Inhouden/stotteren koude alp 600.

03 apr 2018 10:15 #1 door de sjeng
Inhouden/stotteren koude alp 600. werd gestart door de sjeng
Ik heb inmiddels effe voorruit gelezen, en kom verschillende scenarios tegen.

Mijn probleem mij transalp xl600 (pdo6) heeft sinds kort, met koude motor(s'ochtends starten) dat hij inhoud/stottert en de toerentellernaald gaat op en neer. Na +/- 10minuten rijden is dit over...en rijd hij weer normaal.
Nu heb ik een aantal jaren geleden (digitale) CDI's (liggend) geplaatst. En dit zou ook mijn eerste verdachte zijn. Echter het zou toch vreemd zijn als deze na 10minuten weer normaal werken toch?
Verder heb ik niets veranderd/versleuteld/losgemaakt aan de alp. Waarvan ik denk dat dit kan veroorzaken.
Nu kom ik wel vergelijkbare "symptomen" tegen op het forum, echter niet dat ze spontaan weer over gaan.

Help! het goede weer komt er aan.  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2018 14:11 #2 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Morgen eens de boegies vervangen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2018 15:18 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

Hoi Sjeng,


Werkt het choke-mechanisme (aan- en afzetten plunjers) goed .?


Het kan verder nooit kwaad de stekkerverbindingen te controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2018 16:48 - 03 apr 2018 16:50 #4 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Choke plunjers? geen idee?? choke werkt wel gewoon. Loopt normaal niet met de choke erop.

Nu werd er op de facebookpagina geroepen dat mijn alp 4 boegies heeft???? (excuseer mijn onwetendheid)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2018 20:09 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
voorste cilinder:
- 1 Re opzij vlot bereikbaar
- 1 Li vooraan : Li zijkap eerst verwijderen

achterste cilinder:
- 1 Li opzij vlot bereikbaar
- 1 bovenaan Re :  Zadel en tank eerst verwijderen


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2018 22:27 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Ik gok toch op 1 van de CDI’s  :( Met name vanwege het gedrag van de toerenteller! Deze word aangestuurd vanuit 1 van de 2, maar ik weet zo gauw ook niet welke  :-\

Een simpele test om te checken of hier je probleem zit is door ze eventjes om te wisselen. Vertoont de motor dan hetzelfde gedrag, maar dan zónder de op en neer wapperende toerenteller, heb je de boosdoenerd te pakken  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2018 07:59 #7 door alain
Beantwoord door alain in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
De CDI van de achterste cilinder zit achteraan en stuurt de toerenteller. (tenminste bij een PD06 vanaf 1993)

Het probleem kan ook in de connector van de CDI zitten, evenals in de connector tussen motor(opnemer) en kabelboom vooraan onder de tank.



PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2018 09:06 - 04 apr 2018 10:31 #8 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Alvast bedankt. Ik begin met eens de boegies te wisselen. Kappen zijn toch al verwijderd. Dan mij eens op cdi's richten.
Nog eens gekeken naar cdi's (voor de zekerheid) Op ebay genoeg te vinden(met name die uit Duitsland) , maar is het iets?? Ik heb er al digitale inzitten. Is het dan beter om één te vervangen? Of meteen beide?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2018 11:13 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Niet echt veel info  aangaande je probleem,

bouwjaar leeftijd , km stand  en vooral de onderhoud staat(historie) etc



Ik vind het prematuur om enkel de cdi units te verdenken .

je spreekt reeds dat deze al eens vervangen zijn door digitale modellen (waren deze nieuw geplaatst ?)
je spreekt over stotteren  enkel bij het starten en daarna werkt het (kan dus ook een pick up spoel zijn).


maar het kan ook een defecte regelaar zijn en of een accu die niet helemaal jofel is en er een spanningsval is.
en zoals door je zelf.. de bougies

het is dus  te simpel om de diagnose vast te leggen op enkel een haperende toerenteller naald.
zoek gericht maar  begin met het meest simpele en ga vanuit daar steeds dieper zoeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2018 11:53 - 04 apr 2018 11:58 #10 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Hey Waffie,

Hij is van bouwjaar 90, km stand nu iets van 27dkm. Staat van onderhoud goed.

Cdi units zijn beide nieuw geplaatst. (liggend)
Accu is (vrij) nieuw (2017)
Spanningsregelaar zie je meestal toch ook aan koplamp (dimmen) als deze niet meer goed is?? (blijft) constant. Spanning aan de accu heb ik recent niet gemeten. Maar najaar 2017 was deze goed(weet niet meer wat deze was)
Zoals gezegd start hij normaal. Loopt ook bij lage toerentallen, bij gasgeven gaat bokken/stotteren, waarbij idd de toerentellernaald "wappert" Vandaar mijn verdenking Cdi. Naar een aantal km loopt hij weer gewoon als anders.
Ik begin zoals geadviseerd, eens met de boegies. Hopelijk is het dan opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2018 13:27 #11 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
1 Het is volkomen logisch dat de toerenteller wappert bij een onregelmatige loop. De cdi zou ik dus nog niet verdenken.

2 De cdi die de toerenteller aanstuurt herken je aan de kleuren van de draden. Er is 1 draad die de teller aanstuurt. Of dat de voorste of achterste is is niet te zeggen, vooral wanneer er al eens iemand aan heeft gezeten.

3 Voor zover ik weet begint elektronica vaak te storen wanneer het warm wordt en niet andersom. Dus ik zou richting de carb denken maar bougies vervangen is een heel goed begin.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2018 14:51 #12 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

Ik was toevallig in de buurt (met koekblik) effe langs de motormonteur/zaak gereden. Zijn eerste reactie was idd pick up spoel(een punt voor Waffie  ;) ). Gezien de temperatuur.

