Inhouden/stotteren koude alp 600.

05 apr 2018 12:25 #21 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Ik ga mee met Brom....
Of de naald zit los in z'n behuizing, of de behuizing loopt (te) stroef, of de rubbers van de schuif zitten niet helemaal lekker of beginnen te scheuren.
Kan nog net gecontroleerd worden zonder dat de carbs er helemaal af gaan volgens mij ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2018 09:24 #22 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

Kan nog net gecontroleerd worden zonder dat de carbs er helemaal af gaan


Dat gaat je helaas niet lukken bij allebei de kantten ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2018 09:37 #23 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Als ik de carbs ultrasoon wil reinigen moeten ze er toch al af, en om uit voorzorg de bougies ook maar te vervangen moeten tank en zadel er sowieso (wéér) af. Dus dan maar gelijk goed doen. Misschien gelijk kleppen stellen als we er toch zijn?

Mijn grote dank voor het meeleven en aanleveren van tips overigens, ik zou het allang opgegeven hebben zonder de gecombineerde kennis en hulp van de club.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2018 16:27 #24 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

Vandaag zijn de carbs eraf geweest, en ze hebben een ultrasoon badje gehad. En dat was nodig, er kwam een bende gore zooi van af, dat was gewoon niet grappig meer. Stationair sproeier van één carb zat ook zo goed als dicht, dus we dachten de oorzaak gevonden te hebben.

Maar helaas.

Daarna bougies vervangen. Van de achterste twee was er eentje goed nat, de andere mooi bruin, de voorste twee waren zo zwart als de nacht. Dus hoopten we dat we dáárin de oorzaak hadden gevonden.

Helaas pindakaas, daarnet bij het stoplicht begon het stationair toerental gewoon spontaan weer te klimmen richting de 3000 (!) rpm.

Stationair stelschroef dus maar weer afgedraaid zodat hij een meer normaal toerental doet, maar dat zou niet moeten, want bij het in elkaar zetten draaide hij (met lauwwarm tot warm blok, we hadden de carbs ook nog even in sync gezet maar dat bleek niet nodig) prima ~1300 stationair.

Het probleem doet zich dus vooral voor als de motor goed heet is geweest. Ik word er een beetje hopeloos van. Het is niet alsof de motor niet goed rijd, maar dit symptoom hoort er niet te zijn :/.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2018 16:40 #25 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Hoe zijn de membranen en de gasnaalden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2018 17:54 #26 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

Hoe zijn de membranen en de gasnaalden?


Hartstikke netjes, geen lekkages, mooi schoon en soepel.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2018 22:12 #27 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
het blijft zoeken

allemaal mee denken nu. :-\


als de motor meer toeren kan maken denk ik aan 2 zaken,
de cilinder krijgt meer brandstofmengsel(misschien wel via de vacuumslang rechtstreeks wat dan een lekkende brandstofmembraan zou betekenen.
Ofwel de vlotterhoogte geeft problemen. met als resultaat ook meer brandstof dan wenselijk

overigens :de luchtmengsel schroeven zitten verborgen (usa carb)
echter met synchroniseren (externe brandstoftank) liep het toerental niet op bij stationair toerental.

echter tijdens de rit dus wel

Zou misschien toch de kraan juist het probleem zijn




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2018 22:22 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Naja, na-gieren bij stationair betekent 'te arm' op het stationair mengselcircuit. Maar, je zegt ook soms te laag stationair.


Ik hou het nog steeds op je brandstofmengsel. Te arm kan zijn te weinig brandstof (verstopping), of te veel lucht (valse lucht), of een verstopte luchtsproeier - vóór in de venturi).

De membranen boven de gasschuiven hebben hier niks mee van doen, die bedienen de gasnaald en daarmee de hoofdsproeier en dat is het mengselcircuit vanaf plm. 1/8 gas.


Kijk maar es hoe de statio brandstofvoorziening  carb van je werkt:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2018 22:46 #29 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

probeer 'ns een andere carburateur

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2018 09:04 #30 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

Naja, na-gieren bij stationair betekent 'te arm' op het stationair mengselcircuit. Maar, je zegt ook soms te laag stationair.


Ik hou het nog steeds op je brandstofmengsel. Te arm kan zijn te weinig brandstof (verstopping), of te veel lucht (valse lucht), of een verstopte luchtsproeier - vóór in de venturi).

De membranen boven de gasschuiven hebben hier niks mee van doen, die bedienen de gasnaald en daarmee de hoofdsproeier en dat is het mengselcircuit vanaf plm. 1/8 gas.


Kijk maar es hoe de statio brandstofvoorziening  carb van je werkt:


Toen we de carb sync nogmaals dunnetjes over hebben gedaan, dus inderdaad met een afgedopte vacuumslang en externe brandstofvoorziening, liep ze voorbeeldig stationair. Die instellingen hebben we niet meer gewijzigd, motor terug in elkaar gezet en wegwezen.

De rit via de polder verliep zoals vanoud, af en toe een keer een stoot gas en max 80km/h, maar er zijn daar geen verkeerslichten dus ik hoef niet stil te staan.

