Dynamo TA 600 ‘97

26 mrt 2018 20:14 #1 door MatteoF
Dynamo TA 600 ‘97 werd gestart door MatteoF
Beste Motorvrienden,

Sinds een paar maanden rijd ik een mooie alp uit ‘97 met  39000KM . Echter loop ik hier en daar steeds weer tegen een paar dingen aan (hoog olieverbruik 1,75 L op 1100KM, kapot startrelais, afstelling die niet lekker wil) en nu de laatste paar dagen slecht starten op de accu (of niet, dan is het duwen geblazen). Nu vermoed ik dat het een samenloop van omstandigheden is. Afstelling is volgens het handboek van Haynes, maar soms heb ik het idee dat het te arm is (tell me if i’m wrong) Nu dacht ik, omdat ik er vorige week een nieuwe accu in heb gezet (Motobatt), dat het de dynamo zou zijn. Deze heb ik doorgemeten, hier kwam ik bij 5000 toeren uit op 12,5V.

Mijn vraag is, is dit oké, of zal ik de dynamo moeten vervangen of moet ik eerst zorgen voor wen betere afstelling? N.B er zitten 3 externe verbruikers op de accu aangesloten naast de standaard; handvatverwarmer, fog lights en USB aansluiting.

Ik hoop dat jullie mij tips en trics kunnen geven!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2018 21:23 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamo TA 600 ‘97
Een heleboel feiten maar olie verbruik heeft weinig van doen met je elektrische systeem.
Wat dat betreft is de laadspanning te laag en waarschijnlijk te wijten aan een defecte spanningsregelaar.
De dynamo ( stator) gaat nagenoeg nooit stuk.
De extra accessoires hebben alleen invloed als deze zijn ingeschakeld bij het meten.
Bij een gezonde spanningsregelaar en accu moet de laadspanning tussen de 13,5 en 14 volt liggen bij 5000 toeren, dus duidelijk te laag.

Meet met een normale universeel of voltmeter gewoon op de accupolen en lees dan de standen af in het DC volt bereik op >20 volt en doe dat op verschillende toeren. Ook met en zonder verlichting en accessoires en laat ons de resultaten even weten.
Daarmee kunnen we dan verder.

Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2018 11:25 #3 door MatteoF
Beantwoord door MatteoF in topic Dynamo TA 600 ‘97
Gisterenmiddag even een moment gevonden om de motor in de garage te zetten en rustig te kijken.

Ik constateerde het volgende: zie foto.

De draden afgeknipt en met nieuwe aansluitingen vast gesoldeerd. Nu geven de dynamo onderling een waarde aan van 0,4 ohm.

De spanning die nu teruggeleverd wordt aan de accu ; stationair; 13,70V 3000rmp; 14,20 5000 rmp; 14,80V
(de accu had ik eerder aan de druppellader gehad en was volledig geladen)

Dit lijkt mij verder nu in orde, echter zit ik mijzelf te bedenken hoe de draden van de dynamo zo verbrand kunnen zijn.
- Kan het zijn dat hier een verband ligt met de draden van het startrelais die ook verbrand waren?
of
- Ligt hier een andere oorzaak, die ik wellicht nog kan oplossen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2018 11:48 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamo TA 600 ‘97
Waarschijnlijk is de oorzaak een eerdere defecte accu geweest of een defecte spanningsregelaar.
Bij het startrelais worden nogal wat hoge stromen getrokken maar hebben ws niet te maken met de dynamo draden. Er zit een zekering achter die bij te hoge belasting gewoon doorfikt.

dit schema is van een PD10, maar het startcircuit is hetzelfde

Zie bijlage

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2018 15:55 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Dynamo TA 600 ‘97
als de foto de huidige toestand laat zien zul je dit echt moeten gaan herstellen
  maw je bedrading is veel te heet geworden en heeft alles laten smelten wat onder de juiste omstandigheden niet gebeurt.
interne weerstand van stekker verbindingen geeft enorme warmte(vonk overslag)

neem de  3 gele  draden in en verwijder alles wat er niet fris uitziet en vernieuw dit.
en daarna kun je pas een meting maken  en beoordelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.066 seconden