Toerenval bij koud stationair draaien

27 apr 2018 23:27 #1 door Eivogel1985
Toerenval bij koud stationair draaien werd gestart door Eivogel1985
Heb sinds kort een tik in een koud stationair draaiende motor. Dit komt zo eens in de 15-20 sec voor. Hoe kouder het buiten is, hoe meer last mn Alpie er van heeft (tot aan normaal draaien en dan opeens afslaan voor het stoplicht). Dan voel je je knap lullig, snel weer starten en gas er op houden is dan de enige remedie. Trouwens, als het blokje warm is gedraaid hoor ik het ook wel, maar is er geen dramatische toerenval (1500 naar net niet/wel afslaan) zoals in koude toestand.

Oliepeil: check
Kleppen gesteld --> iets minder last
carbs synced
viel octan 98 --> nog minder last

Maar tot nu toe blijft de tik aanwezig. Ideeen? Bougies maar eens vervangen? Accu? ontstekingsunit? Brandstof lijkt het me niet te zijn, dan trad het wel regelmatiger op? Ben niet zo van de trial and error benadering, kost ook teveel als je pech hebt, dus alle tips uit ervaring zijn welkom :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2018 00:08 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Toerenval bij koud stationair draaien

Zou je 'tikje' ook kunnen omschrijven als een kort 'kuchje'..?


Die V-twins kunnen bij carb-problemen wel eens een slag overslaan en dat omschrijft men wel eens als een tikje.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2018 00:23 #3 door Eivogel1985
Beantwoord door Eivogel1985 in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Het is echt een tik in het blok, toerenval en daarna weer oppakken. Klinkt inderdaad alsof hij een slag overslaat, maar daaraan voorafgaand dus een duidelijk hoorbare mechanische tik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2018 00:26 #4 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Misschien kun je het proberen te filmen? Weet je ook waar je het in het blok hoort? Bovenin, onderin?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2018 11:08 #5 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Hi.

Ik heb een soortgelijk euveltje al gaat het met het warmer worden van het dagelijkse weer wat beter.
Ook heb ik het toerental iets opgeschroeft naar 1500+ en hou de choke er iets langer op.
De tik die ik hoor bij het afslaan is gelijk aan de tik die ik af en toe (niet altijd) hoor bij het uitzetten van de motor.
Advies op mijn topic was , ik dacht van waffie, om de kleppen te stellen.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2018 11:42 #6 door Eivogel1985
Beantwoord door Eivogel1985 in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Juist, inderdaad dezelfde tik als bij uitschakelen! Maar kleppen zijn net gesteld.. wat ik toen wel merkte is dat de tik even weg was, maar daarvoor in de plaats klonk het alsof het mengsel 1 slag in de uitlaat ontbrandde. Anyway, moeilijk te reproduceren door het warme weer, tik hoor je nauwelijks nu.. heb 2 filmpjes toegevoegd!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2018 11:42 - 28 apr 2018 11:44 #7 door Eivogel1985
Beantwoord door Eivogel1985 in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Nog 1, eerste filmpje hoor je het 2x, tweede direct aan het begin
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2018 10:56 #8 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Lijkt precies op mijn euveltje.
Jammer dat je niet een filmpje heb waarbij de motor ook echt uitvalt.
Bij mij is op dat moment de tik het hardst en duidelijkst hoorbaar.
Precies dezelfde tik die ik af en toe ook heb bij het uitschakelen van de motor.
Echter heeft de motor dat niet altijd bij het uitschakelen.
Laat zeggen 6 van de 10 keer dat ik de motor uitschakel hoor ik deze tik.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2018 11:25 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Lijkt een beetje op ontsteking te vroeg/ te laat. Mss toch cdi of pickup probleem. Controleer ff de stekers hiervan.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2018 19:30 #10 door Eivogel1985
Beantwoord door Eivogel1985 in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Heb de CDI even opgezocht, bracht me bij een stuk broddelwerk....  wellicht kan dit de oorzaak zijn? Ik meen ook te herinneren dat de vorige eigenaar er een alarm op had, maar dit later weer had laten verwijderen.. Hoe zouden jullie dit aanpakken, zo kort bij de stekker? 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2018 19:31 #11 door Eivogel1985
Beantwoord door Eivogel1985 in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Nog maar 2
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2018 12:29 #12 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Nou ben ik benieuwd.
Heb je al wat aan de CDI gedaan?
En heeft dit het euvel verholpen?
Zou betekenen dat ik mijn CDI vernieuwen?

Steffie.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2018 13:48 #13 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Doorknippen, opnieuw solderen, krimpkous er over en daarna voorzichtig spanningsloos opbinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2018 22:03 #14 door Eivogel1985
Beantwoord door Eivogel1985 in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Hallo mede transalpers,

ondertussen heb ik de verbinding inderdaad opnieuw gesoldeerd. de draad die ik opnieuw gesoldeerd heb komt bij de voorste bobine uit. Had nog erg weinig vlees over, dus moest het stekkertje uit de behuizing wippen, dat was nog wel even proberen (zonder te beschadigen). Uiteindelijk deed een wat verslepen mini schroevendraaier wat hij moest doen, onbeschrijfelijk geluksmoment beleefd :)

Ik snap echter niet waarom iemand uberhaupt in deze draad zou willen knoeien, startonderbreker misschien?? of verkeerde + gezocht bij het aftakken voor de pro oiler, anders zou ik het ook niet weten.. broddelwerk tot en met ieder geval, corrosie, geen krimpkous en beroerd afgeplakt met iso tape.

Toen ik toch bezig was even de bougies vervangen, deze zagen er aardig uit maar had toch al nieuwe. Ook had ik nog een 12v aansluiting liggen tbv navigatie, telefoon, luchtbed. Heb een constante + met in line zekering en daarnaast massa naar een relais met ingebouwde diode getrokken, geschakeld door stadslicht. Het relais heeft 2 uitgangen, kan er dus ook nog handvaten/verstralers op aansluiten :) Het geheel past mooi onder de bekapping.

Of het het euvel heeft verholpen weet ik niet, ben in ieder geval weer mooi aan het hobbyen geweest. Nu eerst opbouwen, kom morgen even op het euvel terug :)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2018 18:30 #15 door Eivogel1985
Beantwoord door Eivogel1985 in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Het is inderdaad verholpen! Dus nieuwe bougies met el afstand 0.9 of het repareren van de cdi bedrading heeft het gefixed, blij ☺

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2018 10:31 #16 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Toerenval bij koud stationair draaien
Toppie.
Houd dus in dat ik mijn CDI en Bobine moet gaan nakijken.
Wordt vevolgd.

Steffie

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.239 seconden