Toen ik bij Breda kwam en dus mijn eerste stoplicht weer tegen kwam, liep de motor weer bijna 3000 toeren stationair, met dezelfde 'instellingen' waarmee ze bij Ad 1300 toeren liep. Ik heb de stationair schroef toen ter plekke maar weer naar beneden gedraaid en zo staat het nu nog.

De bougies zagen er ook niet lief uit maar die zijn nu vernieuwd dus dat kan het ook niet meer zijn. Na het kampeerweekend dat vanavond begint word het dus maar tijd om de brandstofkraan uit elkaar te halen. Ik heb eventueel een vervanger liggen op een tank van de sloop-alp.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2018 23:58 #31 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

Goed mijn aangemaakt topic is inmiddels overgenomen..... :o

.....UPDATE...... mbt mijn alp. Heb hem vandaag opgehaald. Bleek de spannings regelaar te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2021 14:58 - 02 aug 2021 14:11 #32 door tuin
Beantwoord door tuin in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Allen,

Uitdaging:

Sinds kort heb ik de Transalp uit 95 (PD06) weer eens van stal gehaald, maar wil er weer lekker mee gaan toeren.
(Reed er de afgelopen 7 jaar, elk jaar een paar km's mee, en stond voor de rest van de tijd in de garage.

Echter is het volgende probleem opgetreden: De motor houd erg in, ik moet de choke constant volledig aantrekken om hem stationair te laten draaien en als
ik een klein beetje gas geeft slaat hij gelijk af. (Koude situatie)
Als de TA een beetje op temperatuur is heb ik nog steeds dit probleem maar kan ik een beetje gas geven, met 100% choke maar komt moeizaam op toeren.
Ik krijg de indruk dat het benzinemengsel erg arm is. (overmaat van lucht t.o.v. benzine)
Ik heb de volgende zaken al gecontroleerd / gedaan:

1) Nieuw luchtfllter
2) Check benzinekraan is OK
3) Inlaatrubbers t.b.v. carburateurs besteld maar nog niet vervangen. (Oude zijn keihard en klemmen sluiten niet echt goed aan)

Voordat ik rigoureus aan de slag ga, kan iemand mij adviseren waar ik het beste mee kan starten ?
Ik zat zelf te denken om eerst met WD40 of remmenreiniger de rubberslangen/inlaatrubbers in te spuiten terwijl hij loopt of dit effect heeft,
om zo te checken of deze poreus zijn en dus het probleem geven, of dien ik dit anders te doen ??
Kan ik nog een simpele test doen met de carburateurs m.b.t. eventuele vervuiling uit de flotter-kamers af te voeren / af te tappen ?


In afwachting van jullie reactie.

Groeten <> Tuin-Cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2021 15:07 #33 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Ik denk, weet bijna zeker dat je carb vervuild is. Je hebt ws E10 getankt ???
Carbje ultrasoon reinigen lijkt met de oplossing voor je probleem

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2021 18:45 #34 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Ik sluit me bij Oldie aan.
Ik durf er zelfs geld op in te zetten dat je stationairsproeiers verstopt zitten.
Misschien komt het goed met een flesje carburateurreiniger maar ik vermoed dat de beste actie is om de carbs vanbinnen goed schoon te maken.
En als je de motor weer een keer zo lang stil laat staan, tap dan de carbs even af (onderaan de vlotterbak).

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2021 18:50 - 01 aug 2021 19:26 #35 door tuin
Beantwoord door tuin in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Oldtimer en Garfield,

Duidelijk verhaal en inderdaad heb o.a. E10 getankt.
We gaan aan de slag met de carburateurs te reinigen, en ben reuze benieuwd !!
Vraagje; dien ik de pakkingen ook gelijk te vervangen en de membranen ?

Alvast bedankt <> Tuin - Cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2021 08:49 - 02 aug 2021 08:49 #36 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen maar met een beetje mazzel hoeft dat niet.
Op basis van mijn eigen ervaringen verwacht ik -puur statistisch bekeken dus- van niet.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2021 19:03 #37 door tuin
Beantwoord door tuin in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Update,

Carbs afgelopen week ultrasoon laten reinigen (s'morgens brengen en s'middag ophalen super) bij www.fourdeel.nl (prima service een echte motorgoeroe !) en vandaag gemonteerd en ja hoor loopt weer als een zonnetje, carbs waren enigzins vervuild (groene aanslag) tevens de inlaatrubbers vervangen en de vlotterpakkingen.

Bedankt voor jullie meedenken GR <> Tuin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2021 19:28 #38 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Jammer dat we niet gewed hebben Arid :lol: :lol:

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2021 20:50 - 16 okt 2021 20:51 #39 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Hadden we niet gewed ?
In mijn herinnering wel, en nu krijgen we ieder een fles wijn van Tuin :-)

Fijn dat het opgelost is en dank voor het terugmelden, daar hebben wellicht mensen na ons ooit nog wat aan.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden