt het verder ook niet uit welke van de 2 je neemt.


Ik prop er ook al sinds jaar en dag periodiek wat kopervet tussen. Kopervet zou zeer goed drukbestendig moeten zijn, zeker ook op een plek dus als tussen secundaire as en kettingtandwiel.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2018 14:45 #10 door Qwerc
Beantwoord door Qwerc in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Toch mis ik nog, in mijn ogen, een belangrijk punt voor keramische-vet;
in tegenstelling tot ons aloude kopervet: het is wel roestoplossend en actief smerend.
En met nadruk wil ik melden dat keramisch-vet GEEN chemische reactie veroorzaakt het allerlei lichtmetalen/aluminium.

Deze zaken zijn voor mij DE reden om alleen nog maar Keramisch vet te gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2019 21:22 - 11 mrt 2019 21:28 #11 door EricBouter
Beantwoord door EricBouter in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Volgens mij heb ik wel flinke slijtage aan de aandrijfas te pakken, of niet..?

Is de enige optie vervangen vd as of kan een nieuwe borgplaat ook helpen of iets anders?
Tandwielen zijn nog prima. Maar volgens mij loopt het tandwiel tegen het motorblok aan, ik hoor ook iets tikken bij rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2019 22:41 - 11 mrt 2019 22:41 #12 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Tandwiel verkeerd om?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2019 06:44 #13 door EricBouter
Beantwoord door EricBouter in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Dank voor de tip, ik ga het ff checken!
Had er nog niet aan gedacht omdat ik de tandwielen niet zelf gemonteerd heb, en omdat ik de vrijloop van de ketting alleen maar op de motorlift had gecheckt en daar niks bijzonders gemerkt....tot gisteravond.

Ik laat het ff weten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2019 07:57 #14 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Tandwiel kan verkeerd om zitten Maar dan steekt hij te veel naar buiten En loopt tegen het kapje aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2019 10:36 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Tandwiel zit prima, volgens mij is die as nog prima in orde, maar is niet gemakkelijk te zien met het tandwiel gemonteerd.

Hoeveel axiale en radiale speling heb je tussen tandwiel en as?

Misschien een idee eens een keer goed schoon te maken, in te vetten en ketting op spanning te zetten. Controleer ook eens de rubbers op frame en achterbrug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2019 20:05 #16 door EricBouter
Beantwoord door EricBouter in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Tandwiel losgehaald, boeltje beetje schoongemaakt. As is inderdaad nog in goede staat.
Tandwiel andersom gemonteerd en daarmee voorkom ik wel dat de ketting tegen het motorblok aanloopt.
Het kapje blijft ook vrij van de ketting...dus dat is wel opgelost.

Beetje vreemd vind ik het nog wel. Ken de historie van de motor verder niet.

Zie foto/filmpje.

En wat speling betreft, als ik het goed zeg: radiaal praktisch niks, en axiaal wel wat meer, maar dat is normaal toch, of juist andersom?
Ik zei hiervoor dat tandwiel zelf nog prima was, heb nu gezien dat de tandjes al wel een kant op zijn gesleten, zegmaar haaienvin overdreven gezegd.
Misschien heeft de vorige eigenaar dat willen voorkomen en inderdaad het tandwiel omgedraaid.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2019 09:34 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Maar nu zit je tandwiel dus verkeerd om erop volgens mij, je kan het zien aan de tekst (merk aantal tanden) die erop staat. Die tekst moet naar je toe staan, dus met het tandwiel op de motor moet je de tekst kunnen lezen.

En je kan een half versleten tandwiel natuurlijk ook niet zomaar om gaan draaien, die tanden zijn in een bepaalde richting versleten.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2019 09:56 - 13 mrt 2019 09:58 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Tandwiel zat goed, nu inderdaad fout.

Tikken kan ook heel goed elders wegkomen. Jouw motor ziet er bepaald niet schoon uit, de binnenzijde van het afschermkapje over je voortandwiel verzamelt graag een dikke laag prut.
Maak dat eens schoon.
En wat ik eerder al noemde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2019 14:27 #19 door EricBouter
Beantwoord door EricBouter in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
Dank voor de reacties weer.
Het kapje voor het voortandwiel had ik al schoon gemaakt. Dat is netjes. Ik neem graag aan dat het tandwiel nu verkeerd om zit, maar weet iemand ook de reden daarvan? Los van dat het gezien het slijtage patroon idd niet goed is zorgt het er wel voor dat het tandwiel nu vrijloopt van het blok, en dat is ook wel een serieuze graadmeter lijkt me. Ik ga de rubbers vd achterbrug en het frame nog inspecteren.

Zou een te slappe ketting teveel Zijdelingse beweging kunnen veroorzaken? Anders kan ik het tandwiel nog omdraaien en de spanning nogmaals checken maar ik had het idee dat dat goed zat. Maar extra check kan nooit kwaad natuurlijk.

Dank voor het meedenken allemaal!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2019 14:54 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Re: Slijtage aandrijfas help!
De reden is uitlijning tov het achtertandwiel. Je kunt nog controleren of het achterwiel wel goed zit, controleer de uitlijning van de ketting met het voortandwiel in de juiste orientatie.

Echter uit mijn hoofd loopt de ketting vrij dicht op het carter. Hoeveel tanden heeft dit voortandwiel? Als een groter exemplaar is gemonteerd breng je de ketting wel verder naar buiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.494 seconden