Effe kijken wanneer ik langs kan om hem door te meten.

Alleen.......hij kon zosnel geen nieuwe in zijn systeem vinden??? zijn deze wel te vinden??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2018 15:02 #13 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
De mijne happert/stottert ook wel eens, maar vooral (en dan nog sporadisch) met een (goed) warm blok. Alsof de ontsteking op één of twee cylinders even een fractie van een seconde wegvalt. Het gebeurt vooral bij halfgas, dus wanneer ik stabiel 100km/h rijdt bijvoorbeeld. Gebeurt het, is het voldoende om een dot gas te geven, want bij een stijgend toerental gaat het altijd goed.

Zelfde wanneer het in de stad gebeurt, de oplossing is altijd gas geven, en dan hapert hij niet. Als het gebeurt tijdens het op de motor afremmen (b.v. bij een snelweg afrit) merk je dat het ploffen in de uitlaat (waar ik altijd een beetje last van heb) exponentieel toeneemt.

Het hangt volgens mij samen met het feit dat mijn stationair toerental op zijn zachtst gezegd 'temperamentvol' is. Soms loopt hij netjes 1300 toeren, soms besluit hij dat 2500 normaal is, soms zakt hij tot onder de 900 toeren. Ik stel het dan bij met de stationair stelschroef, maar de volgende rit kan het zomaar totaal anders zijn. Het is me zelfs al gebeurd dat ik de schroef totaal los heb gedraaid en de motor nog steeds ~1500 stationair liep.

We hebben de carbs al gesynchroniseerd, rubbers vervangen, er zit een nieuwe digitale CDI in (één unit voor beide cylinders), ander luchtfilter, maar dat heeft de problemen allemaal niet verholpen (al is het stotteren sinds de carb sync wel minder erg geworden -voorheen viel hij soms gewoon totaal stil, nu is het beperkt tot zwaar onregelmatig lopen).

Volgende stap is bougies vervangen... ik moet het snel oplossen want tijdens de kampeer/offroad rit wil ik dit soort gezeik er niet bij hebben :)

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2018 16:06 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

Volgende stap is bougies vervangen... ik moet het snel oplossen want tijdens de kampeer/offroad rit wil ik dit soort gezeik er niet bij hebben :).

Ik geloof dat ik dat weekend de hele gereedschapwagen ook maar mee moet nemen  :-X
Stationair moet gewoon stabiel zijn, dus is er wel wat aan de hand. Klinkt voor jou meer als hangende choke plunjers, of valse lucht..

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2018 16:18 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
beste sjeng,

je hebt dus enkel de cdi units anders geplaatst (nieuw rubber) en zijn dus niet vernieuwd . ???

maar vooruit.
elektronische onderdelen doormeten als de symptomen er niet zijn heeft weinig zin.

dus bespaar je zelf werkplaats tarief en hoop gewoon dat hij er helemaal mee stopt
dan kun je namelijk naar iets op zoek gaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2018 17:05 - 05 apr 2018 10:12 #16 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

beste sjeng,

je hebt dus enkel de cdi units anders geplaatst (nieuw rubber) en zijn dus niet vernieuwd . ???


Jawel beide cdi's zijn een paar jaar geleden vernieuwd, en meteen liggend geplaatst.


Ik laat hem daar gewoon een nachtje staan, zodat hij hem "koud" kan  meten. Betreffende garagist heeft mij al meermaals "gered" dus ga er vanuit dat hij mij geen oor aan naait.  ::)
Hij dacht vrijwel zeker dat het daaraan lag.

Alleen is zo'n pick up spoel schijnbaar niet eenvoudig te vinden??





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2018 19:27 #17 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

Ik geloof dat ik dat weekend de hele gereedschapwagen ook maar mee moet nemen  :-X
Stationair moet gewoon stabiel zijn, dus is er wel wat aan de hand. Klinkt voor jou meer als hangende choke plunjers, of valse lucht..


Op de motorbeurs vertelde een clublid mij dat een klimmend toerental bij stationair ook de bougies kan zijn, dat had hij een keer meegemaakt namelijk. Ik weet het anders ook niet meer, ik bespaar zeker niet op onderhoud, ben ondertussen kind aan huis bij Ad en heb het ding al meerdere malen open gehad om van alles aan te pakken, ook de rubbers van de carbs naar het blok zijn onlangs vervangen en trekken zeker geen valse lucht (dit hebben we gecheckt).

Ik heb geen idee wat een pick up spoel is of waar die zit maar het begint me de neus uit te hangen ondertussen. Ik hou van sleutelen maar ook van motorrijden en ondertussen begint de balans een beetje door te slaan. Het voelt een beetje alsof de motor heel erg ondankbaar is terwijl ik er hartstikke veel tijd en liefde in steek :D.

Kijk, het is niet dat de motor niet loopt, maar het is ondertussen een beetje een Lada aan het worden. Altijd lopen, maar altijd stuk. Het ding trekt als een beer en rijdt als een speer, maar er zit, je zegt het precies goed, gewoon iets niet in orde daarbinnen. Als ik een tweede motor had zou ik het ding even goed opentrekken en alles nalopen, maar die luxe heb ik momenteel niet.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2018 11:18 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

Ik vermoed dat Trigger een haperende vlotternaald heeft  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2018 12:00 #19 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.

Ik vermoed dat Trigger een haperende vlotternaald heeft  ;)


En de motor? ;)

Ik heb er wel al een flinke fles carb cleaner door gegooid (in 2 stadia, door de benzine). Toch maar ultrasoon reinigen dan?
Het voelt alsof de ontsteking wegvalt, maar wellicht is mijn inschatting compleet scheef.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2018 12:12 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Inhouden/stotteren koude alp 600.
Membraan bovenop de gasschuif al eens gecontroleerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden