Tips koffer/tassenset xl 600 v

06 mei 2018 16:09 #1 door tobiasOostdam
Tips koffer/tassenset xl 600 v werd gestart door tobiasOostdam
hoi allemaal,

Voor mijn recentelijk aangekochte TA 600 uit 99 ben ik op zoek naar een geschikte kofferset of tassen set. Ik wil graag in mijn weekenden en vakanties gaan touren en dan is dit handig om te hebben. ik vroeg mij af of jullie misschien tips en tgricks hebben over wat het handigste is om te doen: tassen of koffers.

Ik hoor graag van jullie !!
bedankt alvast!!

Groeten,
Tobias

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2018 16:47 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Tips koffer/tassenset xl 600 v
Hoi Tobias  :)

Er is al veel geschreven over dit onderwerp, had je de zoekfunctie al gebruikt?

De keuze voor koffers of tassen is écht afhankelijk van jouw wensen, maar ook van je budget.

Kunststof zijkoffers:
Voordelen: relatief goedkoop, veel ruimte, makkelijk op- en afpakken.
Nadelen: zien er wat minder ‘avontuurlijk’ uit, meestal zijladers.

Alu zijkisten:
Voordelen: veel ruimte, bovenladers dus makkelijk in- en uitpakken (ook onderweg), zien er ‘stoer’ uit.
Nadelen: groot/breed/zwaar, kwetsbaar bij valpartijen, duur (> €600,-)

Zijtassen:
Voordelen: weinig gewicht, relatief goedkoop, geen deuken als de motor omkukelt  ;)
Nadelen: kwetsbaar voor doorschuren, weinig ruimte (met 2x20ltr houd het wel op), niet heel snel in/uit te pakken (ze moeten vol zitten om een beetje vormvast te zijn), meestal tóch nog een rek nodig.

Topkoffer:
Voordelen: relatief goedkoop, tót wel 50ltr inhoud te krijgen, onderweg makkelijk om wat in te stoppen of uit te halen.
Nadelen: gewicht zit hoog en vér achter de achteras, truttig gezicht (maar da’s mijn persoonlijke mening  ;))

Roltassen/rackpack’s:
Voordelen: erg goedkoop, tot wel 80ltr inhoud te vinden, makkelijk vol te proppen, ideaal voor kampeerspullen bijv.
Nadelen: kunnen eigenlijk alléén op de duo-plek of op het bagagerek.

Tanktas:
Voordelen: makkelijk voor wat kleine spullen zoals een wegenkaart, telefoon, reispapieren etc.
Nadelen: zit vaak in de weg, met tanken bijv, maar als hij te groot is óók met rijden  :-\

Je zou ook een combi van bovengenoemde systemen kunnen gebruiken, bijv:
- 2 alu kisten voor je kleding en je kookgerei
- een klein topkoffertje voor spullen die je onderweg snel bij de hand wilt hebben, denk aan regenpak, binnenvoering, voedsel etc.
- een tanktas voor het kleine grut.
- en een roltas voor je kampeerspullen.

Genoeg te kiezen dus  :)

Grtz,
René



TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2018 08:42 #3 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Tips koffer/tassenset xl 600 v
Daar op toevoegend.
Ga je alleen of met buddypagagier
Alles wordt aan de buitenkant vies en daarmee is pakken met een "slaaplogica" handig. Ik zelf heb plastic koffers een topkoffer en als we 2up gaan 1 of twee duffels op de koffers gefrabiekt.
Tassen (ortlieb) zijn echt waterdicht en daarmee ideaal voor slaap spullen en op de camping als opslag voor spullen die je niet nodig hebt.
Ondanks het gewicht deed ik de kook spullen en het eten overdag in de topkoffer. Dan is het een tas er uit en de helm(en) er in.
Juist vanwege het gewicht is de tank tas wel fijn daarmee geef je ook verder naar voren wat gewicht, maar het is idd wel irritant bij de pomp.

De breedte van het rek en de hoeveelheid liters bagage zou ik nog als aandachtspunt benoemen

Ik zelf heb een rekje op de topkoffer voor een klein tasje voor het regenpak.

Zelf zou ik bij een volgende grotere trip graag 2x10 of 20 liter aan de valbeugels willen hangen. Juist voor de bereikbaarheid en de gewichtsverdeling. En mogelijk de zij koffers vervangen door tassen met een binnenstad.

Een tent hoeft niet in een ortlieb want dat is super onhandig als de tent nat is.

De keuze is reuze. Ik ben al tijden opzoek naar een ideale tas. Gebruik hier en op het forum de zoek functie. Ook youtube heeft wel wat informatie te bieden


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2018 10:04 #4 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Tips koffer/tassenset xl 600 v
Ik heb helaas het k(r)amperen achter me moeten laten en ga zo nodig een hoteletje in.
Om toch wat mee te kunnen nemen heb ik om uit te proberen een goedkope zadeltas aangeschaft bij Louis.
Ik moet zeggen dat die me heel goed bevalt.
Inderdaad zijn ze maar 20 liter maar in combinatie met mijn Honda topkoffer kan er genoeg bende mee en met de waterdichte binnentassen blijft de boel nog droog ook.
Gelukkig had mijn Alpje bij aanschaf al de Givi afstandhouders voor zadeltassen.
Maar ook die zijn bij Louis niet al te duur.
Volgens mij ben je bij aanschaf van zo'n Givi setje en de Louis tassen nog geen 100 euries kwijt.
Het is niet de mooiste oplossing maar wel lekker compact.
En ik kan er genoeg rommel in douwen voor mijn vrouwtje en mezelf voor een lang weekendje.

Steffie.